Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Seglaren
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Ravage skrev:
Hade jag bara kunnat övertala någon annan i hamnen att köpa en 707:a hade jag lagt Melgesplanerna på is. Man vill ha någon att tävla mot i en någorlunda rolig båt.
/Dan
Så stor hamn ni har med många båtar/seglare måste det gå att lura någon att haka på 707! I Höganäs finns det visst ett par stycken, hur långt är det? Går det inte att flytta båtarna och köra ex i Råå ett par veckor och sen ett par veckor i Höganäs, då skulle ni kunna bli ett gäng.
Miwa, vad är det för båt du seglar?
Vi önskade vi hade haft en gennaker idag, tror det hade gett bra surfar!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
-
Miwa
- Diamantmedlem
Dan,gps:en låg hemma,jag använder den bara ute till havs.Kompass finns men det är allt.
Jag vet alltså inte hur många knop vi gjorde,men det gick betydligt fortare än tidigare.Båten lyfte ur vattnet på ett sätt den inte gjort förrän nu,klart roligt!
LYS för J 17: bara genua 0,86
Spinnaker 0,89
Gennaker 0,90
Den extra pinnen för gennakern fick jag för att seglet är överstort enl.LYS-kommitén.
/Miwa
-
Miwa
- Diamantmedlem
Hej,Seglaren!
J 17 heter båttypen och bild på min båt finns under Båtfakta/J-båtar.
Det är alltså ingen racer,men är noga vald för mina/våra behov.
Hälsn.Miwa
-
Ravage
- Diamantmedlem
Miwa skrev:Hej,Seglaren!
Hälsn.Miwa
Har precis kommit en till salu på båtnet.
/Dan
-
Seglaren
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Miwa skrev:Hej,Seglaren!
Hälsn.Miwa
Hej Miwa!
Den ser himla fin ut på bilden er båt! Som sagt, små båtar små bekymmer och man har råd att göra de förbättringar man känner för!
-
Miwa
- Diamantmedlem
Aj,aj,Dan!
Du kommer att ångra dig,låt bli den här gången,snälla...
För den som ska ha en J 17,gäller fräscha exemplar byggda efter -76.
/Miwa
-
Ravage
- Diamantmedlem
Miwa skrev:Aj,aj,Dan!
Du kommer att ångra dig,låt bli den här gången,snälla...
För den som ska ha en J 17,gäller fräscha exemplar byggda efter -76.
/Miwa
Miwa,
Lugn o fin ....jag bara nämnde det
/Dan
-
Miwa
- Diamantmedlem
Ja,Seglaren små båtar små bekymmer,men trots det ligger det ett 6-siffrigt belopp bakom min J 17.Så,särskilt billigt är det inte längre!
/Miwa
-
Seglaren
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Miwa skrev:Ja,Seglaren små båtar små bekymmer,men trots det ligger det ett 6-siffrigt belopp bakom min J 17.Så,särskilt billigt är det inte längre!
/Miwa
Ha, ha! Ja inte har man segelbåt för att spara pengar

Men ibland ser man ju tokiga båtannonser från folk som dessutom tror att de ska få igen pengarna de lagt ut. En annons på din båt skulle kunna lyda:
Mkt fin J 17, påkostad 98000kr senaste 4 åren, säljes till höstpris, endast 123000 kr prutare undanbedes!
Nej, de pengarna har man redan haft roligt för och föhoppningsvis är man klok nog att inse det innan man börjar operation upprustning!
Din investering tyder på att du är nöjd med båten, det är kul![/i]
-
Ravage
- Diamantmedlem
Seglaren skrev:Miwa skrev:Ja,Seglaren små båtar små bekymmer,men trots det ligger det ett 6-siffrigt belopp bakom min J 17.Så,särskilt billigt är det inte längre!
/Miwa
Ha, ha! Ja inte har man segelbåt för att spara pengar

Men ibland ser man ju tokiga båtannonser från folk som dessutom tror att de ska få igen pengarna de lagt ut. En annons på din båt skulle kunna lyda:
Mkt fin J 17, påkostad 98000kr senaste 4 åren, säljes till höstpris, endast 123000 kr prutare undanbedes!
Nej, de pengarna har man redan haft roligt för och föhoppningsvis är man klok nog att inse det innan man börjar operation upprustning!
Din investering tyder på att du är nöjd med båten, det är kul![/i]
Man kan faktiskt tjäna pengar på segelbåtar, MEN då skall man satsa på bra köp över 700 000 sek och sedan bara putsa och sälja. Småbåtar ger bara minus i kassan. Men pengar är till för att rulla.....
Seglaren,
kul att du filmade 10,7 knops surfen, var glad över att du har en sådan far. Önskar farsan fanns kvar, han hade väckt mig 6 på morgonen och tvingat ut mig på havet. Alla pengar vi lägger på båtarna ger oss upplevelser och det råkar vara det enda som är viktigt här i livet. Köper jag en Melges skall jag filma 20 + surfen

