snabb kölbåt att segla ensam med ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » ons 25 okt 2006, 20:57

Anders S skrev:Dan , svårt att svara på det här på ett vettigt sätt.

Jag har egentligen inget dåligt samvete och och står i princip för vad jag sagt. Jag har också läst de flesta (jag vågar inte lova "alla) inlägg du gjort, och jag har svårt att se det du berättar om.

Om du tog illa upp så ber jag om ursäkt, och så talar vi inte mer om saken.
Helt ok.

/Dan

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » tor 26 okt 2006, 20:13

Hej Dan!
jo du såg rätt på bottenformen. den surfade fint idag. först blåste det ganska bra och den gick fint å jag var rätt nöjd. sen avtog vinden och vred lite och jag håll på att bli tokig, för då blev det sådär jäkla tråkigt igen och jag bestämde mej igen, för jag vet inte vilken gång i ordningen att båtjäveln ska säljas. sen kom vinden tillbaka och ökade så jag var tvungen att ta en extra omväg innan jag åkte in. båten vräkte sej fram igenom sjön och vattnet sprutade rejält. jätteMYsigt! sen vände jag hemåt och fick vinden ngt mer bakifrån och det hade hunnit bli lite vågor. jag tyckte att det kändes kanon! jag hade gps:en i fickan och kunde kolla maxfarten när jag kom in. 11,7 knop och jag ringde och kollade vinden när jag kom in till bryggan. det var 12-13 meter. båten gick bra och det blev rejält blött, men det var skithärligt. utan dubbelbotten och självläns hada den sjunkit, men nu rann vattnet ur så fint. jag var ensam ombord så det blev inte nåt spinnakerköra men det räckte till alla fall.
han som var så säker på att han skulle köpa båten backade ur och själv kan jag inte bestämma mej. jag fortsätter att annonsera så får väl slumpen avgöra hur det blir. kan man inte bestämma själv så......
den är skithärlig när det brallar och bedrövligt tråkig i lättare vind. hoppas på segling MED gast imorgon. har seglat båten 6 av 7 dar efter sjösättningen nu men jag kan inte bestämma hur jag ska göra. ena dagen gillar jag den å nästa dag är jag spyfärdig på den. livet är ett helvete!! fast det var en kanondag på sjön med blåst och regn./m

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tor 26 okt 2006, 20:41

matsa skrev:Hej Dan!
jo du såg rätt på bottenformen. den surfade fint idag. först blåste det ganska bra och den gick fint å jag var rätt nöjd. sen avtog vinden och vred lite och jag håll på att bli tokig, för då blev det sådär jäkla tråkigt igen och jag bestämde mej igen, för jag vet inte vilken gång i ordningen att båtjäveln ska säljas. sen kom vinden tillbaka och ökade så jag var tvungen att ta en extra omväg innan jag åkte in. båten vräkte sej fram igenom sjön och vattnet sprutade rejält. jätteMYsigt! sen vände jag hemåt och fick vinden ngt mer bakifrån och det hade hunnit bli lite vågor. jag tyckte att det kändes kanon! jag hade gps:en i fickan och kunde kolla maxfarten när jag kom in. 11,7 knop och jag ringde och kollade vinden när jag kom in till bryggan. det var 12-13 meter. båten gick bra och det blev rejält blött, men det var skithärligt. utan dubbelbotten och självläns hada den sjunkit, men nu rann vattnet ur så fint. jag var ensam ombord så det blev inte nåt spinnakerköra men det räckte till alla fall.
han som var så säker på att han skulle köpa båten backade ur och själv kan jag inte bestämma mej. jag fortsätter att annonsera så får väl slumpen avgöra hur det blir. kan man inte bestämma själv så......
den är skithärlig när det brallar och bedrövligt tråkig i lättare vind. hoppas på segling MED gast imorgon. har seglat båten 6 av 7 dar efter sjösättningen nu men jag kan inte bestämma hur jag ska göra. ena dagen gillar jag den å nästa dag är jag spyfärdig på den. livet är ett helvete!! fast det var en kanondag på sjön med blåst och regn./m
Matsa,

Tycker det låter skitkul, 11,7 knop ensam är definitivt inte fy skam, verkligen inte! Jo jag har förstått att dubbelbotten är bra att ha på 606:an. Pratade precis med en kille vars 606:a broachade och sjönk under deras fötter (på Ven runt för något år sedan). När ingen var i båten kom den sakta upp igen och de kunde rädda den.

