Batterier och sulfatering
Batterier och sulfatering
Apropå batterilivslängd och mätning av deras laddstatus, respektive kondition (sulfatering)
En (digital) voltmeter ger ju en bra bild av batteriets laddningsgrad om man mäter några timmar efter att batteriet fått vila. Min erfarenhet är också att i kombination med en digital amperemätare kan man så småningom också lära sig att på ett ungefär se batteriets laddningsstatus även under belastning.
Men hur skall man få reda på om ett batteri är sulfaterat? Då håller det ju mer eller mindre full spänning efter laddning, men har dålig eller nästan obefintlig kapacitet. Är batteriet ett konventionellt ’blött’ batteri med öppna celler kan man ju använda en syraprovare. Men med ett slutet batteri, vad gör man då?
Kan en batteritestare, som mäter spänningen vid en referensbelastningbelastning ersätta syraprovaren? Jag tänker då på en pryl som exempelvis denna:
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=88165
En (digital) voltmeter ger ju en bra bild av batteriets laddningsgrad om man mäter några timmar efter att batteriet fått vila. Min erfarenhet är också att i kombination med en digital amperemätare kan man så småningom också lära sig att på ett ungefär se batteriets laddningsstatus även under belastning.
Men hur skall man få reda på om ett batteri är sulfaterat? Då håller det ju mer eller mindre full spänning efter laddning, men har dålig eller nästan obefintlig kapacitet. Är batteriet ett konventionellt ’blött’ batteri med öppna celler kan man ju använda en syraprovare. Men med ett slutet batteri, vad gör man då?
Kan en batteritestare, som mäter spänningen vid en referensbelastningbelastning ersätta syraprovaren? Jag tänker då på en pryl som exempelvis denna:
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Batteritestaren ska väl vara det enda rätta enl bilektrikern. Syraprovaren kan nog visa på ganska \"grönt\" resultat fast batteriet egentligen är nästan förbrukat. Har varit med om detta själv.
Har hört om en lite livsfarlig metod att få liv i sulfaterade batterier; man ger batteriet en sekundkort \"dutt\" med 220 V. Då ska sulfateringen visst lossna. Själv skulle jag aldrig ge mig på detta ifall batteriet skulle explodera. Om man kunde ställa in batteriet i ett sprängsäkert skyddsrum och skötte \"duttningen\" utanför kanske det vore värt att prova.
Har hört om en lite livsfarlig metod att få liv i sulfaterade batterier; man ger batteriet en sekundkort \"dutt\" med 220 V. Då ska sulfateringen visst lossna. Själv skulle jag aldrig ge mig på detta ifall batteriet skulle explodera. Om man kunde ställa in batteriet i ett sprängsäkert skyddsrum och skötte \"duttningen\" utanför kanske det vore värt att prova.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Fegis!Guitar Nilsson skrev:Själv skulle jag aldrig ge mig på detta ifall batteriet skulle explodera. Om man kunde ställa in batteriet i ett sprängsäkert skyddsrum och skötte "duttningen" utanför kanske det vore värt att prova.
Fast jag har läst om en annan variant. Först skulle man visst ladda ur batteriet helt, till 100 %. Sedan skall man ladda med en laddspänning uppåt 20-30 V och ha koll på temperaturen som inte får överstiga ett visst värde samt hålla koll på vattnet, gasningen blir väl enorm.
Men nog låter det lite som hjärt/lungmaskin till en 100-åring.
Jag skulle nog bege mig till Biltema och köpa ett nytt batteri!
Re: Batterier och sulfatering
OM man inte kommer åt syran, och batteriet är sulfaterat så kan nog en batteritestare hjälpa, i vart fall om man använt den på liknande batteri som man vet är OK, så man har ett friskt referensvärde att utgå från.Eilean skrev:
Sulfateringen innebär att en del av kemikalierna i batteriet binds på ett oåtkomligt sätt i alltför stora sulfatkristaller. Så när batterispänningen visar fulladdat så är inte syran tillräckligt full med svavel i alla fall, och detta skulle en densitetsmätare kunna visa.
Sulfatkristallerna utgör dessutom en ökad inre resistans i kombination med att en mindre del av plattorna exponeras med aktiv yta mot syran. Därför kommer man inte att kunna få ut så höga strömmar längre.
Detta senare är vad batteritestare i allmänhet ser på, men jag tror att man bör observera om mätarens skala eller andra inställningar kan särskilja mellan olika batteristorlekar och olika grundtyper (start- djupurladdnings- osv.) En jämförande mätning på ett liknande friskt är som sagt nog en bra grund för att förstå vad man ser.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Vad kostar en biltema batteriprovare, en sån med ett motstånd i alltså, inte syraprovaren?
Syraprovarna har för mig en tendens att förvandlas till en massa oanvändbart glassplitter.
