Köpa segelbåt på land ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Russel
Rookie

Köpa segelbåt på land ?

Inlägg av Russel » tor 26 okt 2006, 13:10

Vågar man köpa båt som står på land? Tänker mest på motorn och drev då man inte kan provköra. Är det nåt mer man bör tänka på? Spanar på några 70/80-talsbåtar (MD5) för ca 150 tusen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 26 okt 2006, 13:22

Vad kostar en mobilkran i fyra timmar - och hur ställer sig säljaren till att sjösätta båten, starta motorn, provköra ordentligt tillsammans med dig och konservera den igen. Vill du köpa och han gärna sälja så borde ni kunna komma överens om en sådan lösning.

Eller så får han sin sista 30.000 först då motorn visar sig gå bra i vår...

Eller så får du be en mekaniker komma för att göra en service och en motorbesiktning. Med ett godkänt kompressionsprov och en provtryckning av kylsystemet är du betydligt säkrare på skicket än innan.

Sedan är det förstås så att det som kan vara problem på sikt knappast visar sig ens vid en rejäl provkörning. Att motorn går bra ett par timmar säger inte så mycket som man kanske tror.
Anders S

Russel
Rookie

Inlägg av Russel » tor 26 okt 2006, 14:12

Tack för tipsen!
Att vänta med en del av betalningen var en bra ide.
Hur vanligt är det att anlita besikningsman vid köp? Är det att rekomendera?

Joppjopp
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Joppjopp » tor 26 okt 2006, 22:09

Hej!

Jag skulle snarare akta mig för att köpa en båt som ligger i vattnet eftersom du då riskerar att missa problem med skrov och köl. Men visst, helst ska man kolla båten både på land och i vattnet.

När det gäller besiktningsman så rekommenderar jag dig å det starkaste att anlita en sådan. Vi anlitade en besiktningsman i våras. Han avbröt besiktningen eftersom båten var gravt fuktskadad. Hade vi inte anlitat honom hade vi sannolikt köpt båten och senare själva fått upptäckta att båten var färdig att skrotas.

Anlita besiktningsman, det är mycket billigare än att göra ett dåligt köp!

Jesper

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 26 okt 2006, 22:16

Joppjopp skrev:Hej!

Jag skulle snarare akta mig för att köpa en båt som ligger i vattnet eftersom du då riskerar att missa problem med skrov och köl. Men visst, helst ska man kolla båten både på land och i vattnet.

När det gäller besiktningsman så rekommenderar jag dig å det starkaste att anlita en sådan. Vi anlitade en besiktningsman i våras. Han avbröt besiktningen eftersom båten var gravt fuktskadad. Hade vi inte anlitat honom hade vi sannolikt köpt båten och senare själva fått upptäckta att båten var färdig att skrotas.

Anlita besiktningsman, det är mycket billigare än att göra ett dåligt köp!

Jesper
Håller definitivt med, anlita en besiktingsman det är småpengar i förhållande till vad du kan vinna på saken. Fast jag har bra vana och fuktmätare vill jag helst använda mig av besiktningsman när det handlar om en störra summa pengar.

Lycka till /Dan

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 26 okt 2006, 22:44

Håller med, anlita besiktare.
Fast motorn kan de knappast säga så mycket om mer än det direkta intrycket. Om motorn pallar att köras typ 20 minuter på max rekomenderade varv, tex 3400 varv på en Yanmar GM 30 utan att bli överhettad då är den troligtvis okej. Den ska inte svartröka heller. Man kan ju efteråt kolla hur oljan ser ut både före och efter provkörning. Är det vatten i blir den grå.
Gamla Volvo som tex MD2B har svindyra reservdelar. Se upp om det är sjövattenkylning. Då kan motorn vara slut när som helst pga rost.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » fre 27 okt 2006, 07:34

För några år sedan när vi letade båt hade jag besiktningsman som inspekerade två båtar. En av båtarna var en ..... som besiktningsmannen även för mig avbröt besiktningen pga av fukt. Han avrådde bestämt från köp. Han var sen och besiktade ytterligare en båt, som även den hade fukt, dock inte lika graverande som den första.

Han sade följande om motorer, om det är sant eller inte har jag svårt att uttala mig om. Han påstod sig kunna, genom att köa motorn och känna på kompressionen genom ett öppna ventillytftarna och känna med handen, uttalade han sig is til med att motorn har 40% kvar etc. Han sade dessutom att även om motorn går just nu, så finns det ingen garanti i världen att den kommer att fungera imorgon. Man kan hålla inne en del av betalningen tills man har möjlighet att provköra motorn i vattnet under någon timme.

Jag skulle utan tvekan, och har enbart köpt båt som står på land eller har plockats upp för inspektion och fuktmätning.

För egen del slutade det med att jag köpte en Tramex Skipper fuktmätare och kunder därefter leta fram en absolut torr båt. Du kan läsa mer här:
http://nf.broach.se/var-nf/loggboken/20 ... epte-baten

Lycka till
Stefan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 okt 2006, 08:35

Givetvis är det en stor fördel att kunna inspektera båten på land och fukt i skrovet är alla besiktningsmäns paradgren. Man kan i det sammanhanget påtala att det är betydligt färre båtar som satts ur spel på grund av fukskador i plasten än som varit sina ägare till förtret därför att segel, mast och rigg varit undermåliga, respektive motorn rasat.

