Hur vinterförbereda vattenpumparna?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Joppjopp
Silvermedlem
Kontakt:

Hur vinterförbereda vattenpumparna?

Inlägg av Joppjopp » sön 29 okt 2006, 22:50

Hej!

På vår båt har vi (precis som många andra) två stycken fotpumpar, en för sötvatten och en för sjövatten. På förra båten hade vi bara en pump och den demonterade jag och tog hem över vintern. Nu har jag börjat bli bekväm och vill helst inte demontera. Men frågan är hur man enklast ser till att de inte fryser under vintern. Jag har pumpat ur dem så gott det går. Sen då? Någon föreslog sprit - men jag tänker varken hälla kemisk sprit eller single malt i pumparna. Några fler idéer?

Jesper

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » sön 29 okt 2006, 23:11

Pumpa ur så mycket det bara går, lossa inloppsslangen och låt vara. Så har jag gjort med både manuella och elektriska pumpar i många år.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 29 okt 2006, 23:46

Jag har litet vattenledningar här och där som känns skönast att tömma helt, och ett effektivt sätt är att blåsa dem tomma med en luftpump. Det går bra med en luftmadrasspump. Ofta finns det någon lättåtkomlig skarv att dela.
Anders S

POEM
Rookie

Inlägg av POEM » mån 30 okt 2006, 07:37

Hej. Jag pumpar ut så mycket det går tills det bara kommer luft, that`s it.
Det har fungerat för mig i ca.25 år utan att pumparna har frysit i sönder.
Varför krångla till allt??

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 30 okt 2006, 10:29

POEM skrev:Hej. Jag pumpar ut så mycket det går tills det bara kommer luft, that`s it.
Det har fungerat för mig i ca.25 år utan att pumparna har frysit i sönder.
Varför krångla till allt??
Därför att om man har en ny båt vet man inte var vattnet samlas?
Anders S

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 30 okt 2006, 17:12

När jag installerade fotpumpar så gjorde jag en finurlig lösning så att plattan de sitter på är väldigt enkel att plocka ut när slangarna lossats. Det gör att jag kan vända hela paketet och få ut mycket mer vatten ur pumparna än om de var fast monterade.
Att bara pumpa ut så mycket det går verkar ju funka enligt vad andra har skrivit här men det finns de i min klubb som har fått sina pumpar sönderfrusna med den metoden. Antingen har de slarvat eller så är det lite 50-50 (eller kanske 90-10).
En minsta åtgärd bör i alla fall vara att lossa slangarna så att man får ut så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 30 okt 2006, 22:51

Om jag lossar slangarna och sen kör pumpen några sekunder tycker man att pumphuset borde vara tömt. Blåser jag sedan rent/tomt i rörsystemet med tryckluft så borde jag väl vara säker. Det gäller bara att blåsa rent i alla kranar en i taget. Efter att ha tömt varmvattenberedaren lossar jag utloppsslangen från beredaren och blåser tomt även i varmvattenssystemet. Mer kan jag väl inte göra?

/j

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 31 okt 2006, 07:51

Nä, och mer behöver du inte göra heller. :-)

Men den som inte tömmer ordentligt får betala för det, med besvär och/eller pengar. Jag har genom oförstånd lyckats frostskada en genomströmningsvärmare, ett antal duschhandtag och spräckt enstaka slangar och \"Y\"-kopplingar tills jag lärde mig att noggrannt blåsa torrt i ledningarna. Är man inte trumpetare till yrket kan man, som sagts, fuska med en luftmadrasspump.
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 31 okt 2006, 22:42

Hur torrt är \"torrt\" i det här fallet? Det behövs mycket luft om allt \"snörvel\" ska bort. Min bedömning är att om jag själva kan blåsa från systemets inlopp till var och en av de tre kranarna när de är öppna en i taget så är det \"torrt\" nog; dvs det finns exapansionsutrymme för eventuell isbildning.

Varför köpte vi en båt med så många finesser? :roll:

/j

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 31 okt 2006, 22:57

Blåser du torrt på det viset skall det nog gå bra.
Anders S

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » sön 05 nov 2006, 21:54

Hur bra är det egentligen att blåsa tryckluft med en kompressor? De flesta vanliga kompressorerna som finns är inte oljefria, d v s luftströmmen är inte garanterat helt ren. Visserligen är det en väldigt liten mängd olja men, vill man ha det i sitt dricksvattensystem? I sådant fall skall man nog köpa en kompressor som är oljefri, de används till foto, optik, finelektronik mm.
Jag tömmer vattenledningssystemet genom att pumpa med fotpumpen tills luft kommer ut. Det vatten som sedan ligger kvar fryser förvisso, men det finns alltid gott om plats för isen att expandera så det har aldrig varit några problem.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 05 nov 2006, 23:05

Någon kompressor behövs inte, utan det går bra med en vanlig luftmadrasspump eller en gummibåtspump.

Med tanke på frågorna runt det här har jag precis testat en variant på temat. För att tömma båten helt på vatten i olika skrymslen, duschkar mm använder jag sedan några år en gammal våtdammsugare - mycket bekvämt och praktiskt och eftersomn den är \"avskriven\" vågar jag köra saltvatten och slagvatten utan att blinka. Nu prövade jag att tömma varmvattenberedaren, vattenledningarna till kök och toa etc med denna. Gick snabbt och lätt - allt som behövdes var en disktrasa som packningsmuff.

Det kan också framhållas att båten blir betydligt mindre fuktig om man tar sig besväret att tömma ur allt vatten som kan ha letat sig in under säsongen och lagt sig i olika skrymslen under durkarna. Bra båtar skall ha våghål som garanterar avrinning till lägsta punkten, men det kan det nog vara si och så med det. Skulle det då stå bara ett par liter i öppna tankar och kölskarp så dröjer det onödigt länge innan man fått ner luftfuktigheten.
Anders S

Joppjopp
Silvermedlem
Kontakt:

Tack för tipsen

Inlägg av Joppjopp » mån 06 nov 2006, 22:49

Nu har jag varit nere vid båten, pumpat lite till (vart kom det nya vattnet ifrån) och sedan lossat slangarna.

Tack för alla tipsen.

PS. Jag har dessutom hällt matolja i toaletten. Vet inte var jag hittade det tipset. DS.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Re: Tack för tipsen

Inlägg av Calle C » mån 06 nov 2006, 22:56

Joppjopp skrev:Nu har jag varit nere vid båten, pumpat lite till (vart kom det nya vattnet ifrån) och sedan lossat slangarna.

Tack för alla tipsen.

PS. Jag har dessutom hällt matolja i toaletten. Vet inte var jag hittade det tipset. DS.
Häll gärna lite glykol i toaletten
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 nov 2006, 09:26

Man kan man lösa även dräneringsproblemet med toastolen med en våtdammsugare... Nästan alla toaletter har dessutom en dräneringsskruv som man skall öppna vid frysrisk. Tycker man det är \"läskigt\" så är det bara känslomässigt. Normal toarengöring med desincficerande hushållstvättmedel räcker bra för att göra alldeles rent ur hygienisk synpunkt.

Går man glykolvägen, så använd den mindre miljöovänliga propylenglykolen i toaletten. Den kan man spola ut utan problem. Huruvida babyolja eller olivolja (jungfruolja?) bidrar till att smörja pumpen och därför skulle vara bättre vill jag låta vara osagt. Oljan är i vart fall inte vattenlöslig så frysskyddet kan man inte riktigt lita på. Härsknarr oljan med tiden lär den lukta på sitt eget sätt, dessutom.
Anders S

Skriv svar