Hur stor motor till gummibåt?
-
Bertil
Hur stor motor till gummibåt?
Hur stor motor är lämplig till gummibåt på 3 meter som skall släpas efter segelbåt? Det är viktigt att man orkar lyfta upp och ner den från akterpulpiten till gummibåten. Verkar som om motorer upp till ca 6hk väger runt 20kg, därefter väger de 30 kg och uppåt. Är inte 30kg för mycket?
-
pellevega
-
Bertil
Motor gummibåt
Vi är två vuxna och två barn som skall åka i den. 2-3hk tror jag är väl lite?
-
Snedseglaren
- Guldmedlem
-
Herr Q
Hur stor motor: Om man har en stor motor på gummibåten frestar man också på den. Ju tyngre last man har, ju värre. Det är ett gränsfall att en Zodiak runt 2.80-3.10 meter planar med en vuxen och 5 HK, med två blir det i så fall riktigt på gränsen. På mina olika gummibåtar runt 2.70 har jag haft småmotorer, Johnson Colt och en Yamaha 2 hk. Det har aldrig varit några problem med framfarten i blåst, men planing är inte möjligt.
Tycker man att motorn är tung/lömsk att lyfta kan man ordna en liten \"motordävert\" i aktern. Den kan vara rätt enkel om motorn \"bara\" väger 20 kg, men en stora poäng är också att man inte lika lätt tappar motorn i vattnet. Med en sådan tar man lätt upp och ner motorn ensam, också. I sin enklaste form kan det vara spinnakerbommen utlagd över akterpulpiten, med insidan säkrad i lämpligt beslag på däck.
//HQ
Tycker man att motorn är tung/lömsk att lyfta kan man ordna en liten \"motordävert\" i aktern. Den kan vara rätt enkel om motorn \"bara\" väger 20 kg, men en stora poäng är också att man inte lika lätt tappar motorn i vattnet. Med en sådan tar man lätt upp och ner motorn ensam, också. I sin enklaste form kan det vara spinnakerbommen utlagd över akterpulpiten, med insidan säkrad i lämpligt beslag på däck.
//HQ
5 hk är för lite om den skall plana med 2 vuxna.Vi har en 9,9 på vår den är 3 meter , den planar med 4 vuxna efter en stund. Tyvärr är motorn tung.Skulle ändå satsat på något som planar båten går så mycket bättre i den farten . Kika runt o se vilka motorer som är lättast. Jag har för mig att Suzuki hade en 8 hk ett som var ganska lätt.
//Johan
//Johan
4 Hk
Har en Evindrud 4 med neutral och fram vxl. på en 3meters
hade en 6 förut men tyckte att den var för tung
Har man inte bråttom så ska man ha så liten lätt motor man får tag på
Skulle vilja passa på och fråga hur åfta får ni pumpa era gummibåtar
har en Lodstar ca 5 år den får jag pumpa ca var 3-4 dag.
för att ha den relativt hård.
hade en 6 förut men tyckte att den var för tung
Har man inte bråttom så ska man ha så liten lätt motor man får tag på
Skulle vilja passa på och fråga hur åfta får ni pumpa era gummibåtar
har en Lodstar ca 5 år den får jag pumpa ca var 3-4 dag.
för att ha den relativt hård.
Hej,
Kompisen har en 6 hk Suzuki (4-takt) på en Suzumar. Den planar utmärkt med denna motor. Dessutom är inte motorn speciellt tung.
Själva har vi en 4 hk Mariner till en Zodiac 3,40. När barnen är med hänger vi på en 9.9 Yamaha, tyvärr är denna motor väldigt tung
Mitt råd är att kolla på en 6 hk Suzuki (4-takt).
/Westcoast
Kompisen har en 6 hk Suzuki (4-takt) på en Suzumar. Den planar utmärkt med denna motor. Dessutom är inte motorn speciellt tung.
Själva har vi en 4 hk Mariner till en Zodiac 3,40. När barnen är med hänger vi på en 9.9 Yamaha, tyvärr är denna motor väldigt tung
Mitt råd är att kolla på en 6 hk Suzuki (4-takt).
/Westcoast
-
Herr Q
Re: 4 Hk
Då har du en liten läckaIngemar skrev: har en Lodstar ca 5 år den får jag pumpa ca var 3-4 dag.
Uppsökes enklast med såpvatten. Kolla särskilt runt ventiler, i vecket vid botten på insidan, alla skarvar, runt akterspegeln. Reparera är knepigare, om den sitter illa till. Man kan pröva att täta små hål (nålstick-) med sk "skosulelagning" - det använder en dykardräktsreparatör jag känner.
//HQ
-
Tage
Hej
Man bör nog ställa sig två frågor angående motoreffekten:
1. Ska jag ha gummibåten att leka med?
2. Ska jag ha gummibåten att transportera mig med?
Om man bara ska transportera sig så räcker en 2-3 hp snurra mer än väl.
Dessutom tar den liten plats och är mycket bränslesnål.
Om man ska ha gummibåten som leksak gäller ju klart helt andra värderingar. Själv har jag en 2-hästars snurra.
/Tage
Man bör nog ställa sig två frågor angående motoreffekten:
1. Ska jag ha gummibåten att leka med?
2. Ska jag ha gummibåten att transportera mig med?
Om man bara ska transportera sig så räcker en 2-3 hp snurra mer än väl.
Dessutom tar den liten plats och är mycket bränslesnål.
Om man ska ha gummibåten som leksak gäller ju klart helt andra värderingar. Själv har jag en 2-hästars snurra.
/Tage
-
Snedseglaren
- Guldmedlem
-
Strangebird
- Rookie
Re: 4 Hk
Jag har en RIB Bush Classik 300Ingemar skrev:en Lodstar ca 5 år den får jag pumpa ca var 3-4 dag.
Den pumpar jag en gång per säsong.
Hastighet med 8 hk och två vuxna 18 knop.