Ravage 36 forum
Jo säsongen är för kort! Men du som nästan bor på kontinenten behöver väl inte ta upp? Seglar man inte länge i ex. Danmark? Har för mig det från H-båtstiden att de slutade sent och började tidigt där.
Har själv tagit upp bland isflaken många gånger, men aldrig lyckats segla julhelgen/mellandagarna, det är då isen brukar lägga sig här på Mälaren.
I höst hoppas jag dock på lite kul segling så länge det är öppet vatten.
Har själv tagit upp bland isflaken många gånger, men aldrig lyckats segla julhelgen/mellandagarna, det är då isen brukar lägga sig här på Mälaren.
I höst hoppas jag dock på lite kul segling så länge det är öppet vatten.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Dan
du kan tävla mot dej själv. segla en bana runt några prickar eller lägg ut en egen kryss läns bana, det är nog bäst. segla med ravagen och ta tid, segla med 707an och ta tid, segla med trissen och ta tid, be och få låna melgesen och segla med den och ta tid, räkna ut dina seglade tider enligt LYS. kan bli rätt spännande att se hur det går och vilken båt som ä roligast respektive tråkigast. du kommer garanterat att vinna! det trista är att du kommer garanterat sist åxå.
har letat gamla resultat som min nya båt har åstakommit. den näst sista ägaren seglade en hel del med den. SM 11a år 2000 och SM 5a 2001. sen i rikscupen så har den under 5 års tid kommit 2a, 4a, 4a, 5a, 6a, av strax under 60 båtar. sista ägare gjorde väl inga storverk med den men han lyckades vinna SM sista 3 åren med sin andra båt.
nu ska jag gå och sova och drömma om SEX (noll sex)
PS Miwa. bra att du inte köpte en så stor båt! 6 meter är en bra längd på båt. glöm ALDRIG det! /m
du kan tävla mot dej själv. segla en bana runt några prickar eller lägg ut en egen kryss läns bana, det är nog bäst. segla med ravagen och ta tid, segla med 707an och ta tid, segla med trissen och ta tid, be och få låna melgesen och segla med den och ta tid, räkna ut dina seglade tider enligt LYS. kan bli rätt spännande att se hur det går och vilken båt som ä roligast respektive tråkigast. du kommer garanterat att vinna! det trista är att du kommer garanterat sist åxå.
har letat gamla resultat som min nya båt har åstakommit. den näst sista ägaren seglade en hel del med den. SM 11a år 2000 och SM 5a 2001. sen i rikscupen så har den under 5 års tid kommit 2a, 4a, 4a, 5a, 6a, av strax under 60 båtar. sista ägare gjorde väl inga storverk med den men han lyckades vinna SM sista 3 åren med sin andra båt.
PS Miwa. bra att du inte köpte en så stor båt! 6 meter är en bra längd på båt. glöm ALDRIG det! /m
Aha, det är en 606 du köpt, där kan man snacka om klass! Säkert skoj, men berätta nu vad du har för planer för båten, för är den inte lite underriggad för digmatsa skrev: nu ska jag gå och sova och drömma om SEX (noll sex)
matsa skrev:Dan
Ah du har köpt min gamla båt...
Och sen Dan...
Jag har viserligen htsat dig lite med Melges...men tänk på att det är ingen idé att försöka få ut något av den båten om man inte har en hängiven och duktig (eller åtminsone med ambitionen att bli) besättning. Har du inte teamet köp inte en en Melges. En 707:a seglar man lätt på 2 om man vet vad man gör men det funkar INTE på melgesen....
