Bavaria 30 Cruiser

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
vickeboy
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 23:55
Ort: Karlskrona

Bavaria 30 Cruiser

Inlägg av vickeboy » tis 03 okt 2006, 00:01

Jag undrar om ngn har erfarenheter av Bavaria 30 C? Har under en tid funderat på att skaffa en ny. Anledningen till att jag nu börjar tveka är att båten bara har producerats sedan -05 och folk säljer redan sina B 30 C. Varför?
Hörde ngt om slagsida?
Septiktank?

Är ngn upplyst? Är båten värd sina pengar och framförallt har den bra seglingegenskaper?

Tack på förhand

// V

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 03 okt 2006, 05:06

Titta gärna på Delphia 29 samtidigt. I mitt tycke minst lika rymlig inombord, bättre planerad, som Bavaria 30C. Dessutom är den en fot kortare och under 3 m bred (2,97 för att vara exakt).

http://www.delphiayachts.com.pl/
http://www.delphiayachts.se/

/j

Lasse O
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 10:41

Inlägg av Lasse O » tis 03 okt 2006, 08:10

I Norska tidningen Seilas pågår en test med olika båtar runt 30 fot b.l.a Bavaria 30, Bavarian verkar inte riktigt hänga med övriga båtar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 03 okt 2006, 08:46

Vad menar du med \"bra segelegenskaper\"?

Bavaria är en stor båt med ganska lätt köl och inte alltför mycket segel (relativt storleken). En allmän åsikt om Bavarias cruisingmmodeller är att de inte kryssar riktigt lika bra som mer prestandaorienterade båtar och att de är som bäst i mellanvind och på \"slätt\" vatten. Men \"bra seglingsegenskaper\" kan också vara en \"välseglande båt\", en snäll båt som är lätt att segla och som manövrerar bra och smidigt. Det finns rätt så många båtar som kräver mycket aktiv segling för att gå riktigt bra, och jag har inte fått för mig att Bavaria är särskilt krävande eller otacksam på det sättet.

Man kan anta att Bavariabåtar säljs på sitt pris till en hel del \"nybörjare\" och för några av dessa är segling inte nödvändigtvis något man vill fortsätta med. Så enkel kan förklaringen vara till att \"nästan nya\" båtar säljs efter en säsong.

Du kommer antagligen att få höra andra, mer elaka förklaringar också. ;)
Anders S

Lasse O
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 10:41

Inlägg av Lasse O » tis 03 okt 2006, 09:01

Som jag ser det är enda möjligheten att läsa vad pressen runt om i Europa skriver om båten och försöka bilda sig en uppfattning. Alternativet är att hyra alla båtar runt 30 fot, kostsamt och praktiskt kanske ej möjligt. Att fråga ägarna vad dom tycker om sina Bavaria 30 kanske inte är direkt objektivt.

asdf
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 03 okt 2006, 08:34

förslag

Inlägg av asdf » tis 03 okt 2006, 09:27

varför inte ringa upp firman som säljer bavaria30 och boka tid för provsegling?!?!
enkelt va?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 03 okt 2006, 10:18

Här finns kanske en del info:
http://www.bavariaklubben.se/forum.asp

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » tis 03 okt 2006, 10:42

Min kompis som hyrde en Bavaria 30 var allt annat än nöjd. Båten är jättefin inuti, med alla bekvämligheter och en acceptabel finish (iallafall när båten är ny).

Däremot var han allt annat än glad när det gällde seglingsegenskaperna. En rullstor som är underskuren och i en jättetunn dacron som töjer sig direkt i kombination med en rullgenua som inte heller var särskilt trimbar var ju ingen höjdare för seglingsupplevelsen. Det värsta problemet uppdagades dock när han dök ner under båten för att inspektera kölen. Kölen hade en bulb som sitter upphängd på två fenor med ett hål i mitten, vilket gjorde att båten effektivt sögs fast, det var helt omöjligt att få någon fart. Jag kunde i de flesta fall lätt segla ifrån med min IF, och det berodde inte på att han är en dålig seglare. Nej, skall man köpa en Bavaria, får man vara alert och själv veta vad man ska ha. Jag rekommenderar:

- Köp racing-variant istället för cruising. Den sticker lite djupare, men seglar mycket bättre.
- Rull-stor går bort. satsa på Lazy-jacks istället.
- Se till att få lite bättre segel än de som levereras som standard.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 03 okt 2006, 10:58

