Sveakryssare, vad är detta för något ?
Sveakryssare, vad är detta för något ?
Alla,
Letar efter en billig men stabil och enkel familjebåt för 5 personer. Vill att den skall vara smal men andå rymlig. Att den är tråkig må vara okej i detta fall. Den skall dock klara hårt väder till havs.
Vet ni något om Sveakryssaren, + och - tas tacksamt emot!
Tack /dan
Letar efter en billig men stabil och enkel familjebåt för 5 personer. Vill att den skall vara smal men andå rymlig. Att den är tråkig må vara okej i detta fall. Den skall dock klara hårt väder till havs.
Vet ni något om Sveakryssaren, + och - tas tacksamt emot!
Tack /dan
I sin orginalversion lite underriggad långsmalis.
Men många har ökat på riggen.
Finns en racingversion också, flushat däck har jag för mig. - alltid snyggt med flushdäck på långsmalisar. Lätt att överbyggnaderna skämmer, som tex på S30.
Mestadels (alla?) självbyggen.
Sägs vara lite sega, och lite väl tunga (dvs kombinationen av ovanstående).
Priset har ökat lite väl mycket de senaste åren, den som ligger och vakar kan nog hitta ett bra ex. Lite av generationsväxling, kanske.
Även för dig, R, med din stora erfarenhet av båtar skulle jag föreslå besiktningsman. Självbyggen ... fukt ... och håligheter. Ett par tusen är en billig investering.
5 pers? mja, då får man tycka om varandra mer än vad som är vanligt i svenska familjer. (och alla de där historierna om att \"vi var 24 i en träfolka\" de har jag både genomlevt och hört till leda. Inte kul för det).
Tror du blir besviken på farten och seglingen. Familjen kanske kan li den hyfsat lugna gången (men det är väl inte därför du familjeseglar?). Men båten är ju en gammal konstruktion.
Som alla långsmalisar så har den begänsad bekvämlighet. Toa finns det flera lösningar på, hur privat dessa är får ju var och en bedömma.
/J
Men många har ökat på riggen.
Finns en racingversion också, flushat däck har jag för mig. - alltid snyggt med flushdäck på långsmalisar. Lätt att överbyggnaderna skämmer, som tex på S30.
Mestadels (alla?) självbyggen.
Sägs vara lite sega, och lite väl tunga (dvs kombinationen av ovanstående).
Priset har ökat lite väl mycket de senaste åren, den som ligger och vakar kan nog hitta ett bra ex. Lite av generationsväxling, kanske.
Även för dig, R, med din stora erfarenhet av båtar skulle jag föreslå besiktningsman. Självbyggen ... fukt ... och håligheter. Ett par tusen är en billig investering.
5 pers? mja, då får man tycka om varandra mer än vad som är vanligt i svenska familjer. (och alla de där historierna om att \"vi var 24 i en träfolka\" de har jag både genomlevt och hört till leda. Inte kul för det).
Tror du blir besviken på farten och seglingen. Familjen kanske kan li den hyfsat lugna gången (men det är väl inte därför du familjeseglar?). Men båten är ju en gammal konstruktion.
Som alla långsmalisar så har den begänsad bekvämlighet. Toa finns det flera lösningar på, hur privat dessa är får ju var och en bedömma.
/J
Tack för det snabba svaret !
Om jag tolkar dig rätt är det ingen höjdare, inte ens om man hittar en fining för under 150 papp?
Det där med besiktning håller jag med dig fullständigt i, alla båtar över över 200 ksek eller över 25 fot brukar jag ta besiktningsman till. De övriga reder jag relativt bra själv, har samma fuktmätare som besiktningsmännen (Tremex skipper) som är suverän för allt som har med fukt att göra. Den i kombination med en ficklampa och en plasthammare fungerar ok.
Jaha,
Då får jag väl kanske lägga 100 papp till och köpa en cumulus.
/Dan
Om jag tolkar dig rätt är det ingen höjdare, inte ens om man hittar en fining för under 150 papp?
Det där med besiktning håller jag med dig fullständigt i, alla båtar över över 200 ksek eller över 25 fot brukar jag ta besiktningsman till. De övriga reder jag relativt bra själv, har samma fuktmätare som besiktningsmännen (Tremex skipper) som är suverän för allt som har med fukt att göra. Den i kombination med en ficklampa och en plasthammare fungerar ok.
