Gösta & Gunnar Edwardsson? samt var byggdes 707:orna? mm?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Gösta & Gunnar Edwardsson? samt var byggdes 707:orna? mm?

Inlägg av Seglaren » tis 19 sep 2006, 22:22

Ny båt, nya tankar och funderingar i huvudet och en ny hemsida på gång.

Så nu undrar jag om någon känner till något om konstruktörerna Gösta & Gunnar Edwardsson?

Vilka båtar ritade de. Var höll de till? Lever de? Var bor de?

Var byggdes 707:orna? Någon här som var med när de begav sig? Finns det formar kvar?

Känner du till något om 707:an som du tror att jag vill veta - berätta gärna!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Inlägg av sotarn » tis 19 sep 2006, 23:31

Det borde finnas de som vet hur det ligger till. Kanske en dominantägare kan tipsa om ytterligare (för det är ju som du säkert vet samma kontruktörer till dessa båtar) Ett ställe att börja på är kanske här?
Jag erinrar migs någonting med anknytning till Arvika som tillverkningsort, men det kanske är fel.
//Daniel

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Inlägg av J@nne » ons 20 sep 2006, 04:57

Bägge bröderna lever fortfarande, Gösta är en av konstruktörerna på den senaste av deras båtar dessutom. Hansson 31.

http://www.hanssonbatar.se/

De finns i Göteborg och finns att söka i Eniro om du vill fråga dom något. Så gjorde jag när jag ville få veta om det fanns några speciella fel som hade uppstått under åren när jag förra året skulle köpa min Dominant 78.

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Inlägg av Jojje » tor 21 sep 2006, 23:05

Litet sidospår om bröderna Edwardsson. Historien om tillkomsten av Lotus.

Bröderna Edwardsson var på sin tid mycket framgångrika skärgårdskryssarseglare. De slog sig ihop med Harry Becker för att bygga en ny A22:a någon gång tidigt 70-tal. Tanken var att bygga en båt med modern teknik för att slå de gamla träskapelserna. Resultatet blev en A22:a i glasfibersandwich med delat lateralplan. Båten döptes till \"Red Baron\". P.g.a fenkölen godkändes den inte och kunde därför inte mätas in som A22. Stor besvikelse naturligtvis. Den riggades om med högre modernare förtriangel och tävlades sedan ett par år med framgång på b.l.a Tjörn Runt. Båten kallades vid denna tid för \"Sveriges snabbaste kölbåt\" Hur mycket sanning som låg i detta påstående vet jag ej. Bröderna lånades sedan ut till ett projekt där man gjorde en plugg till en entypsbåt av henne. Båten kallades Lotus och tillverkades sedan ca 100 ex.

Tack till signaturen Ihgl som ibland gästar detta forum av vilken jag i en annan tråd fick denna länk där historien mer ingående berättas.

http://www.lotus40.dk/home/historik/redbaron.htm
/ Jojje

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Inlägg av Jojje » tor 21 sep 2006, 23:08

Jojje skrev:Bröderna lånades sedan ut till ett projekt där man gjorde en plugg till en entypsbåt av henne.
Det var naturligtvis inte Bröderna Edvardsson de gjorde en plugg av (i så fall är det vä snarare en staty) Utan båten Red Baron. :roll:
/ Jojje

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Gösta & Gunnar Edwardsson? samt var byggdes 707:orna? mm?

Inlägg av Calle C » mån 25 sep 2006, 10:43

Seglaren skrev:
Var byggdes 707:orna? Någon här som var med när de begav sig? Finns det formar kvar?
I Mölndal vid kvarnfallet, om jag inte missminner mig.
Calle

Se gla ut

ofan
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 20 feb 2006, 00:00

Inlägg av ofan » sön 08 okt 2006, 22:32

Hej
Byggde min på Kvarnfalletsvarv i Mölndal nr. 78 tror jag, år c:a 1977
döptes senare till Linus.
Gösta E. var lab ing. på V. Lastvagnar , var själv på konstruktion.
Köpte sen en Express.
Stefan

Skriv svar