Gnälliga gubbstruttar i klubben !
Gnälliga gubbstruttar i klubben !
Hej alla entusiaster !
idag var det upptagning i våran klubb. Eftersom jag reser utomlands i veckan var jag med (givetvis skulle man vänta lite med tanke på vädret...)
Jag blev idag riktigt uppretad (inte första gången) på dessa 'gammelgubbar' i våran klubb som inte verkar acceptera nybörjare som jag. Alltid går det att fälla någon nybörjar-nedlåtande kommentar. Flera med mig har känslan att det är på det viset. Är våran klubb extra nedlusad med gnälliga gubbstruttar eller hur är känslan ute i landet ? Kan man inte hjälpas åt och förstå varandra istället? För mig förtar det lite av den positiva känslan med vår- och höstfixet när detta uppstår.
Och : Nej, jag är normalt inte så lätt att reta upp, men dessa gubbar kan jag inte med.
idag var det upptagning i våran klubb. Eftersom jag reser utomlands i veckan var jag med (givetvis skulle man vänta lite med tanke på vädret...)
Jag blev idag riktigt uppretad (inte första gången) på dessa 'gammelgubbar' i våran klubb som inte verkar acceptera nybörjare som jag. Alltid går det att fälla någon nybörjar-nedlåtande kommentar. Flera med mig har känslan att det är på det viset. Är våran klubb extra nedlusad med gnälliga gubbstruttar eller hur är känslan ute i landet ? Kan man inte hjälpas åt och förstå varandra istället? För mig förtar det lite av den positiva känslan med vår- och höstfixet när detta uppstår.
Och : Nej, jag är normalt inte så lätt att reta upp, men dessa gubbar kan jag inte med.
Hej David.
Jag kan bara tyvärr hålla med Calle.
Jag kan meddela att man även får samma behandling när man kommer ny till en klubb, trots att man kanske som jag ändå har haft båten i fem år. Det gäller bara att försöka ignorera dem och försöka hitta de trevliga personerna där.
En färgfabrikant hade för ett par år sedan en kampanj med en man, 60+ med en vegamössa och sjömanstatueringar som stod lutad mot en vägg. Texten löd (typ):
'Åke kan allt om att underhålla en båt.
Synd bara att han inte tänker berätta något...'
Kolla om gubbarna heter Åke
Jag kan bara tyvärr hålla med Calle.
Jag kan meddela att man även får samma behandling när man kommer ny till en klubb, trots att man kanske som jag ändå har haft båten i fem år. Det gäller bara att försöka ignorera dem och försöka hitta de trevliga personerna där.
En färgfabrikant hade för ett par år sedan en kampanj med en man, 60+ med en vegamössa och sjömanstatueringar som stod lutad mot en vägg. Texten löd (typ):
'Åke kan allt om att underhålla en båt.
Synd bara att han inte tänker berätta något...'
Kolla om gubbarna heter Åke
Alla borde ha skägg
Den där känslan sitter minst lika mycket i huvudet på nybörjaren som den finns i verkligheten. Varenda klubb har sina varulvar som man inte skall komma på kant med, men de allra flesta är vanligt vettigt folk - kanske litet reserverade tills de lärt känna \"den nye\".
Sedan kan det nog vara så att båtfolk allmänt är självtillräckliga och säkra på sin sak - eller åtminstone vill få det att låta så. Men som Carl Smith sade - \"med utkik till sjöss och höflighet till lands kommer man som regel längst\"
Sedan kan det nog vara så att båtfolk allmänt är självtillräckliga och säkra på sin sak - eller åtminstone vill få det att låta så. Men som Carl Smith sade - \"med utkik till sjöss och höflighet till lands kommer man som regel längst\"
Anders S
Jag vill bara påpeka att för mig är gubbstrutt inte lika med gammal, bara gnällig i detta fall. Atrt de i även detta fall råkar vara 60+ allihopa månde bara vara en tillfällighet
Jag vill inte påstå att det satt i huvudet när jag kom till klubben. Det har kommit över mig under ett par års tid. Enligt Anders S resonemang är det alltså OK att vara lite smått otrevlig mot nybörjare, bara att vänja sig alltså.
Suck
Jag vill inte påstå att det satt i huvudet när jag kom till klubben. Det har kommit över mig under ett par års tid. Enligt Anders S resonemang är det alltså OK att vara lite smått otrevlig mot nybörjare, bara att vänja sig alltså.
Suck
David, om din sista kommentar är ett exempel på hur du kilar in dig i klubbgemenskapen... ja, du hör själv hur det låter.
Om man själv utgår från att varje kommentar är avsedd att knosa till och förringa, så kommer man bara att höra sådant - man missar eller missförstår de som kommenterar av genuin omsorg. Det innebär inte att varje klubbmedlem är ett under av diplomati.
De vanligaste trätoämnena brukar vara förtöjningsvanor, vintertäckning, köordning vid mastkranen, upptagningen, ordningen i mastskjulet, hur man städar på uppläggningsplatsen och vem som har bättre rätt till eluttaget. Kort sagt, det handlar om ordningsregler, ofta outtalade. Min erfarenhet är att den som tar till sig dessa regler brukar bli väl accepterad.
Om man själv utgår från att varje kommentar är avsedd att knosa till och förringa, så kommer man bara att höra sådant - man missar eller missförstår de som kommenterar av genuin omsorg. Det innebär inte att varje klubbmedlem är ett under av diplomati.