Jaha,
Då får jag väl kanske lägga 100 papp till och köpa en cumulus.
/Dan
Som Concensus säger - inget fel på Svea.
Speciellt inte om du får ett bra ex under 150'. Då kan du lugnt sälja om några år. Men det är inte där prisnivån (oftast) ligger.
Men alltså, i Råå. Vad behöver man då?
Snurra runt i Sundet med familjen?
- snabbt utseglat. Tröttnar på de f-e hamnarna som är värre än campingplatser. (lätt att ramla in i ett sidospår här)
Eller de danska farvattnen?
Tja, de är ju inte så stora ... så det blir samma visa som med Sundet, bara det att vännerna från söderifrån förekommer lite ymnigare.
Nä, jag tror faktiskt att en bra lösning för en familjebåt stationerad i Råå är en snabbseglare. (nej, snabb-, inte kapp-). LYS över 1.20. Då får du kapacitet att ta dig till Bohuslän utan att fastna i Glommen eller Bua. Kanske tom Anholt på en kort weekend.
- kommer du ihåg den där 2-handed sail race som var uppe på forumet för någon månad sedan? Kolla in resultatlistan (Anholt runt) där! Mycket talande. Hinriksen34 (tror jag det var, ingen dålig båt men ... finns ett ex i Humlebaeck där den fö byggdes) tog en hel evighet, medan de med lite bättre flyt klarade sig snabbt runt. Det skilde mycket mer än bara LYS förklarar. Då kan man komma dragandes med att vinden dog osv - och det är just sådant som det handlar om, att ha fart i båten medan man seglar så att man inte fastnar i något blekbälte eller får på sig för mycket vind.
Och sedan skall båten vara bekväm.
Cumulus tror jag är lite väl liten (fart, bekvämlighet). Men det finns mycket att välja på. Lägger man gränsen vid 250', då är det svårt att nå så långt. Då är det kanske en bra lösning att leta upp en gammal Jeppesen och göra den familjevänlig?
/J
Speciellt inte om du får ett bra ex under 150'. Då kan du lugnt sälja om några år. Men det är inte där prisnivån (oftast) ligger.
Men alltså, i Råå. Vad behöver man då?
Snurra runt i Sundet med familjen?
- snabbt utseglat. Tröttnar på de f-e hamnarna som är värre än campingplatser. (lätt att ramla in i ett sidospår här)
Eller de danska farvattnen?
Tja, de är ju inte så stora ... så det blir samma visa som med Sundet, bara det att vännerna från söderifrån förekommer lite ymnigare.
Nä, jag tror faktiskt att en bra lösning för en familjebåt stationerad i Råå är en snabbseglare. (nej, snabb-, inte kapp-). LYS över 1.20. Då får du kapacitet att ta dig till Bohuslän utan att fastna i Glommen eller Bua. Kanske tom Anholt på en kort weekend.
- kommer du ihåg den där 2-handed sail race som var uppe på forumet för någon månad sedan? Kolla in resultatlistan (Anholt runt) där! Mycket talande. Hinriksen34 (tror jag det var, ingen dålig båt men ... finns ett ex i Humlebaeck där den fö byggdes) tog en hel evighet, medan de med lite bättre flyt klarade sig snabbt runt. Det skilde mycket mer än bara LYS förklarar. Då kan man komma dragandes med att vinden dog osv - och det är just sådant som det handlar om, att ha fart i båten medan man seglar så att man inte fastnar i något blekbälte eller får på sig för mycket vind.
Och sedan skall båten vara bekväm.
Cumulus tror jag är lite väl liten (fart, bekvämlighet). Men det finns mycket att välja på. Lägger man gränsen vid 250', då är det svårt att nå så långt. Då är det kanske en bra lösning att leta upp en gammal Jeppesen och göra den familjevänlig?
/J
Sveakryssaren finns också i en GT-version med flushdäck och mer segel.
En del av dom har byggts med delat lateralplan.
Jag har sparat ett test från Båt för Alla mellan Svea GT och halvtonnaren Tete á Tete.
Det var mkt lätt vind och Svea GT fick rejält med stryk!
Som familjebåt är Svea ett trevligt val,men personligen skulle jag titta på Avance 33.Dyrare men snyggare,bättre seglare och kvalitetsbygge.Avance 33 är en Omega 42 i miniatyr!
