Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?
PelleL skrev:Dan
Jag hoppas du fattar att min kommentar inte var allvarligt menad ...men annars ber jag om ursäkt om du tog anstöt på något sätt.
Pelle
Pelle,
Jag tog absolut inte illa upp!! Det är svårt att höra tonfallet i en text men tro mig, det skall mycket till innan jag tar ett skämt på fel sätt. Hade jag varit så känslig skulle jag dessutom inte vara så öppen här på forumet.
Tack ändå för vänligheten!
/Dan
Det var ett skämt...Ravag skrev:Håkan,Håkan skrev:Vi kanske skulle starta ett kollektiv?Ravag skrev:
Imorgon skall den skrapas, få vindex, 2 nya råttor, inställd mast och fixerad avbärarlist (som ramlar av hela tiden). Idag har jag de 3 marodörerna hela kvällen (mina kära barn..)
/dan
Jag tar hand om alla sex en kväll så att du kan skrapa botten,
så tar du hand om dem när jag vill segla, bra va?
Inte för att jag misstror dig som barnpassare men min fru skulle knappt tillåta GUD själv att passa våra barn. Hon pratar hela tiden om att de är de dyrbaraste vi har men jag försöker övertyga henne om att båtarna faktiskt borde kunna konkurrera![]()
![]()
/Dan
Jag har nog med våra tre små
Ses på söndag
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Frågan är också vad som blir dyrast för familjeekonomin?Ravag skrev:Pelle,PelleL skrev:Absolut...man får hoppas att Dans fru inte läser det här forumet...
Min kära fru vet precis hur jag är och trots det väljer hon att vara gift med mig samt skaffa 3 barn. Därför spelar det ingen roll om hon läser inläggen eller ej. Fördelen med mig är att det enda jag är intresserad av förutom henne och barnen är båtar, bättre att jag är nere i hamnen och putsar båtar än att vara i stan och festa runt.
Alla är vi olika........
/Dan
Ett par öl i månaden och en taxiresa hem eller en ny båt och nya segel i månaden???
Håkan

Japp, starten väl en timme efter er så vi är väl ifatt vid första märket!Ravag skrev:Jag vet att det var ett skämt, ingen hade frivilligt passat 6 fullblodsmarodörer utan att räkna med bestående menHåkan skrev: Det var ett skämt...
Jag har nog med våra tre små![]()
Ses på söndag![]()
Jo vi ses nog på söndag, skall du segla med x99:an ?
/dan
Skall försöka skildra denna frustrerade seglare i närbild som så många på furumet skulle vilja beskåda
Håkan

Håkan,Håkan skrev: Japp, starten väl en timme efter er så vi är väl ifatt vid första märket!
Skall försöka skildra denna frustrerade seglare i närbild som så många på furumet skulle vilja beskåda
Jag skall göra allt för att inte fastna på bild
Träffade X99 skepparen igårkväll (efter dyk). Han tvättade av båten för att det skulle vara extra fäsch till söndagens drabbning. Kunde inte låta bli att skratta åt det hela, jag sitter på en bulb och skrapar ett tjockt lager av tulpaner och andra finputsar båten eller sitter hemma och ser på TV. Som jag sa tidigare...."som man bäddar får man ligga" eller "är knoppen dum får kroppen lida".
Hade jag planerat så illa jobb hade de sparkat mig direkt. MEN.. oavsett vad skall det bli äckligt kul imorgon
"Better burn out than fade away"
/Dan
Han hade uppe den för 14 dagar sen också...Ravage skrev:Håkan,Håkan skrev: Japp, starten väl en timme efter er så vi är väl ifatt vid första märket!
Jag skall göra allt för att inte fastna på bild.
Träffade X99 skepparen igårkväll (efter dyk). Han tvättade av båten för att det skulle vara extra fäsch till söndagens drabbning. Kunde inte låta bli att skratta åt det hela, jag sitter på en bulb och skrapar ett tjockt lager av tulpaner och andra finputsar båten eller sitter hemma och ser på TV. Som jag sa tidigare...."som man bäddar får man ligga" eller "är knoppen dum får kroppen lida".
Hade jag planerat så illa jobb hade de sparkat mig direkt. MEN.. oavsett vad skall det bli äckligt kul imorgon![]()
/Dan
Det är lovande, kan vi lite mer speed i båten så då j-lar skall det gå undan!!!
SMHI säger 5-9m/s, perfekt för en X-99 med fulla ställ!!!
Är bara lite orolig för detta med triangelbana, är det en gammal olympisk bana? Brant slör är inte den bästa bogen för en 99:a ...
Håkan

