Hur tätar man utanpåliggande fönster?
Hur tätar man utanpåliggande fönster?
Hur tätar man på bästa sätt utanpåliggande fönster som är skruvade i ruffen. Har hört att ”infällda” fönster med alulist ska hålla tätt bättre. Någon som vet vad problemet med den utanpåliggande konstruktionen är? Är det möjligen så att den inte tål rörelser mellan fönster och ruff? Läcker vattnet in via skruvhålen?
Blir vansinnig på båtar som inte håller tätt uppifrån!
/Erik
Blir vansinnig på båtar som inte håller tätt uppifrån!
/Erik
Hej
Troligtvis är dina rutor av akryl(Plexiglas) eller Polkarbonat(Lexan).
När dessa monteras skall det vara en gummipackning i hålet där skruven sitter för att kunna ta upp de rörelser som blir av temperaturen och fuktigheten, är det stumt monterat riskerar du inte enbart läckage utan också krakeleringssprickor pga materialspänningarna.
Viktigt är också att tätningsmedlet inte är aggresivt mot plasten.
Vanlig silicon med ättika är inte bra, sikaflex tror jag fungerar bra.
Obs att tätningsmassan bör vara ljus för att minimera temperaturutvidgningarna och på så sätt minska spänningskorrisionsrisken.
Troligtvis är dina rutor av akryl(Plexiglas) eller Polkarbonat(Lexan).
När dessa monteras skall det vara en gummipackning i hålet där skruven sitter för att kunna ta upp de rörelser som blir av temperaturen och fuktigheten, är det stumt monterat riskerar du inte enbart läckage utan också krakeleringssprickor pga materialspänningarna.
Viktigt är också att tätningsmedlet inte är aggresivt mot plasten.
Vanlig silicon med ättika är inte bra, sikaflex tror jag fungerar bra.
Obs att tätningsmassan bör vara ljus för att minimera temperaturutvidgningarna och på så sätt minska spänningskorrisionsrisken.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Hej CalleCalle C skrev:Hej
Troligtvis är dina rutor av akryl(Plexiglas) eller Polkarbonat(Lexan).
När dessa monteras skall det vara en gummipackning i hålet där skruven sitter för att kunna ta upp de rörelser som blir av temperaturen och fuktigheten, är det stumt monterat riskerar du inte enbart läckage utan också krakeleringssprickor pga materialspänningarna.
Viktigt är också att tätningsmedlet inte är aggresivt mot plasten.
Vanlig silicon med ättika är inte bra, sikaflex tror jag fungerar bra.
Obs att tätningsmassan bör vara ljus för att minimera temperaturutvidgningarna och på så sätt minska spänningskorrisionsrisken.
Rutan är nog monterad med sikaflex (svart sådan). Så det ska alltså vara en gummipackning i skruvhålet i fönstret, som en liten bussning? Det är det säkert inte. Betyder att man måste borra alla hål lite större för att få plats med packningen (om jag nu fattat detta rätt).
/Erik
Hej PeterMisil no87 skrev:Butylgummilist, inhandlas hos din lokale glasmästare i lämplig mängd. Demontera rutan, gör rent, montera med listen mellan ruta och överbyggnad.
Låter intressant att använda en tätningslist istället för sikaflex. Ska listen vara så pass bred att man skruvar igenom den? Hur gör man med de överlappande ytor som inte täcks av listen, fönstrets överlapp i förhållande till hålet är ju inte jämt fördelat runt fönstret (i fram och bakkant är text överlappen större).
Har du testat denna lösning själv på den här typen av fönster?
/Erik
Silpruf är åtminstone vad som används av vissa båttillverkare i Finska Österbotten...
http://www.byggtema.com/byggtema/shop/a ... r%20patron.[/url]
http://www.byggtema.com/byggtema/shop/a ... r%20patron.[/url]
Helt rätt uppfattatTOR_A skrev:Hej CalleCalle C skrev:Hej
Troligtvis är dina rutor av akryl(Plexiglas) eller Polkarbonat(Lexan).
När dessa monteras skall det vara en gummipackning i hålet där skruven sitter för att kunna ta upp de rörelser som blir av temperaturen och fuktigheten, är det stumt monterat riskerar du inte enbart läckage utan också krakeleringssprickor pga materialspänningarna.
Viktigt är också att tätningsmedlet inte är aggresivt mot plasten.
Vanlig silicon med ättika är inte bra, sikaflex tror jag fungerar bra.
Obs att tätningsmassan bör vara ljus för att minimera temperaturutvidgningarna och på så sätt minska spänningskorrisionsrisken.
Rutan är nog monterad med sikaflex (svart sådan). Så det ska alltså vara en gummipackning i skruvhålet i fönstret, som en liten bussning? Det är det säkert inte. Betyder att man måste borra alla hål lite större för att få plats med packningen (om jag nu fattat detta rätt).
/Erik
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Butyltätning finns på patrontub eller som en klibbig remsa mellan två smörpapperslikande historier.
Finns faktiskt på det numera beryktade biltillbehörsföretaget med ett mera känt namn (Biltema) Att använda silikon är helt förkastligt på plexi eller makrolon då det är en för slät yta på dessa. Butylmassan är en klibbig sak som har en tendens att inte torka så fort som man vill. I en hög sommartemperatur kan den nästan börja rinna nerför överbyggnaden.
Bilglasmästerierna använder det för att limma bilrutor.
Men för att täta båtfönster går det utmärkt, bara man ser till att maska av ordentligt.
Finns faktiskt på det numera beryktade biltillbehörsföretaget med ett mera känt namn (Biltema) Att använda silikon är helt förkastligt på plexi eller makrolon då det är en för slät yta på dessa. Butylmassan är en klibbig sak som har en tendens att inte torka så fort som man vill. I en hög sommartemperatur kan den nästan börja rinna nerför överbyggnaden.
Bilglasmästerierna använder det för att limma bilrutor.
Men för att täta båtfönster går det utmärkt, bara man ser till att maska av ordentligt.