skiljerelä välja vilket

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem

skiljerelä välja vilket

Inlägg av omega » tis 31 okt 2006, 22:15

funderar på laddningen i båten,har i förra båten haft en septor som har fungerat bra , skall nu göra om elen i min nuvarande båt,behöver bara få lite info om mlika system.
Skilje diod är inte aktuellt tar bort för mycket spännig
skiljerélä är ju ett alternativ,eller så bara ha en batteribank,men det är heller inte helt bra för mina förbrukningsbatterier är enbart för förbrukning .
Skillnaden mellan septorn o ett relä är väl att spänningen på septorn går att ställa när den skall börja ladda nästa batteri
finns det några bra schema pä nätet .
hoppas ni har lite info om fördelar o nackdelar om detta
Johan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 31 okt 2006, 22:59

Hej
Jag kör med relä, skiljerelän öppnar vanligtvis på 13,5v.
För mig har det fungerat klanderfritt i många år.
Calle

Se gla ut

per båt
Silvermedlem

skiljerelä

Inlägg av per båt » tis 31 okt 2006, 23:34

Hej!

Kanske en brytare med släpringskontakter, så att Du kan växla mellan start- och förbrukningsbatteri under tiden generatorn snurrar? Innebär inga spänningsförluster.

Låg för några år sedan vid en fantastisk egen ö. Inför hemfärden vreds det på startnyckeln, tjofs. (Vet senare att en cell gått hädan). Byte av batteri och nytt startförsök, med framgång. Då saknade båten ovannämnda brytare.

Redan då installerad hade den varit en tillgång.

per

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » ons 01 nov 2006, 11:29

Hej !
Jag håller också på med ombyggnad av elsysemet i båten. Det finns flera alternativ alla med för och nackdelar.

Skiljediod för att separera start- och förbrukarbank annat än vid laddning: Fördel: Robust. Nackdel spänningsfall på cirka 0,7 volt. Nackdelarna försvinner om man använder en intelligent regulator för generatorn som mäter spänningen på batteriet och höjer generatorspänningen för att kompensera spänningsfallet generator-batteri.

Skiljerelä: Fördel: inget spänningsfall. Nackdel risk för \"fastsvetsning\" om dålig kvalitet på relät/för liten marginal mellan vad relät är dimensionerat för och verklig ström.

Battery brain: Denna tingest är inte dum! Du kan samla alla batterier (start och belysning) i en bank och sätta ett underspänningsskydd (Battery brain) på utgången. Detta innebär att BB bryter förbrukningen då spänningen sjunker till cirka 11,7 volt. Batterierna återhämtar sig sedan till cirka 12,1 volt= tillräckligt för att starta motorn. Fördelar: Du får ett enkelt system (kablage från generator rätt ut på batteri+), skydd för bortglömda påslagna förbrukare (vanlig batteridödare) och kan låta även amperetimmarna i startbatteriet fungera till annat än bara motorstart. Visst känns det egentligen visset att släpa omkring på ett startbatteri på 20 kg som bara jobbar ett par någon minut om året?
Nackdel med detta system är att en eventuell cellkollaps i ett av batterierna kan försätta hela banken i obrukbart tillstånd. Jag och Magnus Sterky håller f.n. på och utreder om detta går att bygga bort detta genom att koppla battery brain bara till ena pluspolen på en i övrigt gemensam bank. På så sätt skulle man kunna äta kakan och ha den kvar.
Stay tuned...
Med vänliga hälsningar
Niklas Strandberg

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » ons 01 nov 2006, 16:07

har ni kollat något på septorn , tycker den verkar ok,men lit dyr,såvitt jag kommer ihåg från förra båten var det i princip inget spänningsfall,sen kan man ställa när den skall byta batterikrets , ser trevlig ut också det är nog så viktigt .Jag fick lite laddproblem i somras så lika bra att byta ut allt,
Bör man sätta en kopparplatta på motorn där man samlar alla jordningar för att slippa övergångsresistanser eller är de försumbara??
Johan

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 01 nov 2006, 17:22

Detta haver nyss diskuterats på Praktiskt båtägande forum
http://www.praktisktbatagande.se/Defaul ... =6328#6328

Sumprunkarn
Platinamedlem

Inlägg av Sumprunkarn » fre 03 nov 2006, 09:57

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » fre 03 nov 2006, 10:43

Hej !
Det smartaste sättet att koppla batterierna tycker jag är i en gemensam bank i vilken du skyddar en del av banken med battery brain. I mitt fall har jag två stycken seriekopplade 6V golfbilsbatterier om 225Ah och ett 12V på 105 Ah. Jag kommer att lägga battery brain på pluspolen på 225Ah-banken och därifrån gå med kabel via + polen på 105Ah batteriet vidare till förbrukare/startmotor. Fördelen med denna koppling är:

