Bra båtgrill

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S. Andersson
Trogen medlem

Inlägg av S. Andersson » lör 08 apr 2006, 11:09

Jag fick tips av Wille på Mg,, ja köpte mej en cadac safarichef på stigs center i Gbg,

Detta är en historia som drivs med campinggas,, fördelen är att den ger grillemp snabbt svalnar snabbt och även kan tjäsnstgöra som extra kokplatta,, koka potatis tex,, då kan jag steka makrill å koka spenat på mina två övriga lågor i pentryt,

den har även en grill/stekpanna.

De tog 695:- tror ja kommer att bli nöjd med denna

ok nackdelen e ju förstås att den inte kolar å ryker sådär manligt som en riktig grill gör

Tjära hälsningar Stefan

TA
Silvermedlem

Inlägg av TA » ons 12 apr 2006, 20:42

Ser att Seawolf kommit på en lysande ide´, kanske skulle renoverat min gamla genomrostade \"portföljgrill\". Gäller bara att det inte kommer några vågor.
Ovan grill funkar helt ok, vi hade denna \"portfölj\" i flera år. Biltema rostfria funkar bra, dock lite klumpig. Cobb är också bra, inget söl alls. Dock bör grillen vara över bord/iland.
Fast blir sugen på Seawolfs ide´,fötterna i vattnet, nått gött i glaset, stilla kväll.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 12 apr 2006, 22:30

Den dagen min portföljgrill rostar sönder kommer jag omgående att trava till närmaste plåtslagare och be dem kröka ihop en ny av syrafast plåt. Busenkelt: det är bara en plåt med uppvikta kanter, samt några få hål för fötterna och grillgallerfästena. Fast i den varianten skall en innovation införas som bonnjärnversionen inte gillar: diskningsssäkringen

Detta blir en liten syrafast kätting fäst i ett hörna av grillen och i badstegen, så att man efter förrättar värv bara kastar i hela skräpet i vattnet samt halar upp den igen och sen raskt in i portföljen med den. Gör man detta utan svalningsperiod så kommer grillen liksom ut ur portföljen igen av värmen...

Gäst

Re: Bra båtgrill

Inlägg av Gäst » tis 06 jun 2006, 16:34

Grill mästarn skrev:Hej seglar vänner, har i många år använt engångsgrillar i båten, men det känns inte helt bra. Har någon ett bra tips på en liten och kompakt grill som är lätt att ta med sig ombord?

MVH/
Magnus
Hej Grillmästare Magnus,
gå in på internet,
http://www.flexigrill.com.

Gas grillrök?

Inlägg av Gas grillrök? » sön 11 jun 2006, 13:13

Finns det någon gasdriven kombination av grill och rök?
Kanske det går att förse en Cobb grill med gasbrännare....

/Gunnar

bionicon
Rookie

Inlägg av bionicon » sön 11 jun 2006, 13:19

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 11 jun 2006, 22:12

Gas grillrök? skrev:Finns det någon gasdriven kombination av grill och rök?
Kanske det går att förse en Cobb grill med gasbrännare....

/Gunnar
Där sade du något :!: När jag paddlar/campar brukar jag köra med ett Trangiakök med en gasbrännare från ett billigt campingkök från ÖoB. Det borde inte vara svårt att ansluta en sån brännare i Cobb-grillen. Det ska jag kika på vid tillfälle. Grillade senast i kväll med Cobbgrillen och då med Kongs Grill brikett. Grym värme och under lång tid. Men gas är alltid gas...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

bionicon
Rookie

Gasmodifiering av Cobb

Inlägg av bionicon » sön 11 jun 2006, 22:43

Ja, det tror jag är en bra kombination. Jag skall se på det själv så snart jag får tag i en Cobb.
Hör av dig om hur det går!

///Gunnar

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Gasmodifiering av Cobb

Inlägg av Seglaren » sön 11 jun 2006, 22:47

bionicon skrev:Ja, det tror jag är en bra kombination. Jag skall se på det själv så snart jag får tag i en Cobb.
Hör av dig om hur det går!

