Långsegling i egenbygge?
Långsegling i egenbygge?
Hej!
Jag har försökt klura ut var jag hittar vettiga ritningar på båtar att bygga i stål. Har hittat till Långedrag och Bruce Roberts. Var finns alla andra konstruktörer? Vad är vettigt att satsa på i storlek för ca 6 personer? Vilken typ av rigg är allround-bra? Vad kan kalaset gå på i förhållande till storlek?
mvh
Leia
Jag har försökt klura ut var jag hittar vettiga ritningar på båtar att bygga i stål. Har hittat till Långedrag och Bruce Roberts. Var finns alla andra konstruktörer? Vad är vettigt att satsa på i storlek för ca 6 personer? Vilken typ av rigg är allround-bra? Vad kan kalaset gå på i förhållande till storlek?
mvh
Leia
Van der Stadt i Holland säljer massor av stålbåtskonstruktionsritningar och mallar.
Mastheadriggad båt bör du ha.
En kamrat till mig byggde en Van der Stadt båt för 3 år sedan, båten var ca 14m lång och ca 4m bred. Båten byggdes på så sätt att han la ut alla jobb till olika firmor och övervakade detta minutiöst, bygget tog dryga året. Kostnaden översteg 1,5 mille helt färdig. och han är en mästare på att jaga priser.
Mastheadriggad båt bör du ha.
En kamrat till mig byggde en Van der Stadt båt för 3 år sedan, båten var ca 14m lång och ca 4m bred. Båten byggdes på så sätt att han la ut alla jobb till olika firmor och övervakade detta minutiöst, bygget tog dryga året. Kostnaden översteg 1,5 mille helt färdig. och han är en mästare på att jaga priser.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Långsegling i egenbygge?
Här finns några alternativ:Leia skrev:Hej!
mvh
Leia
http://dixdesign.com/
http://www.fairmetalboats.com/
http://www.boatdesign.net/ring/
http://www.boatdesign.net/forums/
De flesta självbyggen strandar på att man bygger för stort. Det är inte alls så billigt man tro om man inte har eoner av tid och kan göra hela skrovet själv samt är en mästare på att jaga kostnader som Calles kompis. Han kom undan billigt.
Ett färdigbyggt skrov med överbyggnad, Spray 33 kostar inkl tankar, polyuretanisolering och 2-komponents målning, ballast samt roder, motorbädd ca 350.000.- ex moms svetsat i Lettland. Räkna med minst 50 % mer i Sverige. Jag har ägnat stor del av sista året till att leta vettiga byggare av stålbåtar och mer eller mindre givit upp och satsar nog på glasfiber istället. Lettlandsalternativet är det bästa jag funnit och jag kan förmedla kontakten.
Vill du ta över strandade projekt finns bl. en Spray 33 i Malmö och Spray 28 i Kalmar, bägge mer eller mindre stålfärdiga.
Angående rigg säger jag: under 35-40 fot bermuda kutter. Över 40 fot ketch. För det är väl en långfärdsbåt du skall bygga?
Dessa båtar är bland de finaste jag sett vad det gäller självbyggen i stål http://www.langedragmarin.com/
Självbyggen i stål är litet speciellt, om man vill att det skall se något ut. Problemet är inte att få en stark båt, utan att få finish. Så myten om att man kan fixa en juste båt med lite jobb, en Jula-svets och gott humör är inte helt sann. Som regel (som amatör) hänvisas man till båtar med skarpa slag - att rulla (dubbelkröka) fartygsplåt är ett jobb som kräver maskiner som inte en hemmabyggare normalt inte kan motivera ekonomiskt.
Vill man ha en stålbåt så bör man därför överväga att få skrov och ruff svetsat av ett stålbåtsvarv - annars får man bucklor \"oturingar\" och annat störande, grejor som kan skämma ordentligt. Det är heller inte skrovet som är det dyra, så man förlorar (eller vinner) bara litet på att välja det ena eller andra materialet. De stora kostnaderna för båten ligger (som redan sagts, indirekt) i \"resten\".
