akterstagssträckare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

akterstagssträckare

Inlägg av omega » lör 07 okt 2006, 17:44

finns det någon som tillverkat en bra akterstagssträckare,typ vinkelväxel eller ratt att vrida på,eller annan modell, skulle gärna vilja ha en på båten men tycker de är för dyra . Borde gå att tillverka billigare. Har fått för mig att det är olämpligt med block o lina på Masthead båtar. Iofs har jag svepta spridare så masten står ju kvar utan akterstaget, kanske bara nåt jag fått för mig men man ser inte block o lina arrangemanget så ofta på MH båtar, kom gärna med lite tips
Mvh Johan

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » lör 07 okt 2006, 18:20

Såna där prylar till båtar blir ofrånkomligen rätt dyra eftersom det är så små serier när det skall göras i RF. På mindre ( säg <35')mastheadbåtar så har jag inga betänkligheter på ett block-lina system om det är rätt dimensionerat. Ett alternativ kan kanske vara det sytemet som X-yachts använder med först en \"grov\" talja och sedan en utväxling med ett litet och stort hjul på samma axel. Grov-tampen lindas upp på det lilla hjulet som drivs av tampen man drar i som är upplindad på det stora hjulet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 08 okt 2006, 09:08

Vill man ha en kraftfull talja till akterstaget kan det vara lättare att använda en talja där man drar i taljerepet med en annan talja. Då får man stor kraftvinst. Dessutom kan man avpassa den första taljan så att den har sitt ytterläge såpass tight att inte akterstaget blir alldeles för löst om man tappar spännartaljan.

En talja är själva kombinationen av block och lina. Drar \"en talja i en talja\" så multipliceras kraftvinsterna med varann (på bekostnad av justermånen - kraft mot väg skulle Archimedes sagt) - det är oftast det enklaste och bästa sättet att få en stor kraft. Lösningen är vanlig på kicktaljor.

Annars kan göra en sträckare av en stor galvad vantskruv, där man svetsar på en lämplig ratt. Med styrstagsdamasker från Biltema på skruvarna kan man ha mycket fett och ändå ha en chans att hålla rent...
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » sön 08 okt 2006, 12:17

Omega, intet nytt under solen .... ?

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » sön 08 okt 2006, 21:45

nja ,inget direkt nytt mer än jobb jobb jobb,själv då
Johan

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » mån 09 okt 2006, 11:39

M. Omega, jag syfta mest på att du poppat frågan tidigare, och fått ungefär samma svar.

Du har en masthead båt i 30-32 ft, har jag för mig. En lösning med block och linor, i flera led, med hyfsat tunn dyneema (8 mm) och en säkringsvajer borde ge dig det du vill ha.
I andra hand Ballad-lösningen, som helt klart är billig och utprovad.

/J

PS: jo, jobb finns det mycket av

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » tis 10 okt 2006, 21:42

Visst har jag haft uppe frågan tidigare,finns till o med kvar i minnet ,Så glömska var inte skälet till att jag provade än en gång,men de svar jag fått var inte bra nog, ville ha ett svar som sa.Ta en sån o gör si o så kostar lite o funkar görbra,Har nämligen lite problem med att övertala fruganom att vi behöver en akterstagssträckare,speciellt till de priserna de ligger på.får nog räcka med nytt storsegel i år,allt jag behövde göra för det var att byta ut köket.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 11 okt 2006, 11:51

Jag tänkte själv ändra akterstagsträckare och även backstagsanordning under vintern.

Jag kommer att användar mig av block (se skiss) men inga taljer. Man får visserligen bara en lina men så blir det onödiga utgifter för nedre block vid samma utväxling.

Omega, jag misstänker att du har sett skissen i ett annat forum.

Bild

Hur mycket det kostar beror mycket på hur stor din båt är och vilka krafter uppträder men det kommer att vara billigare, lättare än talje eller många andra akterstagsträckare.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 01 apr 2007, 21:33

Hur går det med detta projekt? Har någon annan bra förslag för hur man skall arrangera akterstaget på en 31-fotare? Jag skulle gärna se någon lösning var man får dubbelkommando till rorsman.

litelägrelitelångsamare;)
Guldmedlem
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 02 apr 2007, 18:36

Inlägg av litelägrelitelångsamare;) » mån 02 apr 2007, 19:50

Jag har tittat på sådan lösning till en comfort 30. Kom fram till att bästa billigaste och snyggast lösning var med block och dynema lina.

Har pratat en hel del med gunnar på doghousemarine(www.doghousemarine.se) om en sådan lösning. Gunnar sa också om man var räd att masten skulle falla(Jag har inte bakåt svepta spridare) så kan man sätta en säkring mellan blocken så att det finns ett max utsläppt läge.

Han rekomenderade karver block för en sådan lösning. Med karver block skulle kalaset kosta 4500 för en comfort 30, med harken block ligger det på 5700.

Letar man sträkare av stål så har wichard några riktigt fina, men dom blir lite dyrare landar på runt 6-7' dom jag sett.

/Magnus

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 02 apr 2007, 20:22

O andra sidan kunde man ju tänka sig att det behövs betydligt kraftigare block för akterstaget på en mastheadbåt än en partialriggsbåt. Vad kan max akterstagslasten tänkas vara på t.ex. en comfortina 32:a/motsvarande?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 02 apr 2007, 20:36

Nubben skrev:O andra sidan kunde man ju tänka sig att det behövs betydligt kraftigare block för akterstaget på en mastheadbåt än en partialriggsbåt. Vad kan max akterstagslasten tänkas vara på t.ex. en comfortina 32:a/motsvarande?
En (hyfsat informerad) gissning är ca 1000 kg. Annars tror jag att det är sunt att dimensionera samma som wiren, eller litet över. (Det är därför block blir så dyra).
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 03 apr 2007, 05:48

gör man det som jag skissade så kan man går ner i dimension från block till block.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Skriv svar