Köpråd Maxi 68

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:44
Kontakt:

Köpråd Maxi 68

Inlägg av Turbo123 » sön 10 sep 2006, 20:50

Jag var och tittade på ett fint exemplar av en Maxi 68 idag. Jag kan inte mycket om båtar och har därför lite konstiga frågor till er :)

1. Det jag reflekterade över var att det fanns lite mögel i taket runt luckan där fram. Är det något att bry sig om?

2. Sen när jag öppnade luckorna i golvet. Där fanns rester av ett grönt pulver och en pytteliten skvätt vatten där. Är det normalt med lite fukt/vatten under luckorna i golvet? Vad var det för grönt pulver? Det fanns också en slang under golvet som ledde någonstans. Kan det vara så att båte läcker lite och att dom länspumpar den ibland?
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » sön 10 sep 2006, 23:55

Mögelsporer finns visst överallt. Om möglet börjar frodas är det bra om
det sker på en yta där det är lätt att ta bort. Hur var hygienen i övrigt?

Slangen du talar om gick förmodligen till länspumpen. Att ha en sådan
installerad är bra ur säkerhetssynpunkt och inte i sig ett tecken på att
båten läcker. Kan det vara så att ägaren har skurat rent/försökt sku-
ra rent under durk inför spekulantens besök? Du kan fråga honom om
de här sakerna.

Rudi

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:44
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » mån 11 sep 2006, 08:25

Hygienen i båten kändes bra! Man fick ett intryck om en välskött båt!

När jag kände under dynorna var det aningen, aningen tendens till fuktigt, men det kanske är normalt på en Maxi 68.

Inredningen var fin, allt var helt och iordning.

Ska prata med ägaren och ge ett bud idag då!
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Stesun
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 15 sep 2006, 13:39

Kolla även Maxi 77

Inlägg av Stesun » fre 15 sep 2006, 13:44

Hej! Personligen tycker jag att prisskillnaden mellan Maxi 77 och Maxi 68 är förhållandevis liten. Gör därför en koll även på Maxi 77:an. Den seglar betydligt bättre och är en helt annan båt invändigt.

Att 68:an du kikat på har lite fukt under dynorna särskilt såhär års är inget konstigt. Och lite slagvatten i nån durk är inget heller att bekymra sej över. Är det mögelfläckar i tak etc så kan man kolla lite extra om det fuktar igenom någon genomföring eller skruvdragning. Annars kan även detta bero på att båten inte städas och luftas ordentligt kontinuerligt.

Lycka till och ta chansen att titta på fler båtar än en när du ändå är i farten. Oavsett om det blir en 68:a eller något annat!

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » fre 15 sep 2006, 14:00

Kolla även på de Dominant 78:or som är till salu för tillfället, Dominant 78:an är stor inombords och seglar ruskigt mycket bättre än Maxi 68:an och 77:an.

Fördelen med Maxibåtarna är att de är varvsbyggda och håller jämnare standard.

Mögel tar du bort med mögeltvätt och det gröna pulvret vetetusan vad det kan vara. Sålänge det inte är ärgade kölbultar så är det nog lugnt :wink:

/Dan

Skriv svar