snabb kölbåt att segla ensam med ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
tp
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 18:09
Kontakt:

Inlägg av tp » ons 18 okt 2006, 19:32

http://www.blocket.se/vi/9654136.htm?ca=7_s

I stället för Soling kunde kanske detta va nåt?

ihgl
Guldmedlem
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 01 apr 2006, 12:44

Inlägg av ihgl » ons 18 okt 2006, 20:09

Den där Mustangen är en väldigt trevlig och samtidigt udda båt. Den har ju faktiskt det gemensamt med Solingen att den jämte denna en gång var närmaste kandidaten till en ny OS-klass. Nu blev det ju Solingen som vann dragkampen. I princip är båten en moderniserad B 22:a och vi som seglade B 22:or på västkusten på 70-talet var sugna på att bygga den här och få igång en klass. Vi var väl 10 - 15 st hugade, men då priset sattes högt fick vi alla dra oss ur. Synd. Nu blev vad jag vet endast 7 exemplar byggda. Och konstruktören Tord Byquist fick senare större framgång med t ex Rapid. Hursomhelst, en unik båt och en god seglare med avsevärt bättre \"campingstandard\" än Solingen..

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Inlägg av Jojje » tor 19 okt 2006, 09:39

Mustangen är en oerhört läcker båt. Kom en kryssande precis förbi mig i somras när jag satt och fiskade krabbor med ungarna på en ö i Stigfjorden i somras. Jag tror faktiskt att det var samma ex som i annonsen. Man blir faktiskt lite sugen när man ser en annons på den. Men jag är ju inte Dan som tur är utan har helt klart nog med min Lotus som för övrigt är minst lika vacker som Mustangen.
/ Jojje

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 19 okt 2006, 10:02

Några av de första \"hamnade\" i Stenungsund och låg på svaj i sundet.
På den tiden var det en riktigt modern o vacker båt, men segla bra, nej.
Förväntningarna var större om jag säger så.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Inlägg av Jojje » tor 19 okt 2006, 10:12

Jasså, vari ligger besvikelsen vad gäller seglingsegenskaperna ? Lystalet ligger ju relativt högt om man beaktar båttyp, segelyta, vattenlinjelängd o.s.v. Spontant skulle man ju kunna gissa på att den liksom liknande konstruktioner skulle ha vissa problem i lätttvind, men den kommentar som finns under båtfakta pratar tvärtom om goda lättvindsegenskaper. Att det bara byggdes ett handfull båtar talar ju i och för sej för att någon hund är begraven någonstans.
/ Jojje

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 19 okt 2006, 10:29

Man skall nog se detta med rätt ögon.

Mustangen är naturligtvis en utmärkt bra segelbåt - det är bara det att den prestandamässigt jämförs (och skall jämföras) med Soling. Lystalet säger inte allt om båtar, lika litet som varvtider säger allt om racerbilar.
Anders S

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Inlägg av Jojje » tor 19 okt 2006, 12:22

Anders S skrev:Lystalet säger inte allt om båtar, lika litet som varvtider säger allt om racerbilar.
Nej självklart är det så Anders. Men för mig som aldrig seglat båten är det ju faktiskt det enda jag har att gå på inklusive övriga mått och data.
/ Jojje

ihgl
Guldmedlem
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 01 apr 2006, 12:44

Inlägg av ihgl » tor 19 okt 2006, 14:06

Som sagt. Att jämföra med Solingen som blev olympisk efterträdare till 5.5:an i konkurrens med Mustangen är väl inte riktigt rättvist. Solingen optimerades som kappseglingsmaskin av de bästa seglarna i världen medan Mustangen fick framleva sina dagar som \"campingbåt\" eller cruiser, utrustad med all tänkbar inredning och diverse \"bekvämligheter\".. Det fanns förvisso några som seglade den tidens handikappseglingar med henne och visst seglade hon bra - då! De Solingar som deltog på den tiden blev rejält frånkörda av de bästa B 22:orna och även Mustangerna höll dem väl stången. B 22:orna som härjade på Marstrandsregattan hade bantider som för det mesta straffade de bästa Solingarna rejält i tid.. Idag har B 22:an ett LYS på 1,09 om jag inte misstar mig. Och idag finns inte längre några B 22:or optimerade för kappsegling då klassen för länge sedan upplösts. Hursomhelst. Det där med LYS är som nämnts inte mycket att gå efter alltid. Man kan bara undra vilket LYS Mustangen hade haft, maximalt optimerad, utvecklad och seglad av de allra bästa seglarna. Troligen inte under 1,14. ;-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 19 okt 2006, 14:43

Det blev kanske litet kortfattat.

