Små hembyggda långfärdsbåtar och regler?
-
Votiv
hej
kul att läsa sidorna om Arandir! tack för den länken! man kan se vad man kan göra med små medel och mycket vilja! häftigt!
en chinerunnerbåt (se länkarna i mitt svar ovan) ska enligt yrvind bli väldigt stabil på kryssen tack vare sina chinerunners! jag tror inte att man kan ta en vanlig båt (är inte heller ngn båtkonstruktör) och ballasta den... men kolla yrvind. hans båtar har ingen köl (precis som sofiabåtarna). men en båt med platt botten är stabilare än en vanlig båt. om jag går på kanten på min segelbåt så lutar den. går man på kanten på en flotte så gör den inte det. ok, en chinerunnerbåt med en bredd av 2,5 kanske lutar. men enligt yrvind ska det vara små och stabila båtar och killen på en av sidorna ovan hade seglat sin paradox i ganska så tufft väder.
annars tror jag på att köpa en viggen (kan man nog få för 30') och helst då en albin. sedan är det bara att göra den heldäckad (alltså utan sittbrunn) så får man faktiskt mycket plats ombord!
keep on dreaming
kul att läsa sidorna om Arandir! tack för den länken! man kan se vad man kan göra med små medel och mycket vilja! häftigt!
en chinerunnerbåt (se länkarna i mitt svar ovan) ska enligt yrvind bli väldigt stabil på kryssen tack vare sina chinerunners! jag tror inte att man kan ta en vanlig båt (är inte heller ngn båtkonstruktör) och ballasta den... men kolla yrvind. hans båtar har ingen köl (precis som sofiabåtarna). men en båt med platt botten är stabilare än en vanlig båt. om jag går på kanten på min segelbåt så lutar den. går man på kanten på en flotte så gör den inte det. ok, en chinerunnerbåt med en bredd av 2,5 kanske lutar. men enligt yrvind ska det vara små och stabila båtar och killen på en av sidorna ovan hade seglat sin paradox i ganska så tufft väder.
annars tror jag på att köpa en viggen (kan man nog få för 30') och helst då en albin. sedan är det bara att göra den heldäckad (alltså utan sittbrunn) så får man faktiskt mycket plats ombord!
keep on dreaming
-
votiv
här är en länk till en kille som byggde om en IF liknande båt med helt däck!
http://harrier.users.netlink.co.uk/index.htm#top
http://harrier.users.netlink.co.uk/index.htm#top
-
gäst
små segelbåtar
jag tycker mycket om yrvinds konstruktion,men ballast material, kan vara vad som helst tex vatten i en vatte tank liggande på golvet. vad sägs om köpa 2 pontoner och utöka bredden på båten med dem med hälp av 2 utskjutande armar och på detta viset göra båten till en osänkbar TRIMARAN
mvh
gäst
mvh
gäst
-
votiv
-
Billy
Ständigt detta avfärdande av flerskrovsbåtar med att de inte kan rätas om de välter. Sant, de kan välta, men det sker bara med racingmultihulls, som seglas och drivs på ett sätt som vanliga cruisingseglare aldrig utsätter sina båtar för.
Varför är det ingen som dömer ut kölbåtar för ocenanöverfart? Vid kollision med t. ex. en container som flyter i vattenytan, är risken stor att båten vattenfylles. Den tunga kölen gör då att båten obönhörligt sjunker mot havets botten. En trimaran eller katamaran i samma läge fortsätter att flyta...
Varför är det ingen som dömer ut kölbåtar för ocenanöverfart? Vid kollision med t. ex. en container som flyter i vattenytan, är risken stor att båten vattenfylles. Den tunga kölen gör då att båten obönhörligt sjunker mot havets botten. En trimaran eller katamaran i samma läge fortsätter att flyta...
-
Nils Nobbing
-
votiv
-
kallekula777
- Trogen medlem
Re: Små hembyggda långfärdsbåtar och regler?
Ja frågan är om yrvind verkligen är helfrälst i matt laydens konstruktion som långfärdsbåt. På hans hemsida kan man läsa att han numera både gjutit en lite bronsköl att komplettera grundkonstruktionen med och även satt ditt ett centerbord i fören samt ett större roder. så då är det väl inte mycket kvar av grundtanken...
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Kanske Maxi 66 är ett bättre alternativ än Maxi 77? Maxi 66 är en senare konstruktion och ska visst stampa lite mindre i motsjö. En sån kan man nog hitta väldigt billigt, och på så vis få råd med tex ett bra vindroder. Åke Mattson seglade ju Maxi 66 på stora hav.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
du menar maxi 68 ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.