kartplotter mjukvara till en PDA

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
pepito
Trogen medlem

kartplotter mjukvara till en PDA

Inlägg av pepito » tis 17 okt 2006, 13:36

Är det någon som kan tipsa om en bra kartplotter mjukvara till en PDA (Acer n35) med windows mobile OS?

kalle4
Trogen medlem

Ozi

Inlägg av kalle4 » tis 17 okt 2006, 13:59

Oziexplorer är helt klart det bästa programmet för pda. Bra funktioner och stabilt. Sen finns även fugawi till pda men det är enligt min mening inte lika bra som ozi.

pepito
Trogen medlem

Inlägg av pepito » tis 17 okt 2006, 14:02

tack så mycket för det snabba svaret! Jag kollar dem och återkommer med nya frågor/kommentarer!!
:D /pepito

pepito
Trogen medlem

Inlägg av pepito » tis 17 okt 2006, 23:00

Till kalle4: Hur hittar man sjökartor till oziexplorer?? Det verkar som om de använder en egen format?

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » ons 18 okt 2006, 08:09

Vill minnas att Ozi kan läsa KAP formatet vilket man nog kan säga är standarden som alla pixelbaserade/bitmap sjökortsprogram kan läsa.

Om Du scannar själv så lagras kallibreringen i Ozi's eget format och då kan Du enbart köra ditt sjökort i Ozi Explorer. På samma sätt är det med SeaClear om man skannar själv. Det är därför det är så bra med just KAP då det har blivit \"standard\".

Även jag har hört goda ord om just Ozi på PDA. Alternativet är som det redan har nämts just Fugawi.

Sjökort finns att självklart att köpa från tex Solteknik.
Den som vågar kan ladda hem KAP sjökort via tex thepiratebay.org

En ytterligare kommentar är att Du kan ladda ner alla USA's sjökort gratis. I USA är det lag på att det som staten har gjort för skattepengar måste vara gratis för medborgarna. Tänk om vi hade samma tänkesätt här i Sverige, dvs Då skulle både Sjöfartsverket och Lantmäteriverket ha som ansvar att se till att det finns kartor i elektronisk form som är \"gratis\" för medborgarna. Du hittar länken här: http://nf.broach.se/laenkar
Stefan

pepito
Trogen medlem

Inlägg av pepito » ons 18 okt 2006, 08:46

tack så mycket för den detaljerad info!!!!! Jag tänkte på en sak: om jag skannar själv, hur blir det då med skalan och sådan??...Är OZI mjukvaran så smart att den kan räkna ut det från bilden??

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » ons 18 okt 2006, 09:10

Jag har testat att scanna och kallibrera med SeaClear. I grova drag gör man såhär och det borde vara på liknande sätt med Ozi.

Scanna in sjökortet. Om man ska mixtra ihop flera sidor så från ett stort sjökort blir det jobbigt. De nya mindre formaten är bättre då det räcker med två scanningar per sjökortsida. Men för att spara tid kan man hoppa över och enbart ha A4 format på sina scanningar.

Man lägger sen mha av en markör ut minst 3 st referenspunkter. Jag föreslår att man dessutom lägger vid varje \"koordinatkryss\" (de svarta linjer) där man kan förväntas segla. Du får då bättre noggranhet. Sen sparar man och det är klart. Men om Du ska scanna in alla dina sjökort så har Du massor av jobb framför dig..........
Stefan

kalle4
Trogen medlem

Kartor

Inlägg av kalle4 » ons 18 okt 2006, 10:35

Oziexplorer för PC har jag för mig klarar dom flesta formaten men versionen för PDA (Ozi CE) tar endast *.ozf kartor. På Oziexplorers hemsida kan man tanka hem gratis ett konverteringsprogram som tar dom flesta filerna, iallafall kap och img som jag har. Jag använde mina gamla digitala kartor från fugawi och konverterade samtliga till *.ozf format. Räkna dock med att det tar tid då det verkar vara rätt så processor krävande (ca 2 tim på en modern dator).

Scanna själv kan man ju oxå göra men det är enligt min mening rätt så tidskrävande.

Bosseboll
Rookie

Transas borde vara bäst...

Inlägg av Bosseboll » ons 18 okt 2006, 18:10

...PDA versionen heter Pocket sailor och följer med den nyare TRANSAS-versionen för stationär pc när man köper denna. Båd PCver. och sjökort går att hitta lita varstans men de e värre med pocket sailor. Hanterar vektoriserade kort. Pocket sailor går att köpa separat för ett par hundra om man kan uppvisa licensbevis för TRANSAS NAVIGATOR:

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

OziE CE

Inlägg av stangen » ons 18 okt 2006, 20:13

Jag har använt OziE CE i tre år. Innan dess Fugawi för PPC.

Ozi använder ett eget format baserat på de vanliga BSB/KAP -korten. Du hittar ett konvertingsprgm för detta på deras webbplats. Anledningen till eget format är att man kan skriva in egna kommentarer som sparas i korten (minneslappar över inseglingar, bra vikar mm).

Tips: Titta på Otterbox vatten/stöttålig låda för att få fullgott skydd. Och en batteryextender för att få fullgod batteritid.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

pepito
Trogen medlem

Inlägg av pepito » ons 18 okt 2006, 20:38

en sak som jag inte förstår bra är följandet: om man importerar in många *.ozf filer (som man har konverterad från *.kap) hur kommer det då att funka i ozi explorer när man ska byta från en ma till nästa??? Ska det göras manuellt eller hanterar programet det på något sätt??? eller måste jag klistra ihop alla mappar till en större?? :o

kalle4
Trogen medlem

om ozi

Inlägg av kalle4 » tor 19 okt 2006, 10:30

Dom flesta kartprogram för PDA byter automatiskt kartor så det behöver man inte bekymra sig över.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: om ozi

Inlägg av stangen » tor 19 okt 2006, 14:33

kalle4 skrev:Dom flesta kartprogram för PDA byter automatiskt kartor så det behöver man inte bekymra sig över.
Senast jag prövade Fugawi för PPC fanns inte denna funktion (Autoladda). Inte heller funktion där programmet automatiskt byter till karta med högre skala (Autozoom).
OziExplorer stöder både autoladdda och autozoom (går iofs att stänga av om man så vill).
__________________/)___
Mvh
Niclas

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 19 okt 2006, 14:37

pepito skrev:hur kommer det då att funka i ozi explorer när man ska byta från en ma till nästa???
OziExplorer CE byter automatiskt karta när du närmar dig marginalen (autoladda). Iofs skulle jag gärna sett att bytet kommer tidigare, tex i början av överlappet.
Det är bara att lägga alla konverterade filer i en mapp på minneskortet (du ställer in sökvägen till mappen i programmet.)
Det finns inget behov av att klippa och klistra mellan kort, även om vissa gör så för att få kort som text stämmer överens med där de brukar segla.
__________________/)___
Mvh
Niclas

pepito
Trogen medlem

Inlägg av pepito » sön 22 okt 2006, 12:26

Nu har jag testat Ozi explorer under en tid och jag måste säga att det funkar bättre än väntat!!! Det som jag skulle ändra på är att de kartor jag har använt är inskannade från mina vanliga kartor. Samtidigt så har jag en kompis som har \"det levande sjökortet\" och dessa kort är mycket mer tydliga än de som jag har skannat in, så min fråga är: hur kan jag exportera från \"det levande sjökort\" till en format som jag kanläsa in i Ozi explorer?????

Skriv svar