De vanligaste trätoämnena brukar vara förtöjningsvanor, vintertäckning, köordning vid mastkranen, upptagningen, ordningen i mastskjulet, hur man städar på uppläggningsplatsen och vem som har bättre rätt till eluttaget. Kort sagt, det handlar om ordningsregler, ofta outtalade. Min erfarenhet är att den som tar till sig dessa regler brukar bli väl accepterad.
Anders S
Eftersom du beskrev dig som en nybörjare, så gav jag i \"all anspråkslöshet\" (inte...) några tips om vad \"gamla gubbar\" brukar reta sig på när det kommer nya till klubbarna. Sitter man med på litet årsmöten brukar det märkas när det kommit mer än enstaka nya båtägare till hamnen - då kommer ofta förslag om att \"vi borde ha ett skrivet regelverk\" och annat sådant upp. Och så lugnar det sig efter en vinter igen när de nya är inne i rutinerna...
Är det istället så att du inte trivs med \"gubbarna\" och de visar att de inte trivs med dig kan det ju bero på massor av saker som jag inte alls vill spekulera i.
Är det istället så att du inte trivs med \"gubbarna\" och de visar att de inte trivs med dig kan det ju bero på massor av saker som jag inte alls vill spekulera i.
Anders S
David ger inga konkreta exempel på vad \"gubbstruttarna\" har fällt för
kommentarer. Generellt blir ändå mitt tips att vid behov sätta hårt mot
hårt. De flesta människor som gillar att djävlas är inga heroiska naturer:
de djävlas bara så länge det s.a.s. inte kostar något. Konfrontera vid be-
hov, gör motstånd. De backar.
Rudi
kommentarer. Generellt blir ändå mitt tips att vid behov sätta hårt mot
hårt. De flesta människor som gillar att djävlas är inga heroiska naturer:
de djävlas bara så länge det s.a.s. inte kostar något. Konfrontera vid be-
hov, gör motstånd. De backar.
Rudi
Nä, men jag känner ett par som nog platsar. Vad värre är, jag har också en viss förståelse för hur det kan bli så.Misil no87 skrev:Anders S, du kallar dig inte 'Åke' ibland va..?
Det finns mer än en som ser båtklubbar som rena serviceinrättningar, och fattar man inte kvickt att det gäller att ge likväl som ta, så kan det bli fel, fort. Jag får till exempel Åke-känslor direkt, när det kommer jolleföräldrar och ställer krav på hur det skall vara och hur saker och ting skall ordnas på vårmötet, men springer när klubbjollarna skall in i skjulet och motorbåtarna dras upp. Att de "har en del att göra på jobbet" när det är kappseglingsarrangemang och behövs litet arbetskraft ligger helt i linje med stilen i övrigt. Det är samma pack som kör in bilen, trots förbudsskylt, när alla andra vackert drar ut grejorna till parkeringen och ordnar så atty kommunen sätter upp en låst bom. Sedan blir de förbannade över det också.
Sedan finns det en massa småpåvar i de flesta klubbar, individer som ser förtroendeposter som en maktposition. Dem skall man naturligtvis hantera på lämpligt sätt, men det är också ofta de som tar på sig allt småtrist föreningsjobb, sånt som så många helst vill slippa även om de gillar att jobba i klubben. Det är min erfarenhet att de som ställer upp i olika kommitteer och arbetsutskott är det aldrig någon som snackar skit om, i vart fall ingen man behöver bry sig om.
Vad det nu kan ha med David att göra.
Klockan 9 skall jag se på nya TV-4-serien - den verkar bra...
Åke, genom
Anders S
Gubbstruttar
Håller med David!
I min klubb finns också gnälliga gubbstruttar. Oftast \"äger\" de klubben och har tolkningsföreträde i allt.
Värst är det vid upptagning och iläggning då dessa gubbar kör traktor. Det krockas och bockas vagnar, utan ursäkt. Allt går rasande fort, men sedan långa fikapauser; man undrar vad som dricks på dessa
Jag gillar min klubb men måste erkänna att jag främst är medlem för att ha någonstans att ha båten sommar och vinter (och hjälper givetvis till i klubben så mycket som det begärs)
I min klubb finns också gnälliga gubbstruttar. Oftast \"äger\" de klubben och har tolkningsföreträde i allt.
Värst är det vid upptagning och iläggning då dessa gubbar kör traktor. Det krockas och bockas vagnar, utan ursäkt. Allt går rasande fort, men sedan långa fikapauser; man undrar vad som dricks på dessa
Jag gillar min klubb men måste erkänna att jag främst är medlem för att ha någonstans att ha båten sommar och vinter (och hjälper givetvis till i klubben så mycket som det begärs)
Javisst. Förlåt. Jag fattade inte problemet. Klart att vi gamla ska ge respect och inte hålla på vårt.
(I nysvenskan visar man inte respekt, man ger respect, vilket oftast betyder att ge ungdomsbufflar fritt fram. Det här gäller på de flesta områden, men hittills har båtklubbar varit ett område där erfarenhet oftast accepterats). Det är en kluven tröst att havet brukar skita ett sort stycke i ålder och attityd.)
(I nysvenskan visar man inte respekt, man ger respect, vilket oftast betyder att ge ungdomsbufflar fritt fram. Det här gäller på de flesta områden, men hittills har båtklubbar varit ett område där erfarenhet oftast accepterats). Det är en kluven tröst att havet brukar skita ett sort stycke i ålder och attityd.)
Anders S