1) Du använder alla amperetimmar som finns i båten till förbrukning, dvs även ditt \"startbatteri\". Varför skall detta bara användas till motorstart om man på ett enkelt sätt ändå kan garantera att man får igång motorn?
2) Om du glömmer en förbrukare påslagen när du lämnar båten kommer battery brain att klippa förbrukningen från 225Ah banken då spänningen sjunker till kritisk nivå. Du förstör inte denna dyra bank genom djupurladdning och kan starta motorn på denna nästa gång.
3) En gemensam bank med många amperetimmar är en bra \"laddningsmottagare\" för generatorn.
4) Du får ut fler effektiva amperetimmar (eftersom stömmen från respektive batteri blir lägre när fler delar på bördan)
5) Du slipper skiljediod med spänningsfall eller skiljerelä som kan trassla. Generatorplus rakt ut på batteriplus, enkelt!
6) Om du skulle få cellkollaps i en av batteribankarna så skyddar battry brain i båda fallen från att även den andra banken laddas ner helt. Battery brain bryter i tid för att du skall kunna få igång motorn oavsett vilken bank som havererat. (Detta är vitsen med att koppla BB bara på en av bankerna och inte på den gemensamma utgången till förbrukare/startmotor)

Nackdelarna är få. En battery brain kostar under tusenlappen.

Att tänka på: Batterierna du kopplar samman skall vara av samma \"typ\" och inte alltför olika gamla för att passa ihop i gemensam bank. I mitt fall har jag valt öppna semitraktionära batterier rakt över. Tål urladdningar bättre än vanliga marin/fritid och tar snabbare laddning (kan laddas med högre spänning) än Gel/AGM. Nackdelen är att de kommer att förbruka en del batterivatten (i synnerhet med en bättre regulator för generatorn som hissar upp spänningen på batterierna vid laddning till över gasningsspänningen) men hellre att jag får fylla på vatten ett par gånger per säsong än att jag blir utan ström...

För att sköta laddningen har jag fallit för Jörg Beckers PDAR regulator för generatorn. Denna förefaller väl genomtänkt och har temperaturkontroll på både batteri OCH generator (unikt såvitt jag vet) vilket känns tryggt eftersom generatorn kommer att leverera kanske 3ggr högre ström nästa säsong.

För semitraktionära batterier se ex.vis www.batterilagret.se
För battery brain se www.batteknik.se där jag också varmt kan rekommendera boken \"elsystem för båtar\".
För intelligent regulator se http://www.tbbecker.de/

Jag ser med spänning :wink: fram emot båtsäsongen 2007. Träffas vi hoppas jag kunna bjuda på en KALL öl!

Niklas Strandberg

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » fre 03 nov 2006, 14:24

Nackdelen med att köppla ihop hela batteribanken är om man som jag har förbrukningsbatterier som inte tycker om snabba djupa urladdnungar.
startmotorn är en typisk sådan förbrukare , förhoppningsvis behöver man ju inte gnaga för med den ,Men har man fått in i dieseln tex kan det ju behövas, även fritidsbatterierna är tydligen lite känsliga för startmotorer.
jag har 2 100 amp förbrukningsbatterier från en ups, sen ett startbatteri.Har i princip bestämt mig för septorn. Den kan man även reglera tillslaget på.Lite dyr men det är ju allt till dessa båtar.

Vad har golfbilsbatterier för egenskaper?tycker de om kraftiga urladdningar ? bara lite nyfiken
//Johan

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 03 nov 2006, 20:56

Förbrukningsbatterier har ingen specifik åsikt om lite större strömuttag. Det har inte startbatterier heller.

Det som skiljer är att startbatterierna är uppbyggda för att medge ett stort strömuttag vid extremt låga temperaturer (start av motor med ETT ENDA startbatteri vid -30 grader), på bekostnad av djupurladdningsegneskaperna.

Förbrukningsbatterier prioriterar tvärtom.

Vid båt-temperaturer (kallast noll grader) klarar förbrukarbatterier utmärkt att starta en motor. Och har man stora sådana batterier eller flera i parallell har de förstås inte en skugga av problem att starta motorn.

Golfbilsbatterier massstillverkas och är uppbyggda för att kunna urladdas djupt massor av gånger.

www.batteknik.se

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 04 nov 2006, 20:14

Hoppa lite på länkarna här så kan ni allt. :wink:

http://web.telia.com/~u40404287/ValjBatteri.htm
Calle

Se gla ut

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » lör 04 nov 2006, 22:53

Tack Kalle
det som stod på de sidorna är det jag har lärt sen tidigare,kanske är det fel, men en del borde ju stämma .
//Johan

Skriv svar