Impression 344- seglingsegenskaper?
Impression 344- seglingsegenskaper?
Jag funderar på hur Elans Impression 344 seglar, t.ex. i jämförelse med Elan 340, Dehler 34 eller Hanse 342. Den har klart mindre segelyta än 340:an och är dessutom tyngre och har ett mindre djupgående. Låter illavarslande för seglingegenskaperna, men hur är det i praktiken? Någon som har erfarenheter? Innerutrymmena i Impression 344 är ju gigantiska för en 34-fotare...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Re: Impression 344- seglingsegenskaper?
Ingen, absolut ingen jämförelse i segelegenskaper mellem 344:an och dom andre båter som du nämner. Om det blåser är det dock en mycket bra bo och bryggabåtSegelbo skrev:Jag funderar på hur Elans Impression 344 seglar, t.ex. i jämförelse med Elan 340, Dehler 34 eller Hanse 342. Den har klart mindre segelyta än 340:an och är dessutom tyngre och har ett mindre djupgående. Låter illavarslande för seglingegenskaperna, men hur är det i praktiken? Någon som har erfarenheter? Innerutrymmena i Impression 344 är ju gigantiska för en 34-fotare...
Läs diverse tests från båtmagasinerne. Det dine ögna ser om djupgång etc. är sant och den måsta revas mycket.
Steen
Danmark
Danmark
I Båtnytt 8/2006 skall det tydligen finnas ett test av Impression 344. Skall se om jag kan rota fram det.
Tyvärr är det väl som jag misstänkte - antingen får man fortsätta slå sig i skallen och ha kul när man seglar, eller så får man stå rak och ha tråkigt...
Jag tror jag väljer att ha kul...
Nån som vet nåt om Dufour 34 förresten?
Tyvärr är det väl som jag misstänkte - antingen får man fortsätta slå sig i skallen och ha kul när man seglar, eller så får man stå rak och ha tråkigt...
Jag tror jag väljer att ha kul...
Nån som vet nåt om Dufour 34 förresten?
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116