Fredrik skrev:...dök ner under båten för att inspektera kölen. Kölen hade en bulb som sitter upphängd på två fenor med ett hål i mitten, vilket gjorde att båten effektivt sögs fast, det var helt omöjligt att få någon fart...
Konceptet heter Tandemköl ("Tandem keel"), och konstruktören Warwick Collins. Söker man på nätet går det att hitta en del runt för- och nackdelar med iden. Men det beror inte på tandemkölen i sig att Bavarian inte går så bra - mycket mer troligt att det handlar om de halvbra segel som kommer som standard.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Bavaria 30 Cruiser

Inlägg av consensus » tis 03 okt 2006, 11:36

vickeboy skrev:Anledningen till att jag nu börjar tveka är att båten bara har producerats sedan -05 och folk säljer redan sina B 30 C. Varför?
Ett faktum är att många köper båt på ett annorlunda sätt idag. Man går - kanske utan erfarenhet - till båthandlarn och säger "jag har en miljon spänn, jag vill ha störst båt för pengarna".

Efter lite övertalning kommer man ut som nybliven ägare till en Bavaria 37. Det är ett riktigt härke till båt, tung osv.

På sjön ser man dem sen för motor, att segla är inte att tänka på eftersom det är för tungt.

Ett par säsonger senare ger man upp och säljer.

En annan förklaring är kvaliteten. Brister uppdagas först efter ett par säsonger, kanske efter en skräckblandad kulingsegling. Man litar inte längre på båten och vill bli av med den. Det är riktigt att Bavaria har oproportionellt många 2-3 år gamla båtar till salu.

Slutsats: Om man nu absolut vill ha en Bavaria, är inte det bästa köpet en 2-3 år gammal båt?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tis 03 okt 2006, 12:47

Det här med Bavaria är svårt, det finns så många känslor.

Det mesta i Concensus inlägg är det lätt att instämma i, men jag är inte så säker på att det är oproportionerligt stort antal som säljs efter 2 år. Beror såklart på vad man refererar till!

Men det har sålts en hel del nya Bavaria de senaste året. Och det är ofta hög omsättning på nya båtar.

Men hur som helst så är det klart att priserna på lätt begagnade Bavaria låga.

Det fina med Bav är båt/pengar-kvoten, det dåliga tycks vara segling/pengar-kvoten. Den första kan mätas i kg/sek eller något liknande, den andra kvoten är totalt subjektiv. Och, totalt sett, så är anledningen till att man seglar (och inte kör motorbåt) en känslofråga, dvs subjektivt.

Därav skulle jag påstå att det är nära nog ett måste att ta en provsegling!
(hade det varit en båt där bägge kvoterna omtalat bra, tja då kan man ju chansa. Men inte här!).

Bör nog framhållas att jag mött flera glada ägare till Bav (35 - 42 kanske så där), som verkligen varit nöjda och helt tydligtvis varit vana och bra seglare ....

Alltså, det finns folk som tycker att Optimistjollen seglar bra.

/J

Användarvisningsbild
vickeboy
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 23:55
Ort: Karlskrona

Tacksam för alla svar!

Inlägg av vickeboy » tis 03 okt 2006, 16:22

jag har förstått att diskussionen om B30 C har förts här tidigare så jag är verkligen tacksam för alla svar!

Självklart vill man ju provsegla en båt innan man köper den! Även om nu B 30 anses som \"billig\"

Min tanke var att lägga pengar på en kortköl samt \"high tech segeln\" som man kan få som tillbehör.

Med goda seglingsegenskaper så menar jag, tillräckligt goda för att vara en båt som används ofta och kustnära. Båten jag vill skaffa ska framförallt \"cruisas\" inte kappseglas eller långfärdseglas.

Tacksam för de svar jag har fått.

// V

Ostkustseglarn
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 12:13

Inlägg av Ostkustseglarn » ons 04 okt 2006, 09:26

Om du absolut ska ha en Bav 30, så köp så djup köl du kan och så bra segel som möjligt, undvik rullstor (finns ingen anledning på en 30 fotare). Annars kommer du aldrig att kryssa.
Kolla om du tycker att kojerna är tillräckligt långa (tycker inte jag som bara är 1,75). Kolla hellre på en beg 32a isåfall.

dator9
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 11:54
Ort: Västkusten

Inlägg av dator9 » ons 04 okt 2006, 10:12

Ostkustseglarn skrev:Om du absolut ska ha en Bav 30, så köp så djup köl du kan och så bra segel som möjligt, undvik rullstor (finns ingen anledning på en 30 fotare). Annars kommer du aldrig att kryssa.
Vad skönt tycker säkert somliga :wink:

Var inte Collbergs Bavaria 38 som han kom tvåa med i Tjörn Runt för några år sedan, en vanlig cruisingvariant. Låt vara med racingtillval som högre rigg, djupare köl, riktiga segel osv?

Skriv svar