Gnälliga gubbstruttar i klubben !

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 20 sep 2006, 09:17

Att problemet existerar kan nog alla vara helt säkra på. Vems sen felet är kan man dissikera men det räcker för mig att titta på ett avsnitt av dokusåpan miljonärerna - hmmmm

Efter bara 2 veckor kom det in 3 st nya \"medlemmar\" i gruppen, de vart ögonblickligen utfrysta för att sedan sakta få kämpa sig in i gemenskapen, med olika resultat.

Det har diskuterats bryggvärdar mm i vår klubb men inget av det har funkat - vad jag vet.

Mitt tips till nya medlemmar i våra klubbar runt om i landet är att skapa en egen liten trivsam grupp med andra \"nybörjare\" så att man på ett mer avslappnat sätt kan närma sig de gamla rävarna utan att behöva stå med mössan i hand när man får sin första avhyvling. Man har som ny i en båtklubb en romantisk bild av gemenskapen och tar åt sig mer än nödvändigt av gnällspikarna. that´s life...

Det finns värre saker i livet - min genua är tex helt kass :(

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 20 sep 2006, 09:45

Misil no87 skrev:OK, så alla utom Anders S känner igen problemet?
En överdrift, inses om man läser mina reservationer.

Problem finns, och där de finns drabbar det som regel alla, inte bara nybörjarna. Varje klubb har sin andel av sociopater, småpåvar och strebrar. Kotterier finns överallt, outtalade normer och regler likaså.

Men, och detta är viktigt: Om man inte har slutna föreningar med inval och skarp filtrering (typ Frimurare eller Rotary) så får man ta det onda med det goda, dvs att det alltid kommer att finnas meningsmotsättningar därför att båtklubbar som regel är öppna för envar. Blir motsättningarna olidliga (eller sakförhållanden orimliga) kan man göra som Rudi föreslår - säg emot, om nödvändigt på skarpen.

Men lika litet som att man skall acceptera tarvligheter, så tycker jag att uttalanden som David och Alias kommer med luktar "synd om mig" och "knyt näven i byxfickan". Svantes råd om att bilda en "egen grupp" i gruppen kan fungera - att bryta sig in i (eller låta sig assimileras) i en redan etablerad grupp tar ofta lång tid.
Anders S

Båtsman
Diamantmedlem

Inlägg av Båtsman » ons 20 sep 2006, 10:16

Anders S skrev: Problem finns, och där de finns drabbar det som regel alla, inte bara nybörjarna. Varje klubb har sin andel av sociopater, småpåvar och strebrar. Kotterier finns överallt, outtalade normer och regler likaså.
Dessa människor finns överallt annars så varför inte i våra båthamnar?
Problemet blir väl inte mindre roligt men jag tror att det är något man får lära sig leva med.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 20 sep 2006, 10:51

Båtsman skrev:
Anders S skrev: Problem finns, och där de finns drabbar det som regel alla, inte bara nybörjarna. Varje klubb har sin andel av sociopater, småpåvar och strebrar. Kotterier finns överallt, outtalade normer och regler likaså.
Dessa människor finns överallt annars så varför inte i våra båthamnar?
Problemet blir väl inte mindre roligt men jag tror att det är något man får lära sig leva med.
Lära sig leva med. Vad är detta, ska vi acceptera dessa idioter som tar död på gemenskapen och ser till att varje förening lider brist på återväxt.
Tag emot nya medlemmar så bra det bara går oavsett vad dessa tycker o säger, det är sannolikt den enda vägen för ett levande föreningsliv.
Calle

Se gla ut

kalle4
Trogen medlem

Inlägg av kalle4 » ons 20 sep 2006, 12:00

Är man inte nöjd med en båtklubb eller allmänt tycker det verkar jobbigt med båtklubb så finns ju alltid möjligheten att ha båten på ett varv. Själv har jag valt ett varv just för att slippa massa vaktpass och annat jobb i klubben. Prismässigt är det aningens lite dyrare att ha båten på varv men jag tycker det är värt det.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 20 sep 2006, 12:24

Ja, Calle.

