Ovanligt många båtar till salu?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ostkustseglarn
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 12:13

Ovanligt många båtar till salu?

Inlägg av Ostkustseglarn » tis 12 sep 2006, 07:25

Inte för att jag tänker byta båt till nästa säsong men det är ju alltid roligt att följa med på säljsidorna och kolla läget. Jag tycker det är ovanligt många båtar till salu i år och det verkar inte vara lätt att få dem sålda. Många får sänka priserna på annars stabila lättsålda typer. Beror det på en föryngring med mycket nya importbåtar eller......ser vi en prisjustering neråt på 80-90 talsbåtarna nu...? :wink:

Tage
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 10:28

Inlägg av Tage » tis 12 sep 2006, 09:32

Man skulle kunna tänka sig att de senaste årens förmånliga låneräntor gjort att många lånat upp kapital till en ny segelbåt.
Då blir det ju ett större antal båtar över som skall avyttras.
Prisutvecklingen på villafastigheter och bostadsrätter har ju skapat ett disponibelt kapital att leka med för den som äger en sådan.
Personlgen tror jag att detta är anledningen till det ökade utbudet.

/Tage :o
Najad 360
Nr. 129

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 12 sep 2006, 09:37

En alternativ förklaring: Vi ser fler båtar till salu för att vi lättare hittar annonserna. Det är enkelt och billigt att annonsera (Blocket, t ex). Tröskeln till att lägga ut en gdsgd-annons är några tior och 5 minuter vid datorn. Förr var det flera hundra kronor och lokal täckning i morgontidningen...

Men ja, jag tror att 30-åringarna har stabiliserat sig på en rimlig nivå (älder, skick, bruksvärde) och det kan säkert vara 20-åringarnas tur nu. Personligen har jag också en tro att enhetspriset för \"Vega 81:a\" är på väg ut, och den specifika båten värderas efter sitt skick, dvs spridningen mellan dyr och billig blir större. I så fall kan man tänka sig att man ser många annonser för de allmänt svårsålda \"sunkiga\" båtarna, medan de vettiga objekten snappas upp på annat sätt, tex via direktkontakter.
Anders S

Användarvisningsbild
RoundRobin
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 12:09

Inlägg av RoundRobin » tis 12 sep 2006, 10:32

En delförklaring kan vara att Bavaria sedan ett par år håller på att reformera segelbåtsmarknaden, på gott och ont. -Håll med om att vilken hamn du än kommit till i sommar, så har där funnits minst en Bavaria!

Intresset för beg. båtar minskar när man kan köpa en ny eller nästan ny Bavaria, till nästan samma pris som en schysst 80-talsbåt (t ex Omega eller liknande). När Bavaria dumpar priserna på nya båtar påverkas beg. marknaden och priserna följer med nedåt. Det är snart inte kul att sitta på en båt från 80-talet, om de blir allt svårare att sälja. Jag sålde min 80-talsbåt i våras och köpte en kvalitetsbåt från 90-talet. Beg utbudet på 90-talsbåtar är väldigt begränsat, då det var lågkonjuktur i branschen tillverkades väldigt få segelbåtar på 90-talet. En ny kvalitetsbåt kostar mycket mer än en ny Bavaria. Därför tror jag att många väljer att \"byta\" sin gamla 80-talsbåt, mot just en Bavaria.

/RR

Tage
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 10:28

Inlägg av Tage » tis 12 sep 2006, 10:52

Håller med RoundRobin om att man stöter på Bavariabåtarna i nästan alla hamnar. Men man finner dem även i stor majoritet till salu vad nu detta kan bero på. Dessutom är allla så gott som nya vilket är ännu märkligare tycker jag.

/Tage
Najad 360
Nr. 129

swe34
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 11:41

Inlägg av swe34 » tis 12 sep 2006, 11:05

Dom Bavaria-seglare jag stött på i sommar har dessutom hyrt båten allihopa, vilket i sig är märkligt!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 12 sep 2006, 11:16

Visst har Bavaria rört om lite i segmentet 600K - 1 Miljon - där finns det ju numera dessutom ett antal andra varv, Harmony, First, Delphia etc.

Men inte är det i det segmentet majoriteten av salubåtar ligger? Vill man investera högst 3-400K i en båt är det fortfarande begagnat som överväger, om inte annat för att det är så litet ny-utbud i den prisklassen. På Blocket är det väl i runda slängar hälften av annonserna som är under 100K. Å andra sidan vill man ha 600 papp för en Comfort 32 respektive en X99... Det går ju liksom inte.

