Båten (Ballad) har legat stilla i en månad utan underhållsladdning, men har tidagare startat utan problem. Nu hördes vid första startförsöket ett lätt metalliskt \"surrande\" ungfär som ett kugghjul som snurrar mot ett metallföremål. Motorn gick inte igång. Vid andra, tredje och fjärde försöket hände ingenting förutom att alla lampor och mätare på instrumentpanelen betedde sig som vanligt.
Det \"surrande\" ljudet har jag aldrig hört förut. Kan det vara startmotorn (Dynastart) som gått sönder och kan man i så fall laga den eller är det bara att försöka skaffa en ny?
/Mats
Startproblem MD6A
Är okunnig på dynastart men nog låter det som startmotorn.
- Dum fråga men är du säker på att det finns kräm i batteriet ??
- Kolla om du har ström fram till startmotorn. Lossa och gör rent alla kabelskor mellan batteri och startmotor samt startnyckel och startmotor. Oxidation mm kan ställa till det rejält, inte alls ovanligt att felet sitter där.
- Om du har ström fram till startmotorn är mitt råd att plocka loss den och testköra den hemma på arbetsbänken. Då ser du vad som funkar och inte.
- Din felbeskrivning tyder lite på att det kan vara selenoiden som spökar. (Relät som skjuter ut kuggkransen på startmotorn mot svänghjulet). Det är i så fall lätt fixat med lite rengöring och fett.
Lycka till
- Dum fråga men är du säker på att det finns kräm i batteriet ??
- Kolla om du har ström fram till startmotorn. Lossa och gör rent alla kabelskor mellan batteri och startmotor samt startnyckel och startmotor. Oxidation mm kan ställa till det rejält, inte alls ovanligt att felet sitter där.
- Om du har ström fram till startmotorn är mitt råd att plocka loss den och testköra den hemma på arbetsbänken. Då ser du vad som funkar och inte.
- Din felbeskrivning tyder lite på att det kan vara selenoiden som spökar. (Relät som skjuter ut kuggkransen på startmotorn mot svänghjulet). Det är i så fall lätt fixat med lite rengöring och fett.
Lycka till
/ Jojje
Problemet löst
Hade lite tid igår och kollade igenom felkällorna. Det var troligen startbatteriet iallafall. Klämman runt pluspolen hade ärgat nåt alldeles oväntat och det saknades några milliliter batterivatten i några celler. Vevstartade motorn och körde en timme. Sen gick det att start med nyckeln igen. Får nog investera i ett nytt startbatteri trots allt...
Tack för tipsen iallafall.
/Mats
Tack för tipsen iallafall.
/Mats