Skrammel i masten!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Månsson
Erfaren medlem

Skrammel i masten!!!

Inlägg av Månsson » tis 21 dec 2004, 17:29

Är det någon som vet hur man gör för att slippa höra fallen och kablar slå inuti masten, det är rätt störande.
Är tacksam för alla förslag.//NM

ole

skrammel i mast

Inlägg av ole » tis 21 dec 2004, 20:58

Det ä för det mesta utanpå masten fallen kan skramla på de båtar jag
känner. Då slakar jag dom och fäster till passande ställe på mantåg.
Senn sover jag som en sten. :)

Peter K
Guldmedlem
Kontakt:

Peter K

Inlägg av Peter K » ons 22 dec 2004, 09:18

Jag drar fallen (inte haländan utan den andra - vad den heter, segeländan?) utanför och under spridaren samt runt toppvanten och spänner sedan. Alltså, fockfallet viker jag akteröver på samma sida som haländan sitter på och sedan till masten.
Inget oljud i masten från min båt.
På bilden kan man ana hur de är dragna.
Bild

Experten

Inlägg av Experten » ons 22 dec 2004, 15:22

Jag drar fallen genom ett hål bakre ut vad det heter typ sedan gör jag en råbandsknop i sittbrunnen som jag fäster genom att vira en disktrasa genom fläktens högra sida i sittruffen.
Sedan värmer jag upp lite iste o väntar på att båtgrannen kommer o frågar vfn sysslar jag med då svarar jag inte en aning -funkar alltid.

Användarvisningsbild
Fischer
Silvermedlem

Re: Skrammel i masten!!!

Inlägg av Fischer » ons 22 dec 2004, 15:34

Månsson skrev:Är det någon som vet hur man gör för att slippa höra fallen och kablar slå inuti masten, det är rätt störande.
Är tacksam för alla förslag.//NM
Hej, har samma problem i en mast på 16m, och det är INTE FALEN SOM SITTER PÅ UTSIDAN, i mit fall. Man kan försöka spänna eller släppa lite, men jag tror inte att det ar de som slår, utan kablarna som går till belysning, lanternor och vindinstr. Vet inte hur man ska lösa detta, men jag hörde att det går att limma fast kablarna mot mastväggarna, men hur? Tips?
Tack :wink:

Fischer.

Skriv svar