Annars håller jag med - valet av sprillans nytt kan vara frestande om storlek och pris är jämförbart. Och så fungerar marknaden - när nypriset sjunker sjunker också begagnatpriserna. Vad båten kostat att producera spelar ingen roll.
Anders S

dator9
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 11:54
Ort: Västkusten

Inlägg av dator9 » lör 16 sep 2006, 14:07

Anders S skrev:.... Personligen har jag också en tro att enhetspriset för "Vega 81:a" är på väg ut, och den specifika båten värderas efter sitt skick, dvs spridningen mellan dyr och billig blir större....
Visst vore det mer "rättvist" om enhetspriserna försvann, men vad grundar du din tro på?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 16 sep 2006, 16:27

dator9 skrev:
Anders S skrev:.... Personligen har jag också en tro att enhetspriset för "Vega 81:a" är på väg ut, och den specifika båten värderas efter sitt skick, dvs spridningen mellan dyr och billig blir större....
Visst vore det mer "rättvist" om enhetspriserna försvann, men vad grundar du din tro på?
Subjektiv förståelse? :-)

Jo, jag ser större spännvidd på föreslagna salupriser . Men jag tror förstås inte att man gör fynden på annonssiterna, möjligen att man kan lättare kan utnyttja dem för att få "rätt pris" och för att kunna få se fler objekt. Det brukar alltid påpekas att den perfekta marknadsekonomion kräver fullt informerade köpare och säljare och här tror jag att Internetannonser är mycket hjälpsamma för båda parter.
Anders S

dator9
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 11:54
Ort: Västkusten

Inlägg av dator9 » lör 16 sep 2006, 16:58

Anders S skrev:
Subjektiv förståelse? :-)

Jo, jag ser större spännvidd på föreslagna salupriser . Men jag tror förstås inte att man gör fynden på annonssiterna, möjligen att man kan lättare kan utnyttja dem för att få "rätt pris" och för att kunna få se fler objekt. Det brukar alltid påpekas att den perfekta marknadsekonomion kräver fullt informerade köpare och säljare och här tror jag att Internetannonser är mycket hjälpsamma för båda parter.
Det skulle ju kunna stå för detta. Men kanske kan det också stå för att priserna generellt är på väg ner och att vissa anpassar sig snabbare än andra till detta? Men det går ju förståss inte att veta då man inte vet avslutspriserna. Hoppas du har rätt - men jag tvivlar.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » lör 16 sep 2006, 20:33

Tillgång och efterfrågan, där sätts priset.
Är det någon som tycker att det är konstigt..... :wink:
Calle

Se gla ut

Oa
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 20:27

Inlägg av Oa » sön 17 sep 2006, 09:05

Jag vet inte om jag tycker att det är så mycket fler båtar till salu nu än tidigare höstar (förutom då alla Bavaria som nämts ovan.....). En sak är att vi nu får se fler internationella anonser som gör att det kan se ut som ett ökat utbud.
När jag drömmer om en ny fin segelbåt så jämför jag ändå mot nya kvalitetsbåtarna (Maxi, HR, Finngulf, Linjett mm mm) och då är det ju helt andra priser än Bavaria. Så beroende på vad det är för beg båt (fin kvalitet eller plastigt massbygge) så hamnar priset där efter (utbudet på fina begbåtar i fint skick är inte så stort).

Oa

Stesun
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 15 sep 2006, 13:39

Nya trender - man gifter sej inte med sina intressen

Inlägg av Stesun » sön 17 sep 2006, 11:22

Hej!

Jag tror att alltfler som börjar med segling omprövar intresset i större utsträckning än de som skaffade båt på70-talet. Detta leder till att man köper en båt och kanske säljer inom nåt år för att antingen sluta, skaffa annan segelbåt eller motorbåt. Det känns som om många som skaffade båt under 70-80-talet har haft sina båtar längre perioder än de som gått in i hobbyn under senare år.

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Inlägg av Ingemar » mån 18 sep 2006, 21:52

Finns det inte någon som vill ha mindre båtar längre typ 28 fotare
Ska det bara vara stora!! .
Eller har dom flesta för mycke pengar eller?
Har en Polca 28 till salu och det har inte varit något köp intresse på den inte.
Men det gör inte så mycket för den kan lika järna bli kvar.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 19 sep 2006, 05:31

Ingemar skrev:Finns det inte någon som vill ha mindre båtar längre typ 28 fotare
Jodå. Vi fick väl minst en 7-8 intressenter inom några dagar efter annonsering av vår Accent 26.

/j

Skriv svar