Jag har ett dumt förslag, varför inte behålla 606:an ha möjlighet till entypssegling och hårdvindssegling i lys. I lätta vindar kör du med MYn eller Seacaten. Tokigt eller ?

/Dan

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » tor 26 okt 2006, 21:09

nej du har rätt som vanligt! det enda som var tokigt var att sea caten vill nog ha lite mer vind. men jag har ju MYn, och om jag inte säljer ruffMYn så har jag ju 2 lättvindsbåtar. MYn går ju bra när det blåser åxå och nu har jag 2 rev i storen.
hörde precis att dom lovade 12-16 m/s imorgon. det skulle vrida och öka på em, så kommer vi ut så blir det inte med spinnaker alla fall. jag tror det är ganska lätt att bada med 606an för den är så låg så det behövs nog inte så mkt för att det ska skita sej. med tanke på den lösa luckan till dubbelbotten så ska vi INTE provbada med båten än.
men din tanke är inte helt fel faktiskt. jag har tänkt i liknande banor åxå. fast det vore ju väldigt skönt att inte ha så många båtar. jag vill ju fortfarande ha en vinterbåt åxå och en med trailer och helt upphissbar/infällbar köl. inte centerbord för då kommer den att tippa.
det känns som lite i överkant med 6 båtar + 50% av en furioso.
har just kommit på hur underbart bra dom stor harkenråttorna som sitter på 606an fungerar. nu vill jag ju byta ut alla servocleat på dom andra båtarn mot harken. då får man väl nästan sälja lägenheten för att få pengar till det? :lol:

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 26 okt 2006, 21:47

Mats

Nu är du inte långt ifrån en Soling.... :lol:
Calle

Se gla ut

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » tor 26 okt 2006, 21:52

jo jag är långt ifrån en soling!
hur menar du?
allt jag vill ha uppfylls INTE av en soling.
för isåfall så skulle jag redan ha en :wink:

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 26 okt 2006, 21:54

Just det, du är på god väg, kul i mellanvind också...
Calle

Se gla ut

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » tor 26 okt 2006, 22:17

aha! du tänker så.
men jag har ju båtar som är kul i mellanvind åxå. det är bara den sista \"problembåten\" som behöver extra av allt för att gå bra. fast jag tror att upplevelsen blir än annan när man har andra båtar att jämföra fart med. för den seglar ju inte så dåligtt i lite lättare vinder heller. det är bara att känslan inte finns där. men jag gillar när den beter sej helt ursinnigt i hård vind

Trimaranjohan
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 19 dec 2005, 12:18

Varför inte pröva något utan köl istället??

Inlägg av Trimaranjohan » ons 01 nov 2006, 11:12

Du lever bara en gång...

”People sail for fun and no one has yet convinced me that it’s more fun to go slow than it is to go fast.”



http://www.blocket.se/vi/8638899.htm?ca=11_s

:wink:

Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 01 nov 2006, 11:50

Kan man få den med Orustinredning, tror du?
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 01 nov 2006, 12:02

Bekymmret är väl bara båtplats, fräck båt.....
Calle

Se gla ut

Dava
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 02 dec 2017, 19:50

Re: snabb kölbåt att segla ensam med ?

Inlägg av Dava » ons 14 aug 2019, 20:31

Gräver upp en oerhört gammal tråd. Men det finns få så underhållande trådar kring solingen.

Hur har det gått? Är trådens medlemmar fortfarande aktiva? Blev det en soling?

Har själv precis seglat hem en Elvström Soling längs västkusten och skulle vilja ha någon att bolla med.

Den går förvånandsvärt torrt i sjö, ibland har man önskat att friborden var lite högre (men oftast inte det är ju en stor del av upplevelsen) men det vatten som kommer in kommer snarare över relingen vid tillfälliga krängningnar på tuff kryss än vågor som slår över båten.

Den är underbart manöverduglig med sin självslående fock även om det redan blivit ett par pinsamma situationer där jag haft för höga förväntningar på båten. Inga större materiella skador dock..

Den är förövrigt dukigt sliten och det kommer inte att bli bättre de närmaste åren..

Skriv svar