snabb kölbåt att segla ensam med ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ernst
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 19:11

Inlägg av Ernst » fre 20 okt 2006, 19:59

Dan, är du kund i Swedbank? De har både internet- och telefonbank. Är du ansluten till något av dem (mycket praktiskt bl.a. för att betala räkningar och köpa båt) kan du ju handla på söndag.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » fre 20 okt 2006, 19:59

R,

detta är bland det bästa jag sett från din horisont.
- det låter hur töntigt som helst, men ... du har dem bara till låns.

En bajer och med lille man med, kan det bli bättre.

Take your time - and his too

/J

PS: vet väl alla att börresen är det bästa.
PPS: inte kommer du att vintersegla - hur många höst/vinter-dagar är det rätt vindstyrka för ensam i soling i Råå? dessutom ....

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » lör 21 okt 2006, 18:17

Jaramaz skrev:R,

detta är bland det bästa jag sett från din horisont.
- det låter hur töntigt som helst, men ... du har dem bara till låns.

En bajer och med lille man med, kan det bli bättre.

Take your time - and his too

/J

PS: vet väl alla att börresen är det bästa.
PPS: inte kommer du att vintersegla - hur många höst/vinter-dagar är det rätt vindstyrka för ensam i soling i Råå? dessutom ....
Jo tanken var god men som så ofta förr sätter verkligheten stopp för planerna. Klabb på jobb och min helg är räddad, sitter här hela lördagskvällen och förmodligen ända tills problemen är lösta, när det nu blir.

Jag kan lova dig att jag kommer att segla nu i vinter, jag klarar inte vara i land mycket längre. Har aldrig känt ett sådant behov att komma ut på havet som nu. Blir det ingen soling (lär inte vara några problem att segla ensam, är det något jag tränat på genom åren så är det ensamsegling) så tar jag lillgrabbens optimist :? :wink: .

Hoppas på Solingköp nästa helg istället.

/dan

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » lör 21 okt 2006, 21:00

Det är med blandade känslor ... inte vill jag sätta sordin på din optimism. Men, med Soling och > 12 m/s så räcker det inte med 65 kg halvvägs till relingslisten, det behövs en stor stark också.

Och vi vet ju hur det är med vinterblåsandet på Sundet.
även jag har ensamseglat långa säsonger på Sundet, dock inte med en Soling; skulle inte falla mig in. Numera tycker jag mest att ensamseglandet inte bjuder så många utmaningar, utan har lätt för att bli enformigt och tråkigt.

Men ta en utflykt till andra sidan, ta med dig lilleman, och ta er tid. Det är viktigt, det också. Ser solingen fin ut (kolla med lilleman vad han tycker) så pruta ner den, och ge ett slutbud. Kan nog bli kul.

Skall du vintersegla så föreslår jag den däringa historien du vann Ven runt med. Kanske inte beter sig så bra i sjön när den drivs hårt, men ger iallafall skydd, och kan nog på det hela taget vara bättre i skitväder, trots allt.
Vintersegling med Soling passar utmärkt i skärgården, speciellt på ostsidan.

/J

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » lör 21 okt 2006, 21:11

håller med! feta trisse är en bättre vinterbåt. du kommer att trilla i sjön när däcket på solingen blir isbelagt efter en kryss i minusgrader. blir nog rätt nerisat på fockskenan åxå så du lär få problem att slå. jag är väl inte för pessimistisk? köp en furioso, snabb och sportig :lol: , så kan du segla med bara storen när det är sånt väder att allt blir nerisat. du slipper dra i ett stelt och lite blött fockskot, du blir inte kall och blöt om händerna och du slipper att travaren på fockskenan fastnar pga is. du får ju åxå en linjeskön båt att vila ögonen på, och det är ju inte fel :wink:

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Nya funderingar

Inlägg av Håkan » tis 24 okt 2006, 09:03

Hej Dan, nu är det dags för mig att slänga in en fackla i elden.
Vad sägs om en Virus20?
Du är sugen på att prova Melges24 men här får du en lillasyster med rimligt Lys tror jag...
Pris ny komplett runt 100-150'?

Kolla in följande:
http://www.virus20.com/
http://www.segelvik.com/trojan/race.asp

Grubbla på...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Nya funderingar

Inlägg av Seglaren » tis 24 okt 2006, 09:25

Håkan skrev:Hej Dan, nu är det dags för mig att slänga in en fackla i elden.
Vad sägs om en Virus20?
Du är sugen på att prova Melges24 men här får du en lillasyster med rimligt Lys tror jag...
Pris ny komplett runt 100-150'?