Jag har viserligen htsat dig lite med Melges...men tänk på att det är ingen idé att försöka få ut något av den båten om man inte har en hängiven och duktig (eller åtminsone med ambitionen att bli) besättning. Har du inte teamet köp inte en en Melges. En 707:a seglar man lätt på 2 om man vet vad man gör men det funkar INTE på melgesen....
jo du har helt rätt! men jag gillar ju när det blåser som fan så jag tror att det kan funka alla fall. det tråkiga är ju bara den skitlilla spinnakern...... men det är ju smidigt. det blir jävligt jobbigt att välja båt till kappseglingarna nästa år. man får väl anmäla alla 3 och sen får vädret avgöra. det som var väldigt bra var att jag kommer att kunna traila MYn på 606-vagnen. sen ska jag bara få tummer ur.... och fixa till den trailern jag har så jag kan köra sea caten på den. sen får väl tillgången på gast avgöra viken båt jag rejsar med, MYn går ju grymt bra att gippa spinnakern på fast man är själv t.ex. 606an behöver man ju gast på för där sitter ju inte grejorna så himla bra för ensamsegling, och sea caten seglade jag själv med spinnaker och gippade på kappsegling fast det brallade uppåt 10 i byarna. bara jag får hämta 606an så ska den i spat å där ska den bli till isen kommer. då hinner jag känna om jag kommer att gilla den. men det lilla jag seglat 606 kändes fint. man är ju nära vattnet. jag tror åxå att det egentligen va ett bättre köp än Dans sunkiga stare. han har ju skrytit så himla mkt om hur fin den var men sen när jag skulle åka ner å köpa den så blev han rätt skitnödig, så jag fick ju aldrig komma dit
. det gäller väl att ta alla chanser att reta o psyka sina konkurrenter? och vem vet, nu när vi har jävligt lätt att ta båten efter bilen så kanske man kan åka ner och segla ifrån honom nästa år. hoppas nästan att han köper en melges, för jag såg hur dåligt det gått för dom 2 som var med på tjörn runt i år. så blir det en sån är han chanslös. nähe nu äre prisdumpning på ruff-myn å sen sovdags, vi hörs /m
Det låter som att du behöver en rejäl trailer - för inte kan du dra iväg 30 mil med bara en båt. Så bra vindprognoser kommer du inte att kunna få, du kommer alltid att ha \"fel\" båt med dig. Du behöver båtar som är kompatibla med varandra på trailern, det blir att frångå 6m-principen. Underst en öppen 8m, ovanpå det en 707 och så kanske en 606 uppoch ned på det? Tål att funderas på. För att rationalisera rigg och segel ska du inte bara köra express-spinnare på samtliga båtar, du bör även ha samma rigg till samtliga båtar!
God natt!
God natt!
tänkte inte på det!
men jag har ju samma spinnare till flera båtar. alltid en början. och samma gast åxå. dä ä bra va? men den där iden att stapla dom i varann är inte så tokig, för själklart kommer man alltid att välja fel båt. det har jag redan märkt, att hur jag än gör så blir det ändå alltid fel
men jag har ju samma spinnare till flera båtar. alltid en början. och samma gast åxå. dä ä bra va? men den där iden att stapla dom i varann är inte så tokig, för själklart kommer man alltid att välja fel båt. det har jag redan märkt, att hur jag än gör så blir det ändå alltid fel
Pelle,PelleL skrev:Och sen Dan...
Har ganska bra koll på vad jag ger mig in på, har t.o.m samlat ett gäng (4 man) som är beredda att segla i vinter för att bli samtrimmade. Jag köper aldrig en Melges utan att ha rätt förutsättningar besättningsmässigt sett. En av killarna var han som seglade IF med mig, mellan 1993-1995. Det gick bra fast vi seglade 2 då alla andra seglade 3. Man fick en jäkla simultankapacitet
MEN sedan vet jag hur verkligheten är nuförtiden, man vill så mycket och sedan kommer jobbet, barnen, huset och fruns vilja emellan. Hur man än vänder och vrider på det hade 707:an varit smartast. Men Melgesen roligast. Jag köper inte Melgesen för att göra några snabba framsteg på banan, vet att det är svårt att segla upp till 1,27 i en sådan typ av båt. Skall hämta båtvagnen i Lomma nu och eftersom jag bara får köra i 30 har jag tid att fundera...
Kul med Matsas 606:a, äntligen en riktig klassbåt och inget ihopaplock, tror det kommer att gå bra men kräva lite jobb.
