Ravage 36
Ha, ha! Ja så verkar det ju vara och det leder oss in på frågeställningen som bla var: hur båten är avseende familjeliv...Calle C skrev:Farlig båt för ekonomin.
Det slutar med att du måste köpa en hel hamn för att få plats med alla de andra båtarna som ingår i ett sådant köp.
Det är ju viss skillnad på att bara ha 1 båt eller 5. Det gäller att kunna hantera det snyggt om man vill ha någon familj kvar att ta med ut på sjön
Till Draglådan, du kommer säkert att få svar strax av Dan. Om du undrar om det här med alla båtar så tror jag nog det är mer förknippat med innehavaren och inte båttypen som sådan, eller kan det vara så illa att alla Ravage-ägare helt plötsligt finner sig vara ägare till en hel aramada
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Re: Ravage 36
Lisa,draglådan skrev:Hej!
Vi har just köpt en Ravage 36 - vår drömbåt!
Jag är ny på detta forum, men har försökt att läsa igenom vad som är skrivet om båten. Jag skulle gärna höra erfarenheter kring denna avseende familjeliv...
/Lisa
Gratulerar till köpet, det är en suverän båtmodell för rätt familj.
Som sagt, jag vet knappt var jag skall börja. För att göra en lång historia kort vet jag en hel del om Ravagen, men vad som kanske är mer intressant för just dig är att jag även vet en hel del om just din båt. Var och kollade på den någon dag innan dig där den låg ensam i hörnan av tältet.
Har massor av information till dig som kan vara bra för dig att veta. Skicka din mailadress via IM så skall du få all info samt bilder och fuktmätningsresultat. Anledningen till att jag kollade på din och ett antal andra trots att jag redan har en beror på att jag har en tendens att köpa mer än jag borde. Varför ha bara en när du kan ha flera
Gällande båtmodellen Ravage så kan jag säga att den är klockren för en stor familj. Vi är 2 vuxna 2 söner (5 och 6 år) samt en pärla till dotter på 2 år. När vi bara seglar med familjen använder vi inte ens förpiken, sönderna sover i sjökojerna och den lilla hos min fru i ena stickkojen. Jag sover ensam i den andra stickkojen. Stickkojerna är dessutom så stora att man kan sova 2 vuxna i dem, om man nu vill det.
Som du vet är sittbrunnen så stor att man riskerar gå vilse. Den seglar mycket bra och är styv om du har rätt storsegel, tror ert är ganska fint. Om du bottenrevar storseglet skall du kunna sätta åt båda backstagen och sedan slipper du tänka på det. Jag tycker den är ganska lätt att manövrera med men jag hade en 15 tonns ketchriggad segelbåt strax innan så jag hade nog ganska skev uppfattning om lättmanövrerad. Vissa säger att den är lite jobbig i hamnen men det gäller bara att tänka på att roderstoppen gör så att vändradien blir dålig. Alltså, kör inte fullgas i ett trångt fack och förvänta dig att kunna svänga på en 5 öring för att du har en botten samt roder och kölprofiler som borde tillåta sådant.
I svag vind är den lite seg (i förhållande till lystalet). Den vaknar över 6 m/s och seglar sedan riktigt bra. Vi har haft dåliga segel hela tiden och har därför inte satsat på att kappsegla på allvar. Men till familjen är den underbar! Kommer inte ihåg vad ni hade för autopilot men om ni skall köpa ny så satsa på en Simrad TP30 eller liknande. Inget mindre!
På undanvind är den rysligt snabb, faktiskt även i lätta vindar(om man sätter hela besättningen på fördäck). Det skall mycket till innan man broachar med en roderyta som kölen på en express
I och med att ni familjeseglar så lägg lite kraft på motorn, den är inte fel att ha ibland eftersom man inte helt enkelt kryssar in och ut ur hamnarna. Den är trots allt 11,13 meter lång och 3,30 bred fast den känns mindre ibland.
Om du vill ha svar på speciella saker så fråga på. Återigen grattis till ett bra köp, ert exemplar är bland de finaste innombords som jag sett.
mvh /dan
Lisa,draglådan skrev:Jag ska försöka komma på hur jag skickar min mail till dig Dan, som sagt, jag är ny här.
Vi är väldigt nöjda med båten efter det som vi har fått uppleva med den. Samtidigt seglade vi en maxi tidigare som, inget illa menat, inte utmanade vår känsla för segling och fart!
Fick ditt mail. Skickar dig info hemifrån ikväll eller imorgon.
mvh /Dan
Håller med dig, men även jag som är en riktig hamnaråtta(=en som alltid gått rundor i alla hamnar och spanat in olika båtar) visste inte något om ravagen för några år sedan. Den är ovanlig. Har varit i kontakt med killen som bygger de nya Ravagerna, en trevlig man. Tycker dock som du att originalet är tuffare. Skall jag vara helt ärlig så tycker jag faktiskt att en Ravage i bra skick är bland det finaste som finns i båtväg. Den gjordes då de höga friborden inte vunnit mark. Och att fören lyfter lite över vattenytan innan den går upp är gudafräckt. Jag tycker ravagen är bra mycket mer prisvärd än X99:an om man skall anväda den till annat än kappsegling. Men skall man satsa mer på kappsegling är X99:an ett klart bättre val, tack vare den stora klassen samt att den seglar snäppet bättre.draglådan skrev:Jag tycker att fler borde intressera sig för den här typen av båt... Å andra sidan verkar det ju inte finnas nå många tillverkade. Jag såg att de har påbörjat en nyproduktion av båten i Danmark. Jag tycker att "originalet" är tuffare!
/Dan
Om det var i Västerås så vet jag vilken den är. Det står Draglåda med stora bokstäver på sidan (bakre delen). Jag vill minnas att den köptes av en kille som kände sig frånåkt av sina kompisar. När han sedan tog hem båten till Västerås så höll han på att segla in i en klippa. Enligt honom reagerade inte båten och ahn hade funderingar att ta bort blockering så att han skulle få större roderutslag. Om han gjorde det vet jag ej. Båten kappseglades dock inte här.