Epoxibehandling, igen...
Epoxibehandling, igen...
Jag vet att detta ämne är uppe ett par gånger om året men jag kör ändå...
Nu när båten ska upp så börjar jag fundera på att ta tag i undervattenskroppen och kanske epoxibehandla till våren.
Jag har inga tecken på osmos idag men min bottenfärg sitter så dåligt pga tidigare dåligt underarbete så tanken lockar att \"gå hela vägen\".
Hur mycket behöver man ta bort utöver befintlig bottenfärg och eventuella grundfärger? Lägger man epoxin (gelshield) utanpå den befintliga gelcoaten eller ska man ner till laminatet?
Vilket verktyg är bäst på detta? Vinkelkap med roterande stålborste? Vinkelkap med något annat?
Nu när båten ska upp så börjar jag fundera på att ta tag i undervattenskroppen och kanske epoxibehandla till våren.
Jag har inga tecken på osmos idag men min bottenfärg sitter så dåligt pga tidigare dåligt underarbete så tanken lockar att \"gå hela vägen\".
Hur mycket behöver man ta bort utöver befintlig bottenfärg och eventuella grundfärger? Lägger man epoxin (gelshield) utanpå den befintliga gelcoaten eller ska man ner till laminatet?
Vilket verktyg är bäst på detta? Vinkelkap med roterande stålborste? Vinkelkap med något annat?
Re: Epoxibehandling, igen...
onödigt att ta bort en hel gelcoat, lägg den utanpå.. för att ta bort befintlig färg så är det vanlig "rundslip" med grovt papper.. vinkelkap med stålborte låter lite väl grymtfribbe skrev:Jag vet att detta ämne är uppe ett par gånger om året men jag kör ändå...
Jag har inga tecken på osmos idag men min bottenfärg sitter så dåligt pga tidigare dåligt underarbete så tanken lockar att "gå hela vägen".
Re: Epoxibehandling, igen...
Ta bort all befintlig grunfärg på hösten så att gelcoaten ligger bar. Ser du blåsor slipar du upp dessa så att de har chans att torka ur. Låt helst båten ligga inomhus och mät fukten med en tremex eller liknande fuktmätare innan du på våren lägger på 6 lager gelshield(grå/grön). Att måla in fukt med epoxi är ingen höjdare varför en fuktmätning är lämpligt innan målning.fribbe skrev:Jag vet att detta ämne är uppe ett par gånger om året men jag kör ändå...
Jag har inga tecken på osmos idag men min bottenfärg sitter så dåligt pga tidigare dåligt underarbete så tanken lockar att "gå hela vägen".
/Dan
Epoxibehandling
Jag skulle satsa pengar på vattenblästring utförd av ett proffs nu på hösten, därefter låta materialet torka ut under vintern, och epoxibehandlingen på våren.
Har sett några båtar under de senaste åren där man gjort så, och det verkar vara det optimala.
Och själv blir man inte varken skitig, utmattad, uttråkad eller förgiftad...
Har sett några båtar under de senaste åren där man gjort så, och det verkar vara det optimala.
Och själv blir man inte varken skitig, utmattad, uttråkad eller förgiftad...
De svampar man kan köra på rondellen avverkar för bra. Det vill till attfribbe skrev:Tackar för svaren!
Är fortfarande lite inne på det där med vinkelslip... Det finns ju en typ av scotch "svampar" eller vad man kan kalla det.
Slippapper känns som om det kommer gegga igen så fort man nuddar bottenfärgen. Det kanske finns nylonborstar?
du är mycket lätt på handen, annars får du spackla en hel massa ojämn-
heter. Jag har provat. De är nog lämpligare för färgborttagning på me-
tall.
Rudi
Jag epoxi behandlade i år, slipade förra året.
Jag slipade med en vanlig rondell, skulle dock ha köpt en kraftigare maskin från början.
Provade även med järnet från en vanlig hyvel. Fördelen med ett järnet var att färgen trillar
rakt ner istället för att det yr omkring.
Själv föredrog jag slipmaskinen i långa loppet.