/Dan
men ja gillar ju \"hopaplock\".
tack Dan för att du tror att det kommer att gå bra.
jag kom just på att jag borde köpa ett gammalt sunkigt ställ att ha och segla med i november december. dom fina seglen lär ju inte hålla sej så snygga om man går i salt å slask och på en dyngsur halvmöglig brygga när man ska till båten.man drar ju med sej en del skit ombord och sen lägger man seglen i skiten. aj aj aj! en annan sak är det när det väl blir snö, men innan när det bara är surt surt surt och grymt skitigt. hmm....
tänkte inte på det heller !!!
tack Dan för att du tror att det kommer att gå bra.
jag kom just på att jag borde köpa ett gammalt sunkigt ställ att ha och segla med i november december. dom fina seglen lär ju inte hålla sej så snygga om man går i salt å slask och på en dyngsur halvmöglig brygga när man ska till båten.man drar ju med sej en del skit ombord och sen lägger man seglen i skiten. aj aj aj! en annan sak är det när det väl blir snö, men innan när det bara är surt surt surt och grymt skitigt. hmm....
tänkte inte på det heller !!!
Bra,Matsa att du påminner mig,håll 6-meters fanan högt!
Jag tittar på många olika båtar,men varje gång upptäcker jag att det är bättre med den båt jag har.Framföralt kommer den till sin rätt i Stockholms ytterskärgårdar.Där är det svårt att hitta en mer ändamålsenlig båt.
Nu ska jag ut och träna spinnaker och gennaker.Ha det!
Miwa
Nu är det ingen större risk,att jag skulle skaffa en rymligare båt eftersom det medför så många andra nackdelar,inte minst diesellukt...urk,urk!PS Miwa. bra att du inte köpte en så stor båt! 6 meter är en bra längd på båt. glöm ALDRIG det! /m
Jag tittar på många olika båtar,men varje gång upptäcker jag att det är bättre med den båt jag har.Framföralt kommer den till sin rätt i Stockholms ytterskärgårdar.Där är det svårt att hitta en mer ändamålsenlig båt.
Nu ska jag ut och träna spinnaker och gennaker.Ha det!
Miwa
Hämtade båtvagnen till den nya 707 imorse, hann fundera ganska mycket på vägen hem eftersom det är en 30 trailer. Resultatet blir så att vi behåller 707:an som får ett nytt roder och fin botten tills nästa år. Om det dock skulle dyka upp en fin prisvärd Melges tar jag den direkt och prioriterar om eller kör med Melgesen 2008.
Låter som en bra plan för att vara mig. Den håller säkert flera timmar
Hade jag bara kunnat övertala någon annan i hamnen att köpa en 707:a hade jag lagt Melgesplanerna på is. Man vill ha någon att tävla mot i en någorlunda rolig båt.
/Dan
Låter som en bra plan för att vara mig. Den håller säkert flera timmar
Hade jag bara kunnat övertala någon annan i hamnen att köpa en 707:a hade jag lagt Melgesplanerna på is. Man vill ha någon att tävla mot i en någorlunda rolig båt.
/Dan
Nu låter det bättre,Dan!
Hoppas du lyckas fullfölja den tanken.När du har sålt av den övriga flottan,finns ju möjligheten att skaffa en 707 till.Att låna ut till klubbkompisar och vips har du lite konkurrens!
Undanvindsträningen var härlig,det blåste på bra på södra Nämdöfjärden.
Båten surfade underbart.Den har aldrig gått så fort!
För mig är det ingen tvekan om spinnaker eller gennaker: Jag föredrar gennaker,helt klart!
Hälsn.Miwa
Hoppas du lyckas fullfölja den tanken.När du har sålt av den övriga flottan,finns ju möjligheten att skaffa en 707 till.Att låna ut till klubbkompisar och vips har du lite konkurrens!
För mig är det ingen tvekan om spinnaker eller gennaker: Jag föredrar gennaker,helt klart!
Hälsn.Miwa
Miwa,Miwa skrev:Nu låter det bättre,Dan!
Hälsn.Miwa
Har du logg eller gps ? Vad har du för lystal på båten ? Otroligt nog har jag aldrig seglat med gennaker, tänkte det skulle bli premiär med Melgesen....
/Dan