Det handlar nog mer om att Solingen är så ovanligt lyckad. Då och då dyker det upp en båt med den karaktären, och det kan nog tänkas att Solingen är en sådan, medan Mustangen inte var det.

Man kan likna vid bilar. Två bilar kan ha samma varvtider runt banan, men den ena kan vara svårkörd och hemsk på alla vis, och den andra får vilken söndagsförare som helst att känna sig som... Paul Elvström?
Anders S

ihgl
Guldmedlem
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 01 apr 2006, 12:44

Inlägg av ihgl » tor 19 okt 2006, 15:09

Att Mustangen på allvar tävlade med Solingen om OS-statusen är väl anmnärkningsvärt nog. Å andra sidan borde Byquist nog ritat en kappad version, optimerad för racing. För visst, visst är Solingen på alla sätt lyckad för racing. Önskade väl för min del att klassförbundet varit lika starkt som Starbåtarnas så vi kanske fått behålla den som olympisk klass. Nog är den väl litet \"modernare\" än Starbåten som envist klamrar sig fast i OS efter OS.

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » tor 19 okt 2006, 15:14

ihgl skrev:Att Mustangen på allvar tävlade med Solingen om OS-statusen är väl anmnärkningsvärt nog. Å andra sidan borde Byquist nog ritat en kappad version, optimerad för racing. För visst, visst är Solingen på alla sätt lyckad för racing. Önskade väl för min del att klassförbundet varit lika starkt som Starbåtarnas så vi kanske fått behålla den som olympisk klass. Nog är den väl litet "modernare" än Starbåten som envist klamrar sig fast i OS efter OS.
Skall bli kul att segla en Soling, om allt flyter på är jag Solingägare på söndag vid middagstid. Calle har dock satt griller i huvudet på mig om att inte köpa en Elvström soling utan invänta den rätta Abotten eller Börresen solingen...

/Dan

ihgl
Guldmedlem
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 01 apr 2006, 12:44

Inlägg av ihgl » tor 19 okt 2006, 15:17

Ravag

Var själv nära att köpa en Soling för ett antal år sedan. Nu blev det ju inte så. Sedan lutar jag nog åt Calles uppfattning. Börresen är ju inte precis känd för dåliga byggen. Bara att önska lycka till.

Ernst
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 19:11

Inlägg av Ernst » tor 19 okt 2006, 15:22

Dan,
det är bara att slå till oavsett fabrikat. Du ska ju segla den i vinter, eller hur. När våren kommer har du andra planer.... :wink: :) :D :lol:

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tor 19 okt 2006, 16:43

Ja vad säger man .....

Tanken från början var att köpa en billig och sunkig soling för vintersegling.. endast. Med tiden har denna enkla tanke börjat utvecklas mot andra mer långsiktiga ideér som innebär att börja kappsegla med den. Och plötsligt börjar kraven öka, tycker man känner igen denna utveckling och jag kan bara skylla allt på Sailguides forum som innehåller en massa envisa personer som tycker en massa saker som verkar sunda för tillfället :lol: men resulterar i att man köper båtar till höger och vänster. Den ena dyrare en den andra :? :lol:. Och vad händer då man föll för frestelsen att köpa ännu ett flytetyg... JO då blir man påhoppad och beskylld för att vara ombytlig och inte veta vad man vill med livet. Annat var det förr :wink: :lol: :lol:

Nu råkar det vara så att jag vill ut och segla och fly från budgetar, personalproblem, investeringsansökningar och annat trams. Jag vill bara ut och kryssa längs kusten, hur svårt kan nu det vara :wink:

Börresen.... jaha man måste ju bara ha det bästa när man far rundor utanför kusten i vinter.....

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 19 okt 2006, 16:56

Ravage skrev:
Nu råkar det vara så att jag vill ut och segla och fly från budgetar, personalproblem, investeringsansökningar och annat trams.

/Dan
Detta låter något ironiskt. Handlar inte en hel del av ditt båtbry om sådana problem?

Lycka till nu med Solingen! Får den inte grepp om dig är din ombytlighet obotlig :-)
Anders S

Skriv svar