Första sommaren med First 28. Jämför med Albin Vega.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Sumprunkarn
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39

Inlägg av Sumprunkarn » ons 25 okt 2006, 10:51

Anders S skrev: Om (om!) Bavaria et al kan lära sig att bygga båtar där "allt" är förbrukat efter 15 år och båten därmed inte är ekonomisk att renovera, så har vi ett liknande läge som för bilbranschen.
Bavarias skrov och inredningar har säkert redan idag en bäst-före tid på 15 år. Utmaningen för Bavaria är i så fall att börja egentillverka även motorer, master etc. för att få ned livslängden även på dessa komponenter. Antagligen är det ingen svårighet för Bavaria när väl beslutet om egen tillverkning har tagits!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 25 okt 2006, 11:28

Det går naturligtvis bra att raljera om det här (kul om man inte har en Bavaria), men synsättet är en realitet i bland annat bilbranschen. Där har man noggranna analyser av förväntad och teknisk livslängd på bilens delar och slösar inte en krona på att ge kunden \"överbra\" komponenter.

För konsumenten är det här både bra och dåligt, men det är alldeles klart att de flesta vinner på det. Idag kan man på allvar hoppas på att bilens drivlina håller lika länge som stommen och man har en tillförlitlighet på hela systemet som var otänkbar för 30 år sedan annat än på vissa kvalitetsbilar (hint: påminn er vilka bilar som gick taxi för 30 år sedan...).

För 30 år sedan var en Volvo 145 som en Maxi95 från 78 - väl värd en motorrenovering och omlackering (motsvarande för Maxin, ny motor, segel och invändig renovering) - Volvos värde varar...

Allt hänger på att Bavaria et al (de har många kamrater i detta) lär sig att dimensonera rätt. Ur det här perspektivet är det lika fel att ha ett i förtid utslitet (utmattat) skrov som att behöva köpa ny motor eller mast/rigg till ett skrov som är solitt men mycket sämre prestanda jämfört med en ny båt. Men jag är inte så säker på att man har den rätta uppföljningen (rätt info) och ekonomiska motivationen att göra detta fullt ut (eller ens i nivå med bilfabrikerna).

Men når man balansen är det alldeles klart att man kan få se båtskrotar framöver där entusiaster plundrar gamla Bavafirster eller Delphnetauer på delar för att hålla liv i gamm-båten.

Visst är det tur att segelbåtar är anakronismer, helt frivilligt att äga och bruka, och vi som har dem är smått galna, känslomässiga och irrationella - åtminstone på sjön? :-)
Anders S

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Inlägg av PC » lör 28 okt 2006, 18:20

Inom bilindustrin är det här med livslängd ofta rätt noga kalkylerat. I Detroit testade man tex dörrhandtag för att vara säker på att dom inte höll mer än X antal gånger, på så vis får klart folk lust och behov att köpa nytt ständigt. Men det var en liten detalj. Hela designutvecklingen underlåg samma tänkande, och jag tycker faktiskt att man kan skymta något sånt på modernare (billiga) båtar. Trenderna på design på tex fönsterformer, överbyggnader etc etc svänger snabbare än tidigare. Din nya båt verkar snart gammal, mao.

Skriv svar