Vet någon (på ett ungefär) hur stor skillnad det är på lång och kort rigg på en mindre utombordare. Jag kan ev få köpa en fin utombordare till ett mycket förmånligt pris, men den har tyvärr kort rigg.
Går det att använda på en segelbåt?
Är det någon som har erfarenhet av att i så fall sänka motorfästet på akterspegeln, så mycket att det räcker med en kort rigg...
Spelar det för övrigt någon roll om motorn sitter i mitten på akterspegeln eller inte. Jag har nämligen tänkt att flytta motorn lite åt sidan under vintern fär att få dit en badstege bredvid.
// Micke
Aktersnurra
Berätta gärna vad du har för båt? Om du seglar i mindre sjö så kan en kort rigg funka, men om du håller till i hav eller kustnära så finns risken att propellern vispar luft emellanåt. Att montera motorn på ena sidan har ingen större betydelse för framdrivningen. De flesta minde segelbåtar har ju rodret mitt på akterspegeln ändå.
Att propellern vispar luft emellanåt är ju ett mindre problem än att motorn blir helt dränkt när akterspegeln går ner under vattnet. På IF-båten, som har ett stort överhäng i aktern, vilket gör att motorn hamnar väldigt långt bak, skulle det aldrig fungera med en kort rigg. Inte ens en långriggad motor fungar i det fallet, om det blir lite sjögång.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Jag har en Birdie 24...
Efter att ha varit nere vid båten idag och funderat lite har jag i stort sätt släppt tanken på en kort rigg. Kom att tänka på att jag redan har problem med nuvarande motor så fort det blir lite sjögång, eller då någon går fram på fördäck. Ska nog försöka sänka fästet några cm i vinter för att sedan använda min gamla motor med lång rigg.
// Micke
Efter att ha varit nere vid båten idag och funderat lite har jag i stort sätt släppt tanken på en kort rigg. Kom att tänka på att jag redan har problem med nuvarande motor så fort det blir lite sjögång, eller då någon går fram på fördäck. Ska nog försöka sänka fästet några cm i vinter för att sedan använda min gamla motor med lång rigg.
// Micke
Jag har kört kort rigg på en folkbåt (som vän har samma akter som en IF) och det gick faktiskt. Visserligen inte på öppet hav, men där seglar man ju.Fredrik skrev:Att propellern vispar luft emellanåt är ju ett mindre problem än att motorn blir helt dränkt när akterspegeln går ner under vattnet. På IF-båten, som har ett stort överhäng i aktern, vilket gör att motorn hamnar väldigt långt bak, skulle det aldrig fungera med en kort rigg. Inte ens en långriggad motor fungar i det fallet, om det blir lite sjögång.
Dock är lång rigg klart att föredra och mycket beror på hur motorfästet är konstruerat. På min nuvarande båt skulle inte kort rigg fungera alls.
Skillnaden är väl ungefär 20 cm. Men det är mer än vad det låter.