.
/Dan
-
matsa
- Diamantmedlem
Miwa!
hur mkt har du lagt ner på båten egentligen?? jag tyckte att det nästan var i överkant att köpa segel till sea caten för 40-45-tusen, men du är tydligen värre? fast jag kan helt klart tycka att det vär värt pengarna. kevlarstoren är helt fantastiskt underbar att segla med, även om den ser ut som en grön presenning. man kanske kan köpa kevlarsegel och ha större spinnaker och lyscert på 606an? lite synd att man måste ha dacron.
Pelle L!
skryt gärna om min nya båt, det känns bara bra för mej. tack för tipsen och pratstunden åxå, jag kommer förhoppningsvis att nå målet fortare om jag inte behöver lista ut alla trix och knep själv en gång till. bra om man kan dra nytta av andras erfarenheter. jag är oerhört tacksam.
Dan!
äntligen ett vettigt beslut, att satsa på 707:an. lägg lite pengar på en regad trailer åxå så har du ju alla möjligheter till nästa sommar. i år var det väl bara 3st 707or på tjörn, men förra året tror jag det var 12-13 stycken. orsaken att det var så få i år var nog att vi seglade om allihopa med MYn i den lätta vinden. vem skulle inte ha bytt båt efter ngt sånt?

-
matsa
- Diamantmedlem
Dan!
20+ surfen kommer att kännas ännu häftigare i en 707a eftersom du sitter närmare vattnet.
om du har svårt att sluta drömma om andra båtar så köp en 606. själv har jag nästan slutat titta på båtannonser nu. istället är det trimguider och trimtips som gäller. jag kommer ner med den nästa sommar så kör vi nåt rejs nere hos dej.
-
Miwa
- Diamantmedlem
Matsa och andra!
Jag lägger väl ner c:a 15 000 kr per år på båten.Jag har haft den i 7 år,så det borde vara 100 000:- plus.Tidigare köpte jag whisky för pengarna,så det är ingen skillnad i hushållskassan.Det är i mitt fall,klart högre livskvalité att segla i stället för att dricka.
Så om det blir en förlust vid en ev.framtida försäljning,så är det ganska oviktigt.Om jag hade fortsatt med whiskyn,hade pengarna och mer därtill,varit borta i alla fall.
Båten finns ju kvar till glädje och rekreation,både för mig och min familj.
Hälsn.Miwa
-
Ravag
- Platinamedlem
matsa skrev:Dan!
20+ surfen kommer att kännas ännu häftigare i en 707a eftersom du sitter närmare vattnet.
om du har svårt att sluta drömma om andra båtar så köp en 606. själv har jag nästan slutat titta på båtannonser nu. istället är det trimguider och trimtips som gäller. jag kommer ner med den nästa sommar så kör vi nåt rejs nere hos dej.
Matsa,
Återigen, jag tycker 606:an var ett mycket bra val. Har själv varit inne på denna några gånger men hittade ej rätt exemplar. Seglar du upp till 1,03 i lystal kan du vara säker på att du gjort en bra segling. Det mest optimala vore givetvis om du entypsseglade med den, det är ju det som är hela poängen med 606:an.
Även jag glider allt närmare en entypssatsning. Tycker det är kul med olika båtar men om man skall ta reda på om man har koll på läget eller ej är det entypssegling som gäller. Det är lite därför kag ännu inte släppt tanken på en Melges, med den får jag en MYCKET tuff entypsklass i modern tappning och "svindlande" segling på en och samma gång. Samtidigt finns en Melges på klubbseglingarna och de är duktiga. Alltså, en sparringpartner på hemmaplan samtidigt som seglingsupplevelsen är på topp och vill man så finns det oändligt med tuff konkurrans i grannländerna.
Alternativet är IF, skillanden är i stort sett seglingsupplevelsen och kvalitén på konkurransen. Priset skiljer ju också en del. Problemet är att jag redan harvat 2-3 år i den klassen (länge för att vara mig) och att det inte är roligt att ha en båt som suger ner aktern istället för att plana på undanvinden.
/Dan
-
Seglaren
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Dan kolla helgens bilder på
www.skota.se
Kanske CB66 vore en klass för dig? Ny båt med trailer för samma slant som en beg. Melges. Och så kan du ju segla hem en Land Rover till frugan - tror hon skulle uppskatta gesten