Kolla in följande:
http://www.virus20.com/
http://www.segelvik.com/trojan/race.asp

Grubbla på...
Eller en Skippi 650, eller varför inte en av varje :o
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » tis 24 okt 2006, 10:18

Eller CB66 Racer, det verkar ju dessutom vara en klass som kommer att bli stor. Men man kanske måste vara två i en sån?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tis 24 okt 2006, 11:31

Okej,

Jag trodde de flesta var lite trötta på mina båtaffärer och vilda ideér men eftersom diskussionen pågår utan min inblandning anser jag det vara ohövligt att inte svara.

Detta har hänt sedan sist.

Har bestämt mig för att satsa till 100 % på en Soling och satsar på att vara med i EM i Arendal 2007. Entyp ligger mig mest varmt om hjärtat och Melges 24:an var svår att lösa med tanke på det ekonomiska och bemanningsmässigt. Efter att jag pluggat på vad en Soling satsning innebär är det mer lämpligt och samtidigt som jag kan segla den ensam om få till min meditationssegling.

Välkomna att racka ner på ideén, jag tåler det och börjar bli van :wink:

/Dan

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » ons 25 okt 2006, 10:13

hej Dan!
jag tycker att du ska segla lite åxå. inte bara köpa båtar :wink:
va ute med 606an i lite mer blåsväder igår och nu börjar jag fundera på om jag ändå ska behålla den? min gast tyckte att den va kul men inte ska jag väl bry mej om vad hon säger. :lol:
MiniMe och jag planerar att komma ner och segla skjortan av dej nån gång nästa sommar i nåt rejs. visserligen har du hemmaplan och fördel av det, men vi har ju viss fördel av att vi har en del seglingstimmar, vilket du inte verkar ha? vi försöker använda våra båtar :D :D
hoppas att du hittar en bra soling och behåller 707an åxå. beträffande EM 2007 så tror jag att du redan sålt båten för länge sen, när startskottet går. om inte så hoppas jag att du gör bra ifrån dej.
nu slutar jag jobbet snart och sen ska jag ut å segla igen.
jag ser fram emot fredagens oväder. det blir förhoppningsvis bra vind att testa 606an då, MED gast ombord.
ha dä gött Dan!!! /M

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 25 okt 2006, 10:22

matsa skrev: jag ser fram emot fredagens oväder. det blir förhoppningsvis bra vind att testa 606an då, MED gast ombord.
ha dä gött Dan!!! /M
Ja, jag hade också hoppats på att få lufta 707:an och sätta nytt fartrekord :lol: MEN, barn arbete och annat ser ut att ta all tid. Men ut med dig Matsa, perfekt väder för 606:ans lilla spinnaker :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » ons 25 okt 2006, 12:08

matsa skrev:hej Dan!
jag tycker att du ska segla lite åxå. inte bara köpa båtar :wink:
va ute med 606an i lite mer blåsväder igår och nu börjar jag fundera på om jag ändå ska behålla den? min gast tyckte att den va kul men inte ska jag väl bry mej om vad hon säger. :lol:
MiniMe och jag planerar att komma ner och segla skjortan av dej nån gång nästa sommar i nåt rejs. visserligen har du hemmaplan och fördel av det, men vi har ju viss fördel av att vi har en del seglingstimmar, vilket du inte verkar ha? vi försöker använda våra båtar :D :D
hoppas att du hittar en bra soling och behåller 707an åxå. beträffande EM 2007 så tror jag att du redan sålt båten för länge sen, när startskottet går. om inte så hoppas jag att du gör bra ifrån dej.
nu slutar jag jobbet snart och sen ska jag ut å segla igen.
jag ser fram emot fredagens oväder. det blir förhoppningsvis bra vind att testa 606an då, MED gast ombord.
ha dä gött Dan!!! /M
Matsa,

jag hoppas du behåller 606:an, tror du blir nöjd och samtidigt sporrad att se hur bra ni kan bli i klassen. Som bevisligen bjuder på bra motstånd. Det står ett par 606:or i hamnen och om man kollar på bottenformen borde de surfa fint när det blåser 10 m/s och över.

precis som du skriver är det timmar på havet som är det viktiga. och precis som Tomas skriver är det svårt att få ihop tiden alltid. innan jag träffade frun och ynglade av mig seglade jag 6 dagar i veckan och hann ändå träna upp mig till fridykare i världsklass. jag jobbade då 12h skift och var således ledig 3-4 dagar i veckan. nu är livet annorlunda på gott och ont. att köpa båtar blir många gånger ett dåligt substitut mot att vara på havet. åtminstone får man ha båtar i huvudet.....

det här med solingen kanske även visar sig vara ett misstag men isåfall är jag villig att ta även det. jag vill segla entyp och solingen är en snabb och rolig båt som dessutom har en stark klass som bjuder på rejält motstånd. att vara med i EM är egentligen bara löjligt eftersom vi förmodligen kommer att segla första gången i solingen på första delseglingen....

igentligen skulle jag inte haft en enda båt och inte seglat alls men jag vägrar ge upp denna bit helt och hållet.

istället får du som har en massa timmar på vattnet visa 606 klassen var skåpet skall stå. det skall bli kul att följa äventyret från "ekorrhjulet".

må väl !!

