Rubinkryssare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LinusA
Platinamedlem

Rubinkryssare

Inlägg av LinusA » mån 30 okt 2006, 21:57

Finns en båt på blocket \"Rubinkryssare\"

http://www.blocket.se/vi/9890576.htm?ca=14_s

Någon som vet vad det är för en båt? Material? Költyp?

mvh Linus

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 30 okt 2006, 22:36

Sök på Norlin Marins hemsida
www.norlinboats.com
Titta under \"gamla konstruktioner\"

Av måtten att döma verkar det vara en Delfin.

Miwa

ole
Diamantmedlem

rubin

Inlägg av ole » mån 30 okt 2006, 23:52

Enligt bådbase på http://www.udkig.dk/ fins tyska båtar av typ Rubin,
men jag fann inte någon med längd 7.70.
ole

Hood
Erfaren medlem

Inlägg av Hood » tis 31 okt 2006, 00:38

Ritad av Lars Olof Norlin. Byggd i plywood. Många självbyggen i början på 60 - talet. Min pappa byggde en och seglade den i över 20 år. Var utrustad med nedbyggt kölparti, avslutat med ett höj och sänkbart centerbord. Med centerbord uppdraget ringa djupgående (75 cm). Dessutom utrustad med för den tiden ovanlig rullfockskonstruktion. Focken/genuan rullades kring en rund spira. Trevlig båt med förhållandevis goda utrymmen. Speciellt förpiken stor och bred. Inga problem att sova två där. Ingen snabbseglare men uppförde sig väl i alla väder. Pappa bytte senare till en Shipman 28. Fin båt, men inte lika rymlig i förpiken... ;-)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 31 okt 2006, 14:41

Knacka med baksidan av en skruvmejsel på hela skrovet, ta god tid på dig, så den inte är rutten. Köper du den och den är som ett såll är det bara att begå harakiri sen. Är det plywood som börjar spricka och ruttna är det nästan omöjligt att byta om man inte är båtbyggare.
Ligger den i sjön kan man ju kolla hur mycket vatten det är i botten, ta bort batterikablarna och titta sen efter ett par timmar. Tom plastade träbåtar kan läcka som såll. Sånt får man bara ont i magen av. Bättre då att köpa nån liten ful billig seglare i plast så man får prova på segling utan att få en massa problem med på köpet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

LinusA
Platinamedlem

Inlägg av LinusA » tis 31 okt 2006, 15:56

Det kan nog vara dumt för mig att ta sig an den båten. Trä är jag lite rädd för.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 31 okt 2006, 16:29

Plywood är inte som 'riktigt' trä, du kan ganska lätt byta skadad plywood med ny genom att skära ut det skadade träet, fasa av och limma på nytt med epoxy. Lyssna med en epoxytillverkare, t ex http://www.westsystem.se/ som håller gratiskurser för de som vill lära sig mer och brukar vara bra på att svara på frågor över telefon.
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 31 okt 2006, 16:30

Hoppsan, såg att de kostar 100 kr att gå kurs, så nästan gratis då...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » tis 31 okt 2006, 18:54

Det kan nog vara dumt för mig att ta sig an den båten. Trä är jag lite rädd för.
LInusA inte behöver du vara rädd för trä,kallas även för \"Vildplast\",men det finns alternativ i plast t.ex. F 18 / IW 23.
Bild
Samma storlek och prisklass som Ruinkryssaren!

Miwa

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 31 okt 2006, 19:46

Miwa skrev (troligen av misstag) \"Ruinkryssare\"! Lät ju inte alltför upplyftande. Mitt förra inlägg var kanske väl svartmålande. Åk och titta på den, den kanske är som ny. En plastseglare kan ju också vara i sånt sopigt skick att den inte är värd att ens tas emot gratis.
Åk och titta på många båtar är ett bra råd. Då får man lite känsla för vad man egentligen vill ha. Och man kan få riktigt fina båtar och fina sommarupplevelser även med en liten plånbok. Solglittret i vattnet är det samma från en liten båt och ankringsvikarna blir fler och större.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » tis 31 okt 2006, 20:10

Oj då! :o Rubinkryssare skall det vara!
Annars håller jag med dig,Ljusne-Håkan.De där plywoodkryssarna är ibland rena pärlor.
Vi fick ett tillskott av en liknande i båtklubben nu i höst. Den är nära nyskick och uppseendeväckande trevlig att titta på.

Miwa (den nye svensk-leraret!)

ole
Diamantmedlem

Rubin

Inlägg av ole » tis 31 okt 2006, 23:44

Varför \"Rubinkryssare 1962 7,70*2,20.\" i annons - medan
\"L.o.a 6.90\" och \"Brädd 2.30\" på Norlinboats ?????
ole

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tis 31 okt 2006, 23:45

Nuja \"Bredd 2.30\" sku det va............
ole

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 01 nov 2006, 07:46

Jag tycker inte man skall underskatta problemen med att renovera en skadad plywodbåt.

Är den hel och fin så kan man (som andra sagt) få en billig båt med högt bruksvärde, men är den trasig krävs det skicklighet för att laga den. Ofta, när det är problem är det aldrig så enkelt som ett hål mitt i en panel utan då har plywooden lossnat i skarvar och från spanten eller bottenstockarna. Vanligen har ramverket i båten angripits och saknas det friskt trä att limma och skruva i är det inte så lätt att laga. Ett hål efter någon incident kan man naturligtvis lappa eller laska ungefär som beskrivits.
Anders S

Skriv svar