///Gunnar
Säkert har du Cobb-återförsäljare i dina hemtrakter. Om inte säg till för jag säljer dem också.

andi

cobb inget för finsmakare

Inlägg av andi » fre 16 jun 2006, 13:53

Cobbgrillen verkar bli mer och mer populär. Tyvärr kan jag inlägga att cobbgrillen inte är något för den som uppskattar mat. Om man bara ska grilla varmkorv kan det ju gå, men om man uppskattar en ordentlig biff kan man lika gärna köra med engångsgrillar. Själv måste jag säga att den fyrkantig webergrillen är den bästa lösningen jag har haft på båt. Den är liten och sluter helt tätt när man stänger den. Det går att justera värmen perfekt och med rökspån kan man till och med få en riktig klassisk BBQ. Använder du bricketter så räcker de oftast till flera grillningar då du sluter grillen och kväver glöden. Efteråt när grillen svalnat tömmer man den på aska och behåller det som är kvar av briketterna.
Det är klart att det är praktiskt att grilla ombord, men på min båt ska det då vara en grill som klarar jobbet.

draglådan
Erfaren medlem

Inlägg av draglådan » tis 19 sep 2006, 15:18

För att slippa tvätta av grillgallret brukar vi lägga det i gräset (om det finns sådant på den ön som man grillar på). Daggen städar sedan bort all smuts.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 19 sep 2006, 17:14

En sån grill har jag också, den följde med när jag köpte båten...Däremot visste jag inte att det fanns en väska. Jag förvarar den alltid i en plastpåse. Jag måste dock säga att det är mycket mer praktiskt att ha en liten grill och en påse briketter än att använda engångsgrillar.

Det är mer miljövänligt, det grillar bättre och tar mindre plats. Hur många engångsgrillar behövs för att motsvara en påse briketter?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: cobb inget för finsmakare

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 19 sep 2006, 20:07

Tyvärr kan jag inlägga att cobbgrillen inte är något för den som uppskattar mat. Om man bara ska grilla varmkorv kan det ju gå, men om man uppskattar en ordentlig biff...

Det måste vara en mindre chock att läsa detta för alla som trott att de lyckats grilla riktigt got i en Cobb.
Kanske vi kan få lite förtydligande om varför det inte går att grilla mat i den?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: cobb inget för finsmakare

Inlägg av Seglaren » tis 19 sep 2006, 20:53

Guitar Nilsson skrev:Tyvärr kan jag inlägga att cobbgrillen inte är något för den som uppskattar mat. Om man bara ska grilla varmkorv kan det ju gå, men om man uppskattar en ordentlig biff...

Det måste vara en mindre chock att läsa detta för alla som trott att de lyckats grilla riktigt got i en Cobb.
Kanske vi kan få lite förtydligande om varför det inte går att grilla mat i den?
Bild
Med denna grillplatta blir det lite roligare tycker jag. Sen klipper jag in lite tips från importören av Cobbgrillen.

- Ha inte för bråttom att börja grilla. Det är som alltid viktigt att vänta tills glöden är bra!

- Cobb’en skall användas med lock vid grillning. Då får man mycket bättre värmefördelning och röken cirkulerar runt och smaksätter...

- Häll lite marinad, vin eller öl i rännan, så smaksätts maten under grillningen!

- Var noga med briketterna! Det är viktigt att ha torra briketter av bra kvalitet.

- Om du upplever att maten inte blir riktigt grillad, bör mer (eller bättre) kolbriketter användas. Eller så kan det bero på att för mycket mat lagts på. Avlägsna i så fall en del av maten. Det kan också vara lämpligt att lyfta av locket för att “ånga” ur grillen ibland.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Cobb & Skam-Tema

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 20 sep 2006, 11:22

Vill tillägga att det inte var jag, utan gästen Andi som skrev att man inte kunde ha Cobb annat än till korvgrillning. Jag själv tror den är suverän. Problemet med de flesta mindre grillar är väl att det blir för hett. Vidbränt utanpå och rått inuti. Jag brukar leta på några jämnstora stenar så jag kan höja gallret en bit på min Skam-Tema snikgrill. Blandat vanligt grillkol med några få briketter brukar vara bra också. Med enbart briketter blir det absolut för hett om man inte höjer gallret. Man kan ev ta några briketter och stapla i en pyramid och slaska på med tändvätska och låta dem ta sig. Sen när de kommit igång att glöa rejält sprider man isår dem med en lämplig pinne så det blir lite luckor mellan dem.
Långsam grillning = gott kött.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar