Beslutsångest..Melges Vs 707+soling/Laser....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » ons 18 okt 2006, 10:08

matsa skrev:Dan!
varför inte köpa min helmsman 20 och ha som vinterbåt? jag skulle ju åxå ha vinterbåt men det sket sej i och med 606-köpet. fast jag kan ju faktiskt köra med helmsman 20 i vinter. varför måste du ha så högt lys på en vinterbåt? det lär väl inte vara så många ute att segla om då. det viktiga är väl att känslan är den rätta? tycker jag, men jag har väl fel som vanligt? :lol:

har diskuterat 606an med min gast som var lyckligt ovetande om köpet. jag hade plågat henne alldeles för länge och för mycket med mitt båtköpartjat. nya båtar var o varannan dag.
hon tyckte att vi slänger 606an i sjön å testar hur det känns, och så får det bli. den åker i spat på fredag så drar vi ut å testar tillsammans på måndag. blir spännande å se om det blir bu eller bä?/m
Kul att ni kör vidare med 606:an, hoppas den ger rätt känsla. Att jag satsar på en soling som vinterbåt beror på att jag vill ha en enkel,styv och bra kryssbåt men självslående fock för att använda som ren meditation längs kusten. Att kryssa 32 grader från vinden på max VMG måste ju få en att glömma vardagens stress och press. Om jag föredrar den framför 707:an kan jag ju kappsegla med solingen istället.

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 18 okt 2006, 10:44

Dan, du har väl en hel flock båtar att välja emellan redan... :lol:

Det med självslående är visserligen ett argument.

/Peter

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » ons 18 okt 2006, 12:06

MiniMe skrev:Dan, du har väl en hel flock båtar att välja emellan redan... :lol:

Det med självslående är visserligen ett argument.

/Peter
Peter,

Nej det börjar tunna ut nu. Den ena 707:an är såld och så även Starbåten. Ravagen är också på gång till en annan ägare. Trissen och sen sista 707:an är dock kvar. 5 är snart nere i 2 med andra ord. Om jag köper solingen känns det dock lite bättre, det känns så tomt som det är nu :wink:

Självslående fock är bra om det ingår som standard. Att ha en självslående fock på en 707:a är visserligen smidigt men nästan oanvändbart på kappsegling eftersom det sällan är optimala segelsättningen.

Sedan kan man ju undra hur en soling kan segla upp till 1,14 med ca 22 m2 segelyta på 1035 kg båt och en kort vattenlinje på drygt 6 meter. 707:an har 1,09 med 28m2 segelyta på 900 kg båt och samma vattenlinje längd.

Kanske solingens smäckra skrov och rigg ger större fördelar än vad man kan räkna med. Dessutom är ju spinnaren 6m2 större på Solingen kontra 707:an.

/Dan

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » ons 18 okt 2006, 12:38

Min uppfattning är att en Soling i racingtrim seglar upp till 1.14 i allt över 3-4 m/s.

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » ons 18 okt 2006, 12:45

PelleL skrev:Min uppfattning är att en Soling i racingtrim seglar upp till 1.14 i allt över 3-4 m/s.
Hörs förtroendeingivande. Om jag får tag i en fin lovar jag att behålla den minst 2 år och se om det är riktigt. Jag hade ju chockat en del genom att göra så. Håller redan på att leta efter ett nytt storsegel, anar att North har koll på läget.

/dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 18 okt 2006, 14:13

Tänk vad lätt det blir.
Allting ang. seglen är beskrivet i reglerna.
Så det du har att välja på är enbart leverantör, lättvind eller hårdvindssegel. :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 18 okt 2006, 14:22

Calle C skrev:Tänk vad lätt det blir.
Allting ang. seglen är beskrivet i reglerna.
Så det du har att välja på är enbart leverantör, lättvind eller hårdvindssegel. :wink:
Nej, nu ska vi inte förenkla saker och ting i onödan :wink: Om Dan köper en Soling så är det ju för att vinterkryssa längs kusten med. Till det duger inte Dacron - och då gäller ju inte klassreglerna heller :lol:

Men, när du fått smak på Solingen Dan, då måste du köpa ett nytt racisnställ igen och då byta ned dig :wink: Det blir inte roligt :lol:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 18 okt 2006, 14:48

Solingen är väl kanske inte så lämpad i Mälaren (sällan vind över 3-4 m/s :lol: ) men i sundet blåser det antagligen mer...

Sedan blir det väl dacron för att kunna kappsegla och i så fall av den värsta sorten. Dan, i så fall välkommen i klubben...

När man avviker från klassreglerna så krävs det väl cert??? ...minst två pinnar upp i LYS??? :lol:

lycka till!

Dan, har du provseglat open 570:an? Med tanken på att den ligger i Råå och är till salu borde det väl vara möjligt. Jag skulle gärna vilja få lite info om båttypen. Den verkar rätt kul.

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » ons 18 okt 2006, 15:25

Calle C skrev:Tänk vad lätt det blir.
Allting ang. seglen är beskrivet i reglerna.
Så det du har att välja på är enbart leverantör, lättvind eller hårdvindssegel. :wink:
Priserna är ju rent horribla även på så basala segel, skall plocka fram min gamla Pfaff ....

/dan

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » ons 18 okt 2006, 15:27

Seglaren skrev:
Calle C skrev:Tänk vad lätt det blir.
Allting ang. seglen är beskrivet i reglerna.
Så det du har att välja på är enbart leverantör, lättvind eller hårdvindssegel. :wink:
Nej, nu ska vi inte förenkla saker och ting i onödan :wink: Om Dan köper en Soling så är det ju för att vinterkryssa längs kusten med. Till det duger inte Dacron - och då gäller ju inte klassreglerna heller :lol:

Men, när du fått smak på Solingen Dan, då måste du köpa ett nytt racisnställ igen och då byta ned dig :wink: Det blir inte roligt :lol:
Nej jag är faktiskt ganska konservativ när det gäller att meka utanför klassreglerna. Skulle inte vilja ändra till laminat fast det är betydligt roligare att titta på.

/dan

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » ons 18 okt 2006, 15:30

MiniMe skrev:Solingen är väl kanske inte så lämpad i Mälaren (sällan vind över 3-4 m/s :lol: ) men i sundet blåser det antagligen mer...

Sedan blir det väl dacron för att kunna kappsegla och i så fall av den värsta sorten. Dan, i så fall välkommen i klubben...

När man avviker från klassreglerna så krävs det väl cert??? ...minst två pinnar upp i LYS??? :lol:

lycka till!

Dan, har du provseglat open 570:an? Med tanken på att den ligger i Råå och är till salu borde det väl vara möjligt. Jag skulle gärna vilja få lite info om båttypen. Den verkar rätt kul.
Peter,

Nu får du ju ge dig...först förespråkar du lugn och sedan ber du mig kolla på Open 570:an, hur vill du ha det egentligen :wink: (Jo jag har redan kollat den men den är ingenting mot Melgesen)

/Dan

Skriv svar