Använd en riktig mask, inte ett \"melitta\" filter, skyddsglasögon.
Heltäckande overall och handskar när du ska börja måla.
Det är ett mastigt jobb att slipa hela båten men själv är bästa dräng.
Slipa som redan påpekats på hösten så att skrovet hinner torka ut ordentligt.
Eftersom du inte har några fuktproblem så tror jag inte heller att det är så viktigt att
du mäter men får du tag i en så är det ju inte fel.
Jag stod utomhus men byggde ett \"tält\" med hjälp utav presseningar runt båten samt
värmefläktar när jag skulle måla.
Använde NM-båtepoxi som fungerade bra. (www.epotex.se)
Blästra ska också funka, men varför vatten?blästring.
Blästra bör någon med erfarenhet utföra.
Läs även boken plastbåtsvård, den ger en del nyttig info.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197009466
Jag slipade med en vanlig rondell, skulle dock ha köpt en kraftigare maskin från början.
Provade även med järnet från en vanlig hyvel. Fördelen med ett järnet var att färgen trillar
rakt ner istället för att det yr omkring.
Själv föredrog jag slipmaskinen i långa loppet.
Använd en riktig mask, inte ett \"melitta\" filter, skyddsglasögon.
Heltäckande overall och handskar när du ska börja måla.
Det är ett mastigt jobb att slipa hela båten men själv är bästa dräng.
Slipa som redan påpekats på hösten så att skrovet hinner torka ut ordentligt.
Eftersom du inte har några fuktproblem så tror jag inte heller att det är så viktigt att
du mäter men får du tag i en så är det ju inte fel.
Jag stod utomhus men byggde ett \"tält\" med hjälp utav presseningar runt båten samt
värmefläktar när jag skulle måla.
Använde NM-båtepoxi som fungerade bra. (www.epotex.se)
Blästra ska också funka, men varför vatten?blästring.
Blästra bör någon med erfarenhet utföra.
Läs även boken plastbåtsvård, den ger en del nyttig info.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197009466
-
Ostkustseglarn
- Silvermedlem
Min förra båt slipade jag först med grovt våtslippapper på ledad slipplatta med kvastskaft. Sedan fortsatte jag med finare torrslippapper på planslip. Det dammade så ini hlvt - allt blev svart,
men slutresultatet blev bra. Är det inte någon som använt färgborttagningsmedel = kaustiksoda + tapetklister?
Jag provade förra året att använda just Kaustiksoda för att få bort den gamla färgen som satt i många lager. Fungerade bra, och att ta bort geggan som blev av det var enkelt med en stålspackelspade. Det var bara att dra av det i stora remsor. Mycket viktigt att använda sig av skyddshandskar, annars så blir det allvarliga frätskador på huden av sodan. Sedan så slipade jag med en excenterslip och 80-120 papper. Därefter så blev det 5 lager med Light Primer. Och avslutningsvis "norsk" Miqron extra som är lite skarpare än den svenska wq.Ernst skrev:Min förra båt slipade jag först med grovt våtslippapper på ledad slipplatta med kvastskaft. Sedan fortsatte jag med finare torrslippapper på planslip. Det dammade så ini hlvt - allt blev svart,men slutresultatet blev bra. Är det inte någon som använt färgborttagningsmedel = kaustiksoda + tapetklister?
jag har slipat ett pat bottnar ,tar ej så lång tid som man kan tro.använde en excenterslip med 60 papper, satte på mask o glasögon o handskartog ca 10 timmar per sida en lördag o söndag.Men sist gång använde jag mig av en kraftig högtryckstvätt sen gick jag nära centimeter efter centimeter den fungerade ungefär som en färgskrapa. Den tog bort lite mer än hälften av färgen sen slipade jag resten. Detta var ganska enkelt.
sen lade jag på vc tar och vc17 detta har fungerat bra o nu slipper man detta jobb igen för vc17 bygger inga lager
johan
sen lade jag på vc tar och vc17 detta har fungerat bra o nu slipper man detta jobb igen för vc17 bygger inga lager
johan