Syraprovarna har för mig en tendens att förvandlas till en massa oanvändbart glassplitter.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Om man bara toppladdar batterier så kan det uppstå problem.
Alltså är det viktigt att man djupurladdar batteriet då och då.
Dock alldrig mer än 80%
Urladdningsströmen skall vara ganska hög (köra med startmotor tex.)
Det är viktigt att man börjar uppladdningen (utjämningsladdning) omgående.batteriet får aldrig stå urladdat.
Vill man avsulfatera batteriet lägger man på en hög spänning(c:a 15v)
och en låg ström ( c:a 0,8 A) beroende på batterikapaciteten och låter det stå på i veckor.
Det finns en bra laddare som klarar detta automatiskt.
http://www.jula.se/Butik/default.asp?
art.nr. 608017
Jag har inte testat just denna, men en liknande.
Du får kolla med tillverkaren.
M V H Anteri.
p.s testa inte med 220v
eftersom det är växelström och ganska farligt d.s.
Dock alldrig mer än 80%
Det är viktigt att man börjar uppladdningen (utjämningsladdning) omgående.batteriet får aldrig stå urladdat.
och en låg ström ( c:a 0,8 A) beroende på batterikapaciteten och låter det stå på i veckor.
art.nr. 608017
M V H Anteri.
p.s testa inte med 220v
Anteri, det är nog dessvärre en myt att blybatterier mår bra av att urladdas, speciellt så djupt som till kvarstående 20 %. Vissa typer av batterier (traktionsbatterier, \"truckbatterier\") tål det ganska bra, men inga batterier blir bättre av detta. Hade du sagt att man bör ladda ur 20 % någon gång emellanåt kan det däremot vara en klar poäng.
Anekdot: I en grå forntid arbetade jag på ett välkänt skånskt kärnkraftverk, numera avställt. Där fanns som femte strömkälla batteribankar, för ventilmanövrering om allt annat fallit bort. Dessa batteribankar (långa rader av Tudor-blybatterier, omsorgsfullt vårdade av en utnämd person) ansågs vara förbrukade efter en enda urladdning (och marginalerna var mycket större än 20 % i dimensioneringen). En extrem applikation, men också ett tydligt tecken på att blybatterier inte blir bättre av att \"hårdmotioneras\".
Länk med tips: http://www.partsmart.se/faq.htm#_Toc89664102
Anekdot: I en grå forntid arbetade jag på ett välkänt skånskt kärnkraftverk, numera avställt. Där fanns som femte strömkälla batteribankar, för ventilmanövrering om allt annat fallit bort. Dessa batteribankar (långa rader av Tudor-blybatterier, omsorgsfullt vårdade av en utnämd person) ansågs vara förbrukade efter en enda urladdning (och marginalerna var mycket större än 20 % i dimensioneringen). En extrem applikation, men också ett tydligt tecken på att blybatterier inte blir bättre av att \"hårdmotioneras\".
Länk med tips: http://www.partsmart.se/faq.htm#_Toc89664102
Anders S
Detta är ett jättebra sätt att sulfatera batterier på, kan inte komma på något bättre sätt...Anteri skrev:Om man bara toppladdar batterier så kan det uppstå problem.
Dock alldrig mer än 80%
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Undrar om inte denna myt spillts över från nickel-cadmiumceller som regelbundet måste laddas ur helt för att inte en kapacitetsminskande minneseffekt skall uppstå.Anders S skrev:Anteri, det är nog dessvärre en myt att blybatterier mår bra av att urladdas, speciellt så djupt som till kvarstående 20 %.
Skulle vara intressant att höra varifrån du fått denna information om att djupurladdning skulle vara till godo för blybatterier. Det är första gången jag hör talas om något sådant!Anteri skrev:Om man bara toppladdar batterier så kan det uppstå problem.
Dock alldrig mer än 80%
art.nr. 608017
M V H Anteri.
p.s testa inte med 220v
Nej, som jag skrev på anna plats, jag tror detta är en ihopblandning med hur man sköter Ni-Cad-celler som däremot skall laddas ur helt med jämna mellanrum pga minneseffekten.
Dessutom, att 'köra bort' 80% av batteriets kapacitet med startmotorn? Om batteriet är fulladdat när man börjar och omgivningstemperaturerna normala får man köra startmotorn lääänge. Hur mår den efter en sådan behandling?
Laddaren du nämner gör inga djupurladdningar, den bara pulserar laddningen när batteriet är fulladdat. Och hur den skulle kunna 'avsulfatera' batterier är inte helt tydligt. Så vitt jag kan se är det en ganska liten, konventionell batteriladdare som laddar med max 14,4 V/7A och vid fulladdat batteri övergår till pulserande ladnning med lägre spänning. Dvs ungefär vad de flesta moderna laddare gör.