Man skall acceptera idioter, också. Ett bra skäl är att man själv kan vara en idiot ibland, och därför skall det vara högt i tak. :-)

Båtklubbar innehåller alla sorter och valet är att acceptera de udda personerna eller utesluta dem. Då och då utesluter båtklubbar en medlem, men det är inte ofta och inte för småsaker. Sist (hos oss) var det misshandel av en annan medlem för att han dragit ur en sladd. Men det var inte dumt eller ens idiotiskt, det var kriminellt.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 20 sep 2006, 13:14

Inte kan det vara kriminellt att dra ur en sladd... :lol:
Calle

Se gla ut

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 20 sep 2006, 13:29

Det beror helt på vart sladden sitter Calle... :lol:

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 20 sep 2006, 14:01

Calle C skrev:Inte kan det vara kriminellt att dra ur en sladd... :lol:
Helt rätt. Det var bara dumt och obetänksamt. Men att smocka till sladdutdragaren (förmodligen för att han var dum och obetänksam) var kriminellt.

Hårda tag, nu bleknar David... ;-)
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 20 sep 2006, 15:11

Jag tyckte Peter K:s exempel var talande. Nykomling behandlas som ny-
börjare utan att det finns några skäl att tro att han är det. Min spekula-
tiva förklaring är då att så sker i FÖRHOPPNING att han är nybörjare.
Osäkra människor definierar sig själva i ständig jämförelse med andra.
Om jämförelsen utfaller till egen fördel - om det så sker genom själv-
bedrägeri - kan slutsatsen dras att man är förträfflig. Både osäker och
elak kan resultera i synnerligen obehagliga beteenden, vilka inte förtjä-
nar att ges någon respect.

Sladdhämnaren borde ju lämpligen ha fått spö helt legalt i nödvärn, per
omgående. När det nu inte blev så får väl domstolen straffa honom, hop-
pas jag.

Respect, Rudi[/i]

Janne23
Guldmedlem

Inlägg av Janne23 » ons 20 sep 2006, 15:22

Jag såg en gubbe på 55+ som drog, eller snarare ryckte, ut sladdarna för en gästande motorbåt i Skagen sista helgen i augusti. Elakt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 20 sep 2006, 15:42

Men si, där slår Rudi huvudet på spiken.

Om Peter behandlats som nybörjare utan att vara det kan det kännas både obefogat och förklenande - ett säkert recept för att Peter skall komma i konflikt med sin självbild som en hyfsat vaken seglare med fullt anständiga kunskaper. Resultatet är obehag och olust.

Får jag höra att gubbstruttar är elaka kommer jag i konflikt med min självbild, som (naturligtvis) är att gubbstruttar är hjälpsamma rådgivare som månar om sin omgivning och gärna ger ett råd eller två... Resultatet är obehag eller olust.

Endera av dessa situationer kan inträffa utan att det finns ond avsikt, kanske till och med tvärtom. Alla är heller inte diplomater - personer som kan be andra fara åt h-e på ett sådant sätt att resan verkar trevlig.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 20 sep 2006, 19:13

Janne23 skrev:Jag såg en gubbe på 55+ som drog, eller snarare ryckte, ut sladdarna för en gästande motorbåt i Skagen sista helgen i augusti. Elakt...
Rent kriminellt.... :lol:

Janne, enligt din def. är jag definitivt en gubbe, träkigt att du ser det på det visset.
Garanterat, det går över med tiden föe dig.. :wink:
Calle

Se gla ut

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » ons 20 sep 2006, 22:26

Skön tråd att läsa. Nu känns det ännu mer som en riktig prisvärt alternativ att ha båt i Bullandö! :lol:

Alias!
Rookie

Bullandö

Inlägg av Alias! » tor 21 sep 2006, 05:56

DDF; Vad betalar du per helår för Bullandö? Dvs sommar/vinterplats samt i/upptagning :?:

Vilken storlek på båt gäller det?

Ligger alla båtar på Bullandö med masten på under vintern eller mastar en del av?

Skriv svar