Självslående fock

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
stena
Rookie

Inlägg av stena » tis 26 sep 2006, 09:57

För ett antal år sedan monterade jag en standard, enkelkrökt skena från Rutgersson på min 35-fotare. Focken är på c:a 23 kvadrat. Det har fungerat hur bra som helst. Inga kärvningar eller indikationer på deformering av skenan. Vagnen är också Rutgerson(typ larvfötter) och går lätt även under hård belastning.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Ovärdeliga kommentarer.

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 26 sep 2006, 10:29

Gunnarssonskenan har två rejäla bågar till ytterkanten plus två fästen att sätta mer på mitten, det borde hålla ganska bra om jag sätter alla bultar rätt med epoxiutfyllning i laminatet.
Att ha ett vändblock uppe i masten tycker jag känns lite fel, då det här blir nåt jag inte använder så ofta. Pelikanhaken (Wichard, Hjertmans kallar den stagsträckare artnr 4044-546) som jag sätter i näbben på båten har en stor shackel som jag dels fäster seglet i och som jag även jag tänkt använda att med karbinhake fästa vändblocket i. Då får jag undan skotet och slipper ha nåt extra som sticker upp ur däck. Fast det kanske blir lite svajigt om inte blocket sitter i däck. I så fall svetsar jag dit ett till fäste.
La hela de här planerna på hyllan efter sjösättningen i våras. Nu är man taggad att mixtra igen, speciellt efter Ravioli cups hårdkryss i 19 m/sek, så de här kommentarerna ni bjuder på är ovärdeliga för mig som inte kan nästan någon teori om segling. Jag vågade mig på att resa upp masten från 35 cm bakåthäng till nästan lodrätt och det blev en otrolig skillnad till det bättre. Så sätter man sig in i det man ska göra och är noggrann borde det här gå bra också. Vagabonden är från början ritad för självslående fock dessutom. En av Vagabondpolarna kör med vanliga lösa försegel, han seglar nästan enbart med kryssfocken kopplad till selftackerskena, fast han har även den största genuan. Så det är säkert värt allt krångel när det är klart. På halvind kan jag segla med dubbla segel också, ruskigt läckert.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Anteri
Trogen medlem

Inlägg av Anteri » tis 03 okt 2006, 08:12

Jätteroligt med så många synpunkter.
Efter noga övervägande skippar jag nog skälvslående med skena.
Jag har redan börjat bygga en \"fockbom\".

http://www.praktisktbatagande.se/Artikl ... fault.aspx

som verkar vara den ultimata lösningen.

Tackar för alla tips.
M V H Anteri.

Skriv svar