Calle C skrev:Det KAN vara så att det fattas en Special. Det KAN vara så att et kort är oläsligt. Det KAN vara så att ett kort blåser överbord.
Möjligheterna är många.
Makalöst!
Att någon av ovanstående anledningar skulle anses vara förmildrande!Möjligen, jag säger möjligen, om sjökortet blåser överbord då! Men att ha läsliga och kompletta kort ombord är var och ens skyldighet!
Jag är böjd att hålla med Consensus till en viss del (absolut inte riktat mot Svante då jag inte vet omständigheterna). Att 'alla' för eller senare kommer att gå på grund borde inte vara en självklarhet. Hur många av 'allas' grundstötningar hade inte kunnat undvikas med större noggrannhet och dubbelkoll? De flesta, är jag övertygad om! För min egen del vet jag de smällar jag själv åsamkat eller varit med om bara kan skyllas på rent och skärt slarv. Slarvig läsning av kortet, små marginaler och dålig koll på den faktiska positionen.
Jag undrar om inte våra vatten, som är tidvattenslösa och mestadels skyddade, invaggar många i en trygghet. Vi vet att i de flesta fall gälller det bara att ta sig loss och i värsta fall behövs en större eller mindre reparation. Att en grundstötning skulle kräva bärgning eller resultera i totalförlust är nog relativt ovanligt.
Det vore intressant att jämföra statistik mellan grundstötningsfrekvensen i t.ex England och Sverige - alltså i vatten där en grundstötning ofta betyder stora skador eller tom totalförlust av båten. Jag är rätt säker på att engelsmannen är betydligt försiktigare, noggrannare och seglar med större marginaler då så mycket mer står på spel!
Vaför inte ett mer utvecklat bonussystem typ det vi har på bilförsäkringen där man räknar skadefria år och en eventuell bonusförlust slår ganska märkbart på premien?