Ett sätt att skaffa en långfärdsbåt kan vara att ta över en som redan är \"färdig\", och lägga stålar, kraft och energi på att göra den tiptop. Åk runt på diverse uppläggningsplatser så ser du (ofta i skymundan) \"tappade sugar\" ståendes här och där. Förebygg detta!
Vill man ha en stålbåt så bör man därför överväga att få skrov och ruff svetsat av ett stålbåtsvarv - annars får man bucklor \"oturingar\" och annat störande, grejor som kan skämma ordentligt. Det är heller inte skrovet som är det dyra, så man förlorar (eller vinner) bara litet på att välja det ena eller andra materialet. De stora kostnaderna för båten ligger (som redan sagts, indirekt) i \"resten\".
Ett sätt att skaffa en långfärdsbåt kan vara att ta över en som redan är \"färdig\", och lägga stålar, kraft och energi på att göra den tiptop. Åk runt på diverse uppläggningsplatser så ser du (ofta i skymundan) \"tappade sugar\" ståendes här och där. Förebygg detta!
Anders S
Vill utveckla det Anders S skriver litet.Anders S skrev:Självbyggen i stål är litet speciellt, om man vill att det skall se något ut. Problemet är inte att få en stark båt, utan att få finish. Så myten om att man kan fixa en juste båt med lite jobb, en Jula-svets och gott humör är inte helt sann. Som regel (som amatör) hänvisas man till båtar med skarpa slag - att rulla (dubbelkröka) fartygsplåt är ett jobb som kräver maskiner som inte en hemmabyggare normalt inte kan motivera ekonomiskt.
Det är inte bara en finishfråga att svetsa själv. Att få en bra båt som inte korroderar kräver ett förstklassigt svetsjobb med korrekt utförda fogar utan porer etc. En välbyggd båt som är blästrad och behandlad på rätt sätt håller länge innan rosten kommer. Det kan man tyvärr inte säga om många amatörbyggda. Dessutom brukar amatörbyggda båtar se ut som utmärglade hundar med sina plåtar som slagit sig mellan spant och stringers.
Man får också ha i minnet att även varvsbyggda båtar kan ha skarpa slag - det är en rätt stor kostnadsskillnad mellan dubbel- och enkelkrökta plåtar.
Börjar man rota runt bland stålbåtar till salu hittar man ganska många, ruggiga amatörbyggda ex. Till ett pris som sällan återspeglar mödan någon lagt ner för att uppfylla sina drömmar om en stor, fin och billig båt.
Återgår med anledning av ovan kommentarer.
Min kamrats båtskrov byggdes av ett varv i helsingborgstrakten med böjda plåtar, han kan svetsa själv men skulle aldrig komma på ideen att göra det jobbet själv, ni som dagligen jobbar med svetsning förstår.
Lägg ut de jobben till de som kan.
Båten målades med Inters produkter, även detta med proffs, det ger 20 års garanti.
Ni bör kolla vilken budget ni har, det är viktigt.
2-4 fot större kan lätt innebära dubbla kostnaden.
Tänk igenom.
Min naturliga reflexion är att det finns massor av begagnade båtar till idag väldigt låga priser, kanske något sådant är bättre och lägg lite pengar på upprustning och förbättringar.
Min kamrats båtskrov byggdes av ett varv i helsingborgstrakten med böjda plåtar, han kan svetsa själv men skulle aldrig komma på ideen att göra det jobbet själv, ni som dagligen jobbar med svetsning förstår.
Lägg ut de jobben till de som kan.
Båten målades med Inters produkter, även detta med proffs, det ger 20 års garanti.
Ni bör kolla vilken budget ni har, det är viktigt.
2-4 fot större kan lätt innebära dubbla kostnaden.
Tänk igenom.
Min naturliga reflexion är att det finns massor av begagnade båtar till idag väldigt låga priser, kanske något sådant är bättre och lägg lite pengar på upprustning och förbättringar.
Calle
Se gla ut
Se gla ut