Problemet är (som Russel så riktigt lyfter fram) att man knappast kan avgöra motorns skick när båten står på land och jag delar helt uppfattningen att en rejäl provkörning inte visar så mycket mer än hur motorn antagligen kommer att fungera den närmaste veckan. Men det är ju betydligt bättre att veta såpass än inget.
Anders S

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » fre 27 okt 2006, 09:30

Det här med att testköra en äldre motor på maxvarv i över 20 min ställer jag mig kritisk till speciellt om den har gått rekomenderade varv i många år, jämför avgastesterna som bilprovningen ville göra på äldre dieselbilar för några år sen, det var ej genomförbart bilarna gick sönder i parti och minut.

Sumprunkarn
Platinamedlem

Inlägg av Sumprunkarn » fre 27 okt 2006, 09:54

Fukt i däck (=sandwichlaminat) och i rodret (instängd miljö) och i skrovet om detta är i sandwich förstår jag är inte bra.

Men vilken skada kan fukt i skrovet orsaka om detta är i enkellaminat? Är det inte bara att låta torka ut (=tidsfråga) och sedan behandla under vattenlinjen på bästa sätt, d v s med epoxi?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 27 okt 2006, 10:32

Sumprunkarn, det är väl som du säger. fukt i laminatet kan dock leda till större skador om den finns i laminatet under längre tid + flera vinter. Det är väl det som är orsaken till böldpest. Vatten tränger in i laminatet, löser upp vissa ämnen (värtskan som kommer ut ur blåsorna stinker därför) expanderar och jobbar sig in i laminatet. Om man inte gör en epoxibehandling så kan det leda till försvagad laminat. Mne hela förloppet kan bromsas upp genom att torka ut laminatet (slipa dock bort gelcoat) och epoxibehandla.

Det är det som jag håller på just nu och det kommer tyvärr också leda till en sen sjösättning nästa år. :cry:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 okt 2006, 12:24

Lasse O skrev:Det här med att testköra en äldre motor på maxvarv i över 20 min ställer jag mig kritisk till speciellt om den har gått rekomenderade varv i många år, jämför avgastesterna som bilprovningen ville göra på äldre dieselbilar för några år sen, det var ej genomförbart bilarna gick sönder i parti och minut.
Notera att Ljusne-Håkan förslog att testa kysystemet på maxbelastning och rekommenderat varvtal. Det är inte samma sak som att blåköra på toppvarv utan belastning - det är inte bra, bland annat för att kolvringarna inte får stöd av gastrycket och kan börja fladdra.

Det man får reda på när man kör på full effekt är om kylsystemet fungerar och är rätt dimensionerat. Att man når upp till rekommenderat varvtal visar att propellern i vart fall inte är för stor (på en diesel) eller att den är mer eller mindre rätt (på en bensinare). Om man kör så i 20 minuter når man en stabil, hög motortemp, oljan blir så het den bör kunna bli och man kan få en aning om det finns problem med oljetrycket eller oljetemperaturen. De flesta motortillverkare anger både entimmeseffekt och normaleffekt och man skall väl i rättvisans namn räkna med att normaleffekt är vad man kan hoppas på från en välskött trotjänare, inte mer.

Men en frisk motor skall starta lätt, inte ryka och tåla att gå på 80 % effektuttag några hundra varv under max i 20 minuter utan problem (efter den blivit varmkörd). Annars har den något fel, och det skall man i så fall hantera i förväg (som köpare och säljare). Det kan vara en bra ide att beskriva i avtalet att motorn skall klara ett test som innebär att

den skall starta lätt efter att ha stått över natten
gå jämnt och utan problem på tomgång i tio minuter
på 3/4-fart en timme,
maxfart i 20 minuter
och sedan på 3/4-fart i en timme till
och till slut gå jämnt och fint på tomgång i tio minuter

Därav mitt tips om att hålla inne med vad det kostar att helrenovera hela maskineriet, och släppa de pengarna först då motorn befunnits fungera så bra som utlovats.

Berättar säljaren öppet om problem är det en annan, svårare fråga :-)
Anders S

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » fre 27 okt 2006, 14:14

Jag läste fel! visst står det rekomenderat maxvarv (fel av mig)

Russel
Rookie

Inlägg av Russel » fre 27 okt 2006, 14:44

Tack för svaren!
Någon som vet cirka pris för att anlita besiktningsman?

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » fre 27 okt 2006, 16:03

Anders S skrev:Givetvis är det en stor fördel att kunna inspektera båten på land och fukt i skrovet är alla besiktningsmäns paradgren. Man kan i det sammanhanget påtala att det är betydligt färre båtar som satts ur spel på grund av fukskador i plasten än som varit sina ägare till förtret därför att segel, mast och rigg varit undermåliga, respektive motorn rasat.

Problemet är (som Russel så riktigt lyfter fram) att man knappast kan avgöra motorns skick när båten står på land och jag delar helt uppfattningen att en rejäl provkörning inte visar så mycket mer än hur motorn antagligen kommer att fungera den närmaste veckan. Men det är ju betydligt bättre att veta såpass än inget.
Det är helt riktigt. Fuktmätning är den stora paradgrenen och trollerinummret. Mät att stort antal båtar i en hamn så är de flesta rätt fuktiga på hösten. En Tramex Skipper mäter mellan c:a 0,5% och 2,5% fukt i glasfiberplast. Därefter slår den i botten. Mät samma båtar på våren så blir rätt många av dem godkända. Mät en båt en fuktig dag och mät samma båt en torr och solig dag. Resultatet blir helt olika. Hittar man en helt torr båt så vet man att den är torr just då men man vet inte hur torr den är när den legat i vattnet några månader. Framförallt vet man inte hur känsligt för fukt ifrågavarande laminat är dvs hur mycket fukt som krävs för att trigga utvecklingen av blåsor.

Skriv svar