+++++ Fem plus!
Hälsn.Miwa
En del av dom har byggts med delat lateralplan.
Jag har sparat ett test från Båt för Alla mellan Svea GT och halvtonnaren Tete á Tete.
Det var mkt lätt vind och Svea GT fick rejält med stryk!
Som familjebåt är Svea ett trevligt val,men personligen skulle jag titta på Avance 33.Dyrare men snyggare,bättre seglare och kvalitetsbygge.Avance 33 är en Omega 42 i miniatyr!
+++++ Fem plus!
Hälsn.Miwa
Tack för alla tips. Som ni kanske vet har jag redan en som i mina ögon är en helt suverän familjebåt. Kolla på båtnet och sök ravage (ligger nog på första sidan) så ser ni att det är ett fint exemplar. Att jag säljer denna beror bara på att jag vill använda de överskjutande 250 000 till något annat. Alltså, hela poängen är att hitta en billigare kompromiss. Min dröm är att behålla Ravagen och ändå frigöra 250 000 sek.Men det blir lite svårt att lösa...
/dan
/dan
Jag skulle nog titta på något Jeppesenritat, kanske runt 35 fot...
Gräv där du står är ett (kanske väl) agrart ordspråk, men i ditt fall, Dan, tror jag det kan vara helt rätt.
Annars (korsar fingrarna och stänker heligt vatten omkring mig) - kanske du skall segla själv och med kompisar och ha en motorbåt om du (nödvändigtvis) skall dra med familjen på sjöturer? Eller hyra båt i skärgården (var den nu kan ligga) en vecka eller två under några säsonger?
Annars (korsar fingrarna och stänker heligt vatten omkring mig) - kanske du skall segla själv och med kompisar och ha en motorbåt om du (nödvändigtvis) skall dra med familjen på sjöturer? Eller hyra båt i skärgården (var den nu kan ligga) en vecka eller två under några säsonger?
Anders S
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
- Inlägg: 114
- Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
- Inlägg: 114
- Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39
Sveakryssaren: har rykte om sig att vara lovgirig. Har bara seglat den en gång, på en 24-timmarstävling i Stockholms skärgård ca 1979 i hårda vindar och den båten var vansinnigt lovgirig och tung på rodret. Har för mig att jag läst ett inlägg av en S-ägare, som - kanske föga förvånande, dementerade att den skulle vara lovgirig. OBS att många har satt på ett spad-roder och då kanske lovgirigheten försvinner. Kolla på S-hemsidan betr ombyggnation av roder och rigg.
menar du kanske Hinrichsen 34???Sumprunkarn skrev:Kan någon utveckla eller länka till följande:
Hinriksen 34
Jeppesen-ritat
http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=H ... 34&pr=1053
hej jag har precis köppt en svea och jag är jätte nöjd! men då kommer jag ifrån en Arabesque 26 vilket känns som ett enormt uppköp både fart och rymd mässigt.
Anar att om jag haft en ravage innan skulle jag inte varit lika nöjd
Är det fem vuxna personer tror jag det kan bli väl trångt men med ett par ungar och 2 vuxna kan nog rymden räcka ganska gott.
Sittbrunnen och akterdäcket känns väldigt stort salongen lite trängre.
En god vän köppte en flamingo 40 i somras där får man nog bättre plats med 5 pers om du jämför med Cumulus pengar, den seglar i mina ögon väldigt bra.
Har bara provseglat svean en gång i lättvind men jag tyckte att den sköt på fint och höll farten bra trots fock och lättvind.
Lycka till med båtaffärerna !
Anar att om jag haft en ravage innan skulle jag inte varit lika nöjd
Är det fem vuxna personer tror jag det kan bli väl trångt men med ett par ungar och 2 vuxna kan nog rymden räcka ganska gott.
Sittbrunnen och akterdäcket känns väldigt stort salongen lite trängre.
En god vän köppte en flamingo 40 i somras där får man nog bättre plats med 5 pers om du jämför med Cumulus pengar, den seglar i mina ögon väldigt bra.
Har bara provseglat svean en gång i lättvind men jag tyckte att den sköt på fint och höll farten bra trots fock och lättvind.
Lycka till med båtaffärerna !
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!