Nya segel utan \"trail & error\" på udda båttyp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Nya segel utan \"trail & error\" på udda båttyp

Inlägg av MiniMe » tor 21 sep 2006, 16:10

Håkan skrev: Är ni 6st och kappseglar frekvent skulle jag satsa på 150% genua och en länsspinnaker. 2+2 lattor eller 1 fullatta och två korta om ni bara har tre lattor i storen.
Jag tycker -0,01 är för lite för att välja bort genua och ni borde kunna segla henne med fulla ställ upp till 8-10m/s om ni har 4 man på kanten.
Dessutom är det trist att kappsegla med gennaker...

MEN är det semestersegling som är prio 1 men att ni även kappseglar och kanske med oerfaren besättning skulle jag satsa på 110% och gennaker. Då kan segla fulla ställ längre liten besättning. Jag skulle då satsa på en "länsgennaker" för att kunna segla så platt som möjligt.
Jag skulle välja 1 fullatta och 3 långa lattor (men ej fullängd).

för semestersegling kan det vara bra att bara ha fullattor. seglet håller längre och är lättare att hantera. Man förlora dock i känslighet när det gäller trim.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 21 sep 2006, 16:56

[/quote]

[/quote]

Ojjj....det måste du inte säga till alla dom som seglar Melges 24, 29'a, 49'a, CB66, First 25, AC-båter, Volvo OR 70'a, J-105 m.fl. etc. etc etc.... :?
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 21 sep 2006, 17:27

MiniMe skrev:
Håkan skrev: Är ni 6st och kappseglar frekvent skulle jag satsa på 150% genua och en länsspinnaker. 2+2 lattor eller 1 fullatta och två korta om ni bara har tre lattor i storen.
Jag tycker -0,01 är för lite för att välja bort genua och ni borde kunna segla henne med fulla ställ upp till 8-10m/s om ni har 4 man på kanten.

MEN är det semestersegling som är prio 1 men att ni även kappseglar och kanske med oerfaren besättning skulle jag satsa på 110% och gennaker. Då kan segla fulla ställ längre liten besättning. Jag skulle då satsa på en "länsgennaker" för att kunna segla så platt som möjligt.
Jag skulle välja 1 fullatta och 3 långa lattor (men ej fullängd).

för semestersegling kan det vara bra att bara ha fullattor. seglet håller längre och är lättare att hantera. Man förlora dock i känslighet när det gäller trim.
Vet inte om jag håller med om att de är enklare att hantera.
Den nedersta lattan blir väldigt lång och svår att få upp på bommen och belastar infästningen när seglet inte är hissat.
Men det är ju bara en liten detalj...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 21 sep 2006, 17:35

Steen skrev:

[/quote]

Ojjj....det måste du inte säga till alla dom som seglar Melges 24, 29'a, 49'a, CB66, First 25, AC-båter, Volvo OR 70'a, J-105 m.fl. etc. etc etc.... :?[/quote]

Det är ju viss skillnad!
Små lätta båtar som planar (ej bara surfar) måste ha gennaker för att skära och på så sätt plana. En 3 ton tung kölbåt planar inte...
AC-båtar/VO70 har väl assymetrisk spinnaker med bom?
Jag har seglat Melges24 och där är man bara 4 man, om du seglar gennaker med en Feeling 850 på 6 man, vad skall de två som "blir över" göra? När jag seglade Melges så saknade jag taktiken på länsen efter ett tag då länsen endast blir; en sättning, en gipp och en nedtagning för du har inte råd att gippa i onödan då du lämnar planing och snabbt förlorar 100m mot övriga båtar!

Annars är gennaker (med strumpa) ett väldigt trevligt semestersegel men vill du kappsegla och träna manövrar så ger en spinnaker mer tycker jag.

Men smaken är som baken...
Håkan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 21 sep 2006, 18:04

Håkan skrev: Jämför gärna med en X-99:a.
Mycket segel (62,5m2) lätt båt (2890kg) och rimlig besättning (6 man) och där kan du hålla fulla ställ långt över 10m/s.
Håkan,

Nu får du snart ge efter för ditt inre och köpa en X99:a! Nu trixar ditt undermedvetna t.o.m med siffrorna för att den skall bli ännu mer attraktiv :wink:

X99:an väger nog 2980 kg och har 62,2 m2 segelyta. Nästa gång du nämner den väger den bara 2790 kg och då skall du slå till eftersom lystalet säkerligen är detsamma... :lol:

/Dan

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » fre 22 sep 2006, 07:22

Tack för alla svar... jag går och klurar lite på all info

En annan sak, duk?

Har försökt att få offerter från några segelloft men de enda som har bemödat sig att lämnat en offert är Gransegel.

Dom skickade med prover på en ny duk som hette CLX (GCLX – gransegels eget ’Cruising Laminate’), en pentexlaminat med en förstärkning i 45 grader (gulaktig ganska tjock tråd). Kan det vara en duk att satsa på. Vi kommer ju trots allt att cruisingsegla halva tiden, även om jag andra halvan vill vara väl framme.

http://www.gransegel.se/duk.html

Svante

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 22 sep 2006, 08:58

Kolla gärna även upp med tyska loft. det är väl inte så långt ner till tyskland när man kan spara några tusend-lappar. Några förslag:

Elvström-sobstad i Neustadt (norr om Lübeck)http://www.simoneit-sails.de/

Doyle i Heiligenhafen (nära Fehmarn) http://www.oleu.de/

Beilken (2004 var de Quantum) (nära Bremen) http://www.beilken.de

Schultz-Segel (fd. Doyle) i Kiel http://www.schultz-segel.de/

UK-Halsey i Flensburg http://www.ukhalsey.com/loft_detail.asp?id=46

sedan finns det i Rostock BUTTERFLY SEGELSERVICE GmbH, Segelmacherei Am Bahnhof 3/Yachthafen Mittelmole, D-18119 Rostock-Warnemünde, Tel: 0381/51345, Fax: /51345. Jag tror att de sydde åt östtyska landlaget.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 22 sep 2006, 12:52

Ravage skrev:
Håkan skrev: Jämför gärna med en X-99:a.
Mycket segel (62,5m2) lätt båt (2890kg) och rimlig besättning (6 man) och där kan du hålla fulla ställ långt över 10m/s.
Håkan,

Nu får du snart ge efter för ditt inre och köpa en X99:a! Nu trixar ditt undermedvetna t.o.m med siffrorna för att den skall bli ännu mer attraktiv :wink:

X99:an väger nog 2980 kg och har 62,2 m2 segelyta. Nästa gång du nämner den väger den bara 2790 kg och då skall du slå till eftersom lystalet säkerligen är detsamma... :lol:

/Dan
Sorry, det var inte meningen att luras.
Förnuftet säger First 33.7...
Kappseglaren X-99...
Känslan Scanner 391...

Det tråkiga med First 33.7 är att den inte tillverkas längre och att det inte finns så många i Sverige att segla mot :cry:

Så det får väl bli en First 36.7 istället men då säger nog förnuftet stopp!

Är båtarna uppe nu?

Imorgon är det sista seglingen för mig, skall segla 36.7 i Gbg.
Vädret ser ut att bli kanon, sol, >20grader och mycket vind :twisted: :twisted:

Ha det /
Håkan

Skriv svar