Välja fendrar - Varning: kan uppfattas som stötande...
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Man ska se upp med tygfenderskydd har jag läst. Det kan fastna grus i dem jäklarne som sedermera kan repa fribordet!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
Gäst
Sällskapsresan SOS,Anonymous skrev:Egentligen behöver du ju inga fendrar du skall ju ändå lacka om båten ,
Var kommer citatet ifrån
Johan
liksom:
- Nej älskling, det där är ingen fender, det är en Ibanez...
Med reservation för stavning, jag är ingen gittarlirare
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Ja och lika illa som jag stavade till gitarr, lika illa lät det nog under de ungdomsår jag tragglade med gitarrspelning, det blev ingen Eric Clapton av mig...Misil no87 skrev:Stavningen på Ibanez var rätt, men stavningen 'gittar' är värre!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
-
Gäst
Intressant, vart förvarar du fendrarna (jäklarné) under segling för att det ska fastna grus i skydden!!?Guitar Nilsson skrev:Man ska se upp med tygfenderskydd har jag läst. Det kan fastna grus i dem jäklarne som sedermera kan repa fribordet!
Med hänvisning till citaten ovan och för att ytterligar höja nivån kan jag meddela att jag personligen har sytt en "hängmatta" av markisväv (blåMagnus. skrev:Japp vita med blått skydd är flott. Känns litet geekigt att fundera på vilken färg som är snyggast på en fendern men handen på hjärtat så är nog dom flesta båtägarna sjukt petiga med detaljer. (Om jag har blåa prickar på min skotlina blir det snyggt eller?)
/Magnus
Slå den om ni kan!
/Matthe
Svar ang. sprutning
Jag skrev en del om detta i en tråd om båtlackering förra hösten.
Sökordet är båtmålning
Sedan dess har jag blivit varse att den utrustning jag använder,inte längre säljs på marknaden.
Det betyder att det är konventionell sprututrustning som gäller,vilket ställer större krav på förberedelser och kunnande.Slutresultatet blir dock bättre.Vad kostnaden blir i detta fall,vet jag inte.I mitt fall c:a 700:- plus en veckas jobb.
Jag använder gärna Perfection 709 från International.Kulören är deras standard mörkblåa.
Hälsn.Miwa
Sökordet är båtmålning
Sedan dess har jag blivit varse att den utrustning jag använder,inte längre säljs på marknaden.
Det betyder att det är konventionell sprututrustning som gäller,vilket ställer större krav på förberedelser och kunnande.Slutresultatet blir dock bättre.Vad kostnaden blir i detta fall,vet jag inte.I mitt fall c:a 700:- plus en veckas jobb.
Jag använder gärna Perfection 709 från International.Kulören är deras standard mörkblåa.
Hälsn.Miwa
[quote="Miwa"]Svar ang. sprutning
Sökordet är båtmålning
Hej Miwa.
Clas Ohlson har en varmluftsspruta BX 2000 art. nr 30-6919. Kan det
vara något i den stilen du syftade på?
Sen har jag en fråga till angående ytfinsh. Om man är missnöjd med
utseendet på ruffens sidorutor, vill plasta igen öppningarna och börja
om med nya ventiler. Hur goda utsikter har man att lyckas få en osyn-
lig eller nästan osynlig gjutning med gelcoat. Båten är fin i plasten så
man vill helst inte börja lacka. Man är en skapligt händig amatör och
beredd att ägna en hel del tid och möda åt projektet? Man kan väl få
hjälp med kulörnyans av en expert?
Ställer frågan i hypotetisk man-form - ännu bara lösa tankar.
Sökordet är båtmålning
Hej Miwa.
Sen har jag en fråga till angående ytfinsh. Om man är missnöjd med
utseendet på ruffens sidorutor, vill plasta igen öppningarna och börja
om med nya ventiler. Hur goda utsikter har man att lyckas få en osyn-
lig eller nästan osynlig gjutning med gelcoat. Båten är fin i plasten så
man vill helst inte börja lacka. Man är en skapligt händig amatör och
beredd att ägna en hel del tid och möda åt projektet? Man kan väl få
hjälp med kulörnyans av en expert?
Ställer frågan i hypotetisk man-form - ännu bara lösa tankar.
Om ni inte misstycker, tillbaka till ämnet.....
De andra blå fendrarna på inledningsbilden har jag inhandlat från Hjertmans. Efter att gått Göta Kanal (Vättern-Vänern) två håll är de fortfarande snygga. Materialet är genomfärgat, repor blir blåa, ej som nån skrev vit/grå. Jag seglar i sötvatten, möjligen kan det vara bättre.
Mitt svar är alltså helt klart; Köp de blå du tycker passar!
De andra blå fendrarna på inledningsbilden har jag inhandlat från Hjertmans. Efter att gått Göta Kanal (Vättern-Vänern) två håll är de fortfarande snygga. Materialet är genomfärgat, repor blir blåa, ej som nån skrev vit/grå. Jag seglar i sötvatten, möjligen kan det vara bättre.
Mitt svar är alltså helt klart; Köp de blå du tycker passar!
Seglar Triss Magnum
Svar till Rudi om varmluftspruta.Jag lovade att återkomma i ämnet.
De är inte ett dugg lika,men det går nog lika bra med den här.
Priset är bra,mindre än hälften av Volumair sprutan.
Hälsn.Miwa
Jag har nu tittat på BX2000 och det verkar vara samma princip som min spruta.Hej Miwa.
De är inte ett dugg lika,men det går nog lika bra med den här.
Priset är bra,mindre än hälften av Volumair sprutan.
Hälsn.Miwa