Segling i stormen i morgon?
Segling i stormen i morgon?
Om det är någon som tänkt segla i morgon så får ni gärna ta lite bilder och lägga ut. Vore kul att se!
Nej,knappast!
Jag hade planerat en tur med färjan till Gotland i morgon kväll,men det får vara.
Har varit ute vid Pokusen och öst tre ggr denna regniga och hösttråkiga vecka.Fixade lite med block och tampar,så det löper lätt.
Någon lust att segla har jag inte haft.Och nu ska det bli storm till råga på allt,men täckningen på J17 och förtöjningen av Pokus är dubbbelkollad.
Hälsn.Miwa (höstdeppig)
Jag hade planerat en tur med färjan till Gotland i morgon kväll,men det får vara.
Har varit ute vid Pokusen och öst tre ggr denna regniga och hösttråkiga vecka.Fixade lite med block och tampar,så det löper lätt.
Någon lust att segla har jag inte haft.Och nu ska det bli storm till råga på allt,men täckningen på J17 och förtöjningen av Pokus är dubbbelkollad.
Hälsn.Miwa (höstdeppig)
Ja det är så den är tänkt,att sätta lite fart i lättvind.
Det har varit det roligaste seglet att använda i år,även i mellanvind på läns.
Den är så lätthanterlig att den åker upp så fort som möjligt och sedan får den sitta där.Den är tillräckligt plan för att ligga upp uddar på ren kryss i upp till 4m/s.
Läns i lättvind är däremot inget för detta segel.Där är spinnakern att föredra.
Hoppas det blir kul imorgon,har du revmöjligheter eller stormsegel?
Fast du ska väl testa 606:ans lilla spinnaker,gissar jag.
Miwa
Det har varit det roligaste seglet att använda i år,även i mellanvind på läns.
Den är så lätthanterlig att den åker upp så fort som möjligt och sedan får den sitta där.Den är tillräckligt plan för att ligga upp uddar på ren kryss i upp till 4m/s.
Läns i lättvind är däremot inget för detta segel.Där är spinnakern att föredra.
Hoppas det blir kul imorgon,har du revmöjligheter eller stormsegel?
Fast du ska väl testa 606:ans lilla spinnaker,gissar jag.
Miwa
-REVA??? hmm...???
nej vi ska slå dagens fartrekord om nu inte min gast får för sej att hon måste göra nåt annat? men det tror jag inte för hon är vattentät och gillar riktigt väder. men vi får inte bada med den för en av skruvluckorna till dubbelbotten sitter lös. så badar vi så lär vi sänka den. för vattnet rinner in i flyttanken. men lite nära döden upplevelser piggar upp
nej vi ska slå dagens fartrekord om nu inte min gast får för sej att hon måste göra nåt annat? men det tror jag inte för hon är vattentät och gillar riktigt väder. men vi får inte bada med den för en av skruvluckorna till dubbelbotten sitter lös. så badar vi så lär vi sänka den. för vattnet rinner in i flyttanken. men lite nära döden upplevelser piggar upp
Matsa är en jäkel på att simma i kallvatten, skattebetalarna klarar sig garanterat.Fredrik skrev:Jag tycker att det ger ett fantastiskt intryck av dåligt sjömanskap om man ens funderar på att ge sig ut när de har lovat storm i prognosen. Hoppas att inte skattebetalarna behöver vara med och betala räddningsinsatsen om något går snett.
/Dan
jag har förståelse att ge sig ut även om det stormar. Jag kom inte ihåg när det var exakt men det var väl i början 80-talet en solig juni förmiddag. Vi skulle segla en kappsegling utanför Rostock-Warnemünde. Vädernissarna sade väl att det blåste 10 Beaufort i byarna upp till 11 (~25 m/s). Det var knappt att lotsarna tog sig ut och östersjön var ljusgrönt med en massa vita vågtoppar. vi tyckte ändå att vi skulle ta oss ut när hela besättningen är ändå sammlad. I sådana situationer lär man sig att verkligen tänker igenom vad man gör och alla manövrar kontrollerades en gång extra i minne innan de börjades. Jag tycker att det är lärorikt att lära sig det också.
Något senare överarkades halva deltagarfältet till mästerskapet på en tillfartsegling från Stralsund till Warnemünde. De första båtar hade Warnemünde redan i sikte när winden friskade upp till 11-12 Bft (>25 m/s). Vissa satt sina båtar på de långa sandstränder längs kusten. Andra hamnade på Hiddensee och de som försökte undvika Hiddensee hamnade på stenvallar på norra delen av Rügen. Jag tror nog att det var 15 båtar som fick plockas från olika stränder efter ovädret de fletsa med mindre skador.
Har man dock ingen erfarenhet av hårdvindsegling bör man dock inte ger sig ut.
Något senare överarkades halva deltagarfältet till mästerskapet på en tillfartsegling från Stralsund till Warnemünde. De första båtar hade Warnemünde redan i sikte när winden friskade upp till 11-12 Bft (>25 m/s). Vissa satt sina båtar på de långa sandstränder längs kusten. Andra hamnade på Hiddensee och de som försökte undvika Hiddensee hamnade på stenvallar på norra delen av Rügen. Jag tror nog att det var 15 båtar som fick plockas från olika stränder efter ovädret de fletsa med mindre skador.
Har man dock ingen erfarenhet av hårdvindsegling bör man dock inte ger sig ut.
Nja, visst kan det låta extremt. Men med rätt föreberedelser och under rätt förutsättningar kan det vara ok, tycker jag. Det är inte vinden som är farlig, snarare besättning och utrustningen som kan vara det.Fredrik skrev:Jag tycker att det ger ett fantastiskt intryck av dåligt sjömanskap om man ens funderar på att ge sig ut när de har lovat storm i prognosen. Hoppas att inte skattebetalarna behöver vara med och betala räddningsinsatsen om något går snett.
För övrigt är det ju inte stormvarning i hela landet och stora lokala avvikelser kan förekomma. Skulle själv vilja ge mig ut på Västra Mälaren, men tyvärr får jag inte ihop det med barnvakt.
Det är heller inte fel att öva sig lite i hårdvindssegling, bra om man testar på det ibland för att inte bli helt överrumplad om (när) man någon gång råkar ut för det. För det har ju hänt förr att semsterfirare som lovats högtryck och fint väder plötsligt befinner sig i styv kuling!
Precis som långfärdsskridskoåkare bör öva sig i att ta sig upp ur en vak, för att förstå vad det handlar om och träna sig anser jag det vara bra att träna på hårdvindssegling under kontrollerade former. - Det som inte dödar härdar
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Before the blow.
Varsågod Jofred här är en dagsfärsk bild!

Jag fick söka lä bakom ön i bakgrunden när vinden kom på allvar.
Skummet blåste av vågtopparna,när jag skulle hem igen.
Det gick inte att ta sig tillbaka till hemmabryggan,så båten ligger vid en annan brygga på fastlandet bakom ön.
Det blev ingen längre tur,men mitt höstdeppande är som bortblåst.
Miwa
Varsågod Jofred här är en dagsfärsk bild!

Jag fick söka lä bakom ön i bakgrunden när vinden kom på allvar.
Skummet blåste av vågtopparna,när jag skulle hem igen.
Det gick inte att ta sig tillbaka till hemmabryggan,så båten ligger vid en annan brygga på fastlandet bakom ön.
Det blev ingen längre tur,men mitt höstdeppande är som bortblåst.
Miwa