Rädda en gammal Yanmar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lufsen
Trogen medlem

Rädda en gammal Yanmar?

Inlägg av Lufsen » tis 31 okt 2006, 23:19

Är sen ett par år lycklig ägare till en Omega 30 innehållande en sjövattenkyld Yanmar. Den lille encylindrige 9 hästarn. Tror den heter GM1. Motorn är 21 år, går perfekt och har enligt förre ägarn fått en ny topp för 4 år sen. Funderar på att sätta in färskvattenkylning, och undrar därför om det är lönt att lägga dessa pengar på en pensionär eller ska man vänta ut, intill döden infinner sig och sen satsa pengarna på ett nytt motorpaket med rubbet då istället. Det blir ju avsevär dyrare den dagen så att säga, eller kan jag \"rädda\" en redan gammal motor genom att ta investeringen nu? Lufsen

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 31 okt 2006, 23:25

Nej, det är inte lönt, färskvattenkylningar ställer också till med problem.
Vänta du tills du byter motor eller helrenoverar den befintliga.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 01 nov 2006, 07:31

Problemet med att eftermontera en färskvattenkylning är att det finns beläggningar i kylmantlarna (rost, mineralavlagringar och sk \"pannsten\") som luckras upp och kan (kommer att) sätta igen värmeväxlaren. Den här uppluckringsprocessen är långsam, så man kan aldrig hoppas att det går över kvickt. Eftermarknadskylningar har som regel en sil inbyggd för att fånga upp de här lämningarna.

Man kan sätta in en färskvattenkylning och korrosionen upphör, men man måste räkna med att behöva rensa den här silen ofta de första två-tre säsongerna. Alternativet är att montera ur motorn och lämna blocket (och toppen) till en motorverkstad som gör rent kylvattenkanalerna (kemisk rengöring), men det är ju ett stort arbete.

Just de här gamla Yanmarmodellerna tycks ha sin svaga punkt i topplocket, och blocket brukar hålla bra så oddsen är nog rätt goda att den håller ett tag till. Men man kan aldrig veta säkert.
Anders S

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » ons 01 nov 2006, 09:08

Att montera sötvattenkylning på en gammal motor kan innebära trubbel. Det är som Anders skriver mycket stor risk att gammalt skräp i kylvattenkanalerna sätter igen värmeväxlaren.

När det gäller dåliga Yanmartoppar så är jag inte säker på att det gäller 1GM, jag tror mer det gäller föregångarna YS.

Du kan ju kika lite på min hemsida om just Yanmar. Scrolla ner så ser Du en länk till en Rival 22 ägare som renoverade sin Yanmar YSE och varför han valde att fortsätta med sjövattenkyld motor. Just idag verkar sidan vara nere, men det är kanske bara tillfälligt.

http://nf.broach.se/motorer/yanmar

Det är ju tänkvärt att efterföljaren till 1GM som heter 1GM10 fortfarande säljs med sjövattenkylning. Sötvattenkylning kostar extra.
Stefan

HaHa
Silvermedlem

Inlägg av HaHa » ons 01 nov 2006, 14:57

Du kan også lese hva Roland Rybbe skriver om Yanmar-motorer. Se http://www.marinkontroll.se/Sidor/artiklar_batliv.php for Rybbes artkler i Båtliv - spesielt artikkelen \"Riskerna med färskvattenkylning\". Jeg ville nok ikke ettermontert ferskvannskjøling. Når min 1GM10 tar kvelden om 10 - 15 års tid, da kjøper jeg en elektrisk DC-motor og en haug med batterier...

- Harald

Skriv svar