Ravage 36 forum
Seglaren,
Du borde känna mig vid detta laget, har sedan länge kontakt med Nicanders som säljer CB66:orna. Jag tycker egentligen inte båten är speciellt intressant men startfältet börjar bli. Priset är visserligen okej om man jämför med melgesen men jag tycker personligen att Melgesen seglar så mycket bättre att den är värd prisskillnaden. Smaken är som baken. Skulle jag få tag i en demobåt för 150 papp slår jag dock till, en ny för 247 tycker jag är lite dyrt om jag kan få en melges för de pengarna.
/dan
Du borde känna mig vid detta laget, har sedan länge kontakt med Nicanders som säljer CB66:orna. Jag tycker egentligen inte båten är speciellt intressant men startfältet börjar bli. Priset är visserligen okej om man jämför med melgesen men jag tycker personligen att Melgesen seglar så mycket bättre att den är värd prisskillnaden. Smaken är som baken. Skulle jag få tag i en demobåt för 150 papp slår jag dock till, en ny för 247 tycker jag är lite dyrt om jag kan få en melges för de pengarna.
/dan
Jo jag förstår Melges är tuffare och mer riktig "båt", men som sagt CB:n börjar bli en klass att räkna med känns det som, och så var det det här med en Land Rover till fruganRavag skrev:Seglaren,
/dan
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Att ge frun en Land Rover skulle aldrig falla mig in, hon klipper redan postlådan lite då och då med fronten på 740:an. Med en Land Rover hade lyktstolpen också åkt...Seglaren skrev:Jo jag förstår Melges är tuffare och mer riktig "båt", men som sagt CB:n börjar bli en klass att räkna med känns det som, och så var det det här med en Land Rover till fruganRavag skrev:Seglaren,
/dan
Det blir nog 707:an nästa år, håller på att köpa ett Melges eller j80 roder till den. Mitt är kass och dessa kanske passar ??
/Dan
Hm, ja stora bilar gillas inte av alla i familjen. Ska nog sälja vår gamla Chrysler Grand Voyager pga det. 745:an vi har upplevs som liten och smidig i jämförelse. Säga vad man vill om 740 men bra svängradie har de!Ravag skrev: Att ge frun en Land Rover skulle aldrig falla mig in, hon klipper redan postlådan lite då och då med fronten på 740:an. Med en Land Rover hade lyktstolpen också åkt...
Det blir nog 707:an nästa år, håller på att köpa ett Melges eller j80 roder till den. Mitt är kass och dessa kanske passar ??
/Dan
Ett färdigt roder från nån bra båt är inten dum idé. Du får tala om vad du kommer fram till. Vet inte alls vad det rör sig om för pengar, men kanske fler är villiga att gå ihop för ett bättre pris? Verkar ju som att fler är på g att bygga nya....
Det jag kommit fram till är att Ravagen kontruerades helt utan att ta hänsyn till då aktuella mätregler vilket gjorde att den fick ett mätetal som en 40 fotare. Vilket den inte klarade segla upp till. Jag har för mig att den inte var först på seglad tid utan bland de första på seglad tid. Som du ser är jag inte heller 100 % säker.ihgl skrev:Ravage.
I Ravage - forumet står det att en Ravage var först i mål på Själland Runt 1979. Vann den, eller var den snabbast? I tidningen Segling skrivs att Jeppesen seglade en X79 och vann tävlingen. För undvikande av alla missförstånd, hur var det??
/Dan
Och Vegan har sin förebild i skärgårdskryssarna enligt Brohäll själv. Det är lätt att lurs av det yttre/ovanför vattenlinjen. Tänk bort höga fribord och avsaknanden av överhäng i Vegans fall...ihgl skrev:Ravage, hursomhelst är det en ruggigt läcker båt. Tittar man hastigt skulle man ju genast tro att den tillhörde de långsmalas skara.......
Jo jag håller med dig, det är min drömbåt på många sätt. Anar att du sett min grå och vita med teaksittbrunn på ravage hemsidan. Tyvärr kommer jag att få sälja den, är inte värd en sådan båt på ett antal år framöver. Det får bli en Cumulusihgl skrev:Ravage, hursomhelst är det en ruggigt läcker båt. Tittar man hastigt skulle man ju genast tro att den tillhörde de långsmalas skara.......
/Dan
Miwa,Miwa skrev:Ja,Seglaren små båtar små bekymmer,men trots det ligger det ett 6-siffrigt belopp bakom min J 17.Så,särskilt billigt är det inte längre!
/Miwa
Varför ha en när du kan ha två till priset av en J17 årsbudget ?
http://begmarknad.batnet.se/sok/annons. ... kid=3&tid=
/Dan
Dan,jag har tänkt tanken!
Nu när ungarna börjar bli större,kan jag köpa en till istället för en större båt.8 kojer två pentryn och lugn och ro i vuxenbåten.Dessutom en likadan båt att kappsegla mot.
Just den där röda båten mötte jag för ett par helger sen.Jag rev gennakern och vände.Vi seglade ungefär lika fort,men jag tog lite bättre höjd.
Jag känner till den sen tidigare,har pratat med förra ägarinnan.Det är nog en -76 inte en -79.Däcket är reparerat efter en balsadelaminering,tyvärr inte av ett proffs så det har sjunkit lite vid ruffen.
Nå,när jag som bäst försöker komma ikapp rödingen,hör jag en röst alldeles bakom mig:
-\"Flytta på dig\"!
När jag vänder på skallen ligger en stor havskryssare 5 meter bakom min akter och ska förbi!
Rorsman och gast sitter med stela ansikten och solglasögon.
Vilka typer,tänkte jag innan de svängde ut och kom upp långsides.
Det var mina polare med Mannerbergaren,som svepte förbi med 6,5 knop på kryss i 3m/s! Ha,Ha!
Nä,jag hoppar nog en båtaffär till,det är bättre att istället lägga slantarna på riggen till R-4:an.
Ha det!
Miwa
Nu när ungarna börjar bli större,kan jag köpa en till istället för en större båt.8 kojer två pentryn och lugn och ro i vuxenbåten.Dessutom en likadan båt att kappsegla mot.
Just den där röda båten mötte jag för ett par helger sen.Jag rev gennakern och vände.Vi seglade ungefär lika fort,men jag tog lite bättre höjd.
Jag känner till den sen tidigare,har pratat med förra ägarinnan.Det är nog en -76 inte en -79.Däcket är reparerat efter en balsadelaminering,tyvärr inte av ett proffs så det har sjunkit lite vid ruffen.
Nå,när jag som bäst försöker komma ikapp rödingen,hör jag en röst alldeles bakom mig:
-\"Flytta på dig\"!
När jag vänder på skallen ligger en stor havskryssare 5 meter bakom min akter och ska förbi!
Rorsman och gast sitter med stela ansikten och solglasögon.
Vilka typer,tänkte jag innan de svängde ut och kom upp långsides.
Det var mina polare med Mannerbergaren,som svepte förbi med 6,5 knop på kryss i 3m/s! Ha,Ha!
Nä,jag hoppar nog en båtaffär till,det är bättre att istället lägga slantarna på riggen till R-4:an.
Ha det!
Miwa