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 25 okt 2006, 12:42

Dan, du behöver en seglingscoach.
Ja, alltså, en. Inte flera.

Hör på:

Nu köper du en bra Soling med duglig basgarderob, och sedan limmar du båtportmonnän med blixtlim (inte att förväxla med blixtlås!) för ett tag. Sedan bjuder du din seglingskompis på middag hemma (han har väl en fru/motsv?) och så pratar ni igenom det här och gör klart vad ni vill göra. DU lagar den middagen...

Ta ut några lämpliga delmål t ex SM (eller DM) som kan vara belöningar på vägen och planera in dem, NU. Sedan involverar du familjen lagom mycket i det här - du vill antagligen att de skall vara med på ett hörn och det blir lättare och roligare för dig också.

Tränar gör du lämpligen i LYS. Skit i 707:an annat än som träningsbåt för det här projektet - rusta den därefter. Låt det bli bekant att man alltid kan störa dig och du ställer upp, men inte kappseglingsdagar. Tala om när de är för alla. Ett rykte om excentritet och märkliga fritidsintressen kan du exploatera även i arbetslivet.

Jag fattar inte hur man kan hatta runt så förtvivlat som du tycks ha gjort utan att komma någon vart, speciellt om man har varit i svängen en gång. Skall man uträtta något (eller, för den delen, grilla myror med förstoringsglas) måste man fokusera...

Demoncoachen, genom
Anders S

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » ons 25 okt 2006, 15:07

Anders S skrev:Dan, du behöver en seglingscoach.
Ja, alltså, en. Inte flera.

Hör på:

Nu köper du en bra Soling med duglig basgarderob, och sedan limmar du båtportmonnän med blixtlim (inte att förväxla med blixtlås!) för ett tag. Sedan bjuder du din seglingskompis på middag hemma (han har väl en fru/motsv?) och så pratar ni igenom det här och gör klart vad ni vill göra. DU lagar den middagen...

Ta ut några lämpliga delmål t ex SM (eller DM) som kan vara belöningar på vägen och planera in dem, NU. Sedan involverar du familjen lagom mycket i det här - du vill antagligen att de skall vara med på ett hörn och det blir lättare och roligare för dig också.

Tränar gör du lämpligen i LYS. Skit i 707:an annat än som träningsbåt för det här projektet - rusta den därefter. Låt det bli bekant att man alltid kan störa dig och du ställer upp, men inte kappseglingsdagar. Tala om när de är för alla. Ett rykte om excentritet och märkliga fritidsintressen kan du exploatera även i arbetslivet.

Jag fattar inte hur man kan hatta runt så förtvivlat som du tycks ha gjort utan att komma någon vart, speciellt om man har varit i svängen en gång. Skall man uträtta något (eller, för den delen, grilla myror med förstoringsglas) måste man fokusera...

Demoncoachen, genom
Anders,

Tack för råden men om du hade läst alla inlägg hade du förstått att själva hattandet har varit en resa och en kunskap i sig själv som jag medvetet valt att "genomlida". Hade du känt mig på riktigt och inte som en kille på nätet som planlöst köper båtar hade du haft en helt annan bild. De du ser är bara ett litet fragment av min vardag som jag tillåter vara irrationell för att klara ut allt allt det rationella.


Jag begär inte att du skall förstå, vissa personer, eller för att inte säga majoriteten har mycket svårt att gå utanför sig själv och sätta sig in i andras verklighet och andras sätt att tänka eller leva. Det spelar ingen roll om de så levt ett helt liv. Personligen är jag väldigt försiktig när det gäller att dela ut kritik, jag anser att man bör ha koll på hela bilden innan man kritiserar, annars är kritiken inte kontruktiv utan bara ett bevis på översitteri och/eller dåligt omdömme.

Att skriva:

"Jag fattar inte hur man kan hatta runt så förtvivlat som du tycks ha gjort utan att komma någon vart"

Tar jag som personlig kritik vilket inte hör hemma på ett forum. Hade det kommit från en person som inte har vett nog att skriva något mer välformulerat hade det varit sin sak men jag förväntar mig mer från dig.


/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 25 okt 2006, 20:45

Dan , svårt att svara på det här på ett vettigt sätt.

Jag har egentligen inget dåligt samvete och och står i princip för vad jag sagt. Jag har också läst de flesta (jag vågar inte lova \"alla) inlägg du gjort, och jag har svårt att se det du berättar om.

Om du tog illa upp så ber jag om ursäkt, och så talar vi inte mer om saken.
Anders S

Skriv svar