Vad är detta för något hur fungerar det (bild på en Soling)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Vad är detta för något hur fungerar det (bild på en Soling)

Inlägg av Seglaren » sön 15 okt 2006, 10:03

Såg detta på en Soling i somras. Antar att det är för att ta ned spinnakern i?

Men hur fungerar det och vad är alu-rullen till och den vita listen runt hålet. (Till en täckskivka kanske?)

Hoppas det inte är ett sånt hål på den Soling Dan ska segla hem från Nordjylland, kan ju bli blött :)

Men som sagt, någon som sett detta tidigare och kan förklara hur det fungerar?

Bild
Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » sön 15 okt 2006, 10:17

Jo det är mycket riktigt en spinakertunnel....Jag har aldrig sett det på en soling förut men det är vanligt på Drakar och en del jollar (tex. 505). Aluröret är bara en \"fairlead\" och plast listen är \"räls\" för ett lock som fattas på den här båten. Man har en tunn nedhalslina fäst i mitten på spinnakern som är dragen genom tunneln och när man tar ner är det bara att släppa på gajarna och fallet och hala som tusan i nedhalslinan och...swoosh ...spinnakern är borta :o :lol:

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 15 okt 2006, 11:27

Spinnaker tunnel för upp och nedtagning av spinnaren. Den vita listen runt om är nog precis som du antog, till för en lucka.

Nej solingen jag är intresserad av har ingen sådan lucka. Vi får se vilken det blir. Som vanligt börjar jag fundera på att inte köpa en billig skitsoling utan istället lägga på några tiotusentalskronor till och få en fin.

Vi får se.

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 15 okt 2006, 12:06

Dan

Du ska ha en BB eller Abbott. och absolut senare än 1975 års modell.
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 15 okt 2006, 12:51

Calle & alla andra...

Är tacksam för alla tips om vad man bör tänka på i samband med ett solingköp. Hittar inte bra information någonstans för tillfället.

mvh /Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 15 okt 2006, 13:11

1975 kom det en ny layout, dubbelbotten och skotpedistal. det ska du bara ha.
En Soling revas aldrig, det ställer krav på segel, du bör ha minst två uppsättningar som är bra, hårdvind o lättvind. Masten får inte vara stum ej heller för mjuk. Titta på alla brytblock och skotråttor, det ska finnas två uppsättningar med spinnskot ett för lättvind och ett för hårdvind.
Krängbanden ska vara bra, mittgasten sitter oftast i fotsele, se till att allt sådant är med. Självlänsarna ska vara bra. Storfallet är delvis vajer med upphängningskula, se till att det ser bra ut. Öppna främre luckan i dubbelbotten och kolla om vajrarna till centrumlyft är OK, kolla samtidigt kölbultarna.
Skrovets växling till kölen, kolla skarven. Kölen är av järn men hermetiskt inspacklad, kolla att det inte är skadat från grunstötning eller dylikt.

Bra segel på min tid var North och Doyle. Spinnakerskärningen som var bäst för soling var vanlig CC.

Dan, detta kommer du att ha kul med samtidigt som båten kommer att lära dig ofantligt mycket, tror inte det finns en bättre läromästare.
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 15 okt 2006, 14:04

Calle C skrev:1975 kom det en ny layout, dubbelbotten och skotpedistal. det ska du bara ha.
En Soling revas aldrig, det ställer krav på segel, du bör ha minst två uppsättningar som är bra, hårdvind o lättvind. Masten får inte vara stum ej heller för mjuk. Titta på alla brytblock och skotråttor, det ska finnas två uppsättningar med spinnskot ett för lättvind och ett för hårdvind.
Krängbanden ska vara bra, mittgasten sitter oftast i fotsele, se till att allt sådant är med. Självlänsarna ska vara bra. Storfallet är delvis vajer med upphängningskula, se till att det ser bra ut. Öppna främre luckan i dubbelbotten och kolla om vajrarna till centrumlyft är OK, kolla samtidigt kölbultarna.
Skrovets växling till kölen, kolla skarven. Kölen är av järn men hermetiskt inspacklad, kolla att det inte är skadat från grunstötning eller dylikt.

Bra segel på min tid var North och Doyle. Spinnakerskärningen som var bäst för soling var vanlig CC.

Dan, detta kommer du att ha kul med samtidigt som båten kommer att lära dig ofantligt mycket, tror inte det finns en bättre läromästare.
Tack Calle,

Den jag hittade hade de "finesser" du rekommenderade. MEN jag får nog räkna med att fixa lite själv.

Är det en go känsla att kryssa med solingen ? Hur går den på undanvinden ?

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 15 okt 2006, 19:30

När jag var ny med Soling var min första reflexion att den är oerhört lik en segeljolle till sättet, det kommer du nog också att känna.
Eftersom du kommer att uppleva den jollelik så borgar det för en go segelkänsla bpå alla bogar.

obs. den är seglingsbar i 20m/s, men då får du inte vara ensam.. :lol:
20kn på sörar o halvvind är inte omöjligt när det blåser.

Vid lugn ensamsegling kommer du uppskatta sjävskotningen vilket gör det hela väldigt enkelt för dig.

Solingen blir säkert ännu bättre med aromat
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 15 okt 2006, 19:47

Calle C skrev:När jag var ny med Soling var min första reflexion att den är oerhört lik en segeljolle till sättet, det kommer du nog också att känna.
Eftersom du kommer att uppleva den jollelik så borgar det för en go segelkänsla bpå alla bogar.

obs. den är seglingsbar i 20m/s, men då får du inte vara ensam.. :lol:
20kn på sörar o halvvind är inte omöjligt när det blåser.

Vid lugn ensamsegling kommer du uppskatta sjävskotningen vilket gör det hela väldigt enkelt för dig.

Solingen blir säkert ännu bättre med aromat
Eller selleri :wink:

/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 15 okt 2006, 19:57

Vill bara påminna om:

http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... 6c5e14db03

där är det ett par bilder på en Soling. En kompis i V:ås som seglar och har renoverat den. Han har varit med på 24h två ggr och det går det med :D

Jag tycker det verkar vara en kanonbåt, gillar självslående focken! Men verkar ha svårt att nå upp till LYS i lätta vindar.

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » sön 15 okt 2006, 20:06

Instämmer, solingen verkar ha svårt att segla upp till lys i lätta mälarvindar (men det problemet lider ju även andra båtar av).

För den specifika båten så kan det säkert till vis del bero på seglens skick samt besättning och taktik. Jag har ju varit med och seglat mot honom några gånger och där känns det som om taktik och banval inverkat mest till att vi med mustangen kunnat ta oss i mål på kortare seglad tid trots lägre lys.
Jag tycker att det är kul att han varit med på två 24h, jag trodde att förra årets deltagande var en engångsföreteelse men tji fick jag..
//Daniel

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 15 okt 2006, 20:14

sotarn skrev: Jag tycker att det är kul att han varit med på två 24h, jag trodde att förra årets deltagande var en engångsföreteelse men tji fick jag..
Jo, han trodde nog själv att det var en engångsföretelse d¨å förra årets 24h bjöd på styv kuling om jag inte missminner mig. Det var mer än jobbigt berättade han att få det efter 15h och ingen sömn :D Det var hur som helst mycket blött och jobbigt och spinnakern fick mer än den tålde :?

I år hade han en annan gast....

Skriv svar