Håkan,Håkan skrev:Han hade uppe den för 14 dagar sen också...Ravage skrev:Håkan,Håkan skrev: Japp, starten väl en timme efter er så vi är väl ifatt vid första märket!
Jag skall göra allt för att inte fastna på bild.
Hade jag planerat så illa jobb hade de sparkat mig direkt. MEN.. oavsett vad skall det bli äckligt kul imorgon![]()
/Dan
Det är lovande, kan vi lite mer speed i båten så då j-lar skall det gå undan!!!![]()
SMHI säger 5-9m/s, perfekt för en X-99 med fulla ställ!!!
Är bara lite orolig för detta med triangelbana, är det en gammal olympisk bana? Brant slör är inte den bästa bogen för en 99:a ...
Han hade inte den uppe och tvättade botten han bara svabbade av däcket. Jag bara skrattade åt skillnaderna. När den ena tvättar av däcket för att ha ett rent däck sitter den andra på bulben och skrapar bort ett fett lager havstulpaner på kölen. Också vann också den ena och den andra kom 9:a.....
Ni seglade mycket bra i onsdags!
Vet inte om det blir kryss-slör-slör-kryss-läns kryss eller vad det blir. En fördel med att vara så oorganiserade som vi är är just att det kan kvitta vad det blir, vi är lika oberedda på allt
Ses imorrn/Dan
Ok, då var sista veckoseglingen avklarad, omvänd lysstart. Den nya 707:an fungerar helt okej på alla sätt förutom att vi nte har fart och höjd
Men å andra sidan kanske det har sin naturliga förklaring. Med fin botten nästa år bör det vara åtgärdat eftersom Ottosson seglen står suveränt, speciellt i de vindstyrkor vi hade idag ca 5m/s. Våra spinnakersättningar är dock under all kritik. Hade en ny 3:dje man denna gång också.
Håkan seglade inte ifatt oss innan första märket men väl vid sista och då hade han perfekt möjlighet att fotta oss. Vi slog i nosen på X99:an, kanske lite på gränsen med tanke på de missnöjda skriken men jag tyckte det var lugnt. Hade jag suttit på X99:an kanske jag varit av en annan mening och sett det annorlunda. Den starka strömmen gjorde ju också sitt till. Jaja, får ta det lugnare nästa gång. X99:an går verkligen bra på kryssen, nästan mäktigt fort om man sitter och ser på från en mindre båt.
Varenda segling med den nya 707:an är givande eftersom man vet vad som måste ändras i vinter. Någon tidigare ägare har tydligen byggt om rodret och förlängt det i toppen för att kunna skjuta bladet längre ner i vattnet. Sedan tog nog energin slut eftersom den framkant på rodret som tidigare låg över ytan inte har fått en radie utan bara en platt framkant trots att den nu ligger under ytan. Resultatet är att vattnet träffar rodrets övre framkant och trycks upp i luften som en mindre fontän med inkluderat porlande. Dessutom vibrerar rodret ganska rejält i farter över 5 knop. Bara detta och borttagandet av snäckorna på kölen borde ge ett markant lyft i båtfart. Resultatet blev återigen mycket blygsamt, hamnade väl 3 från slutet (ca 10 båtar) eller något.
Det mest positiva är att man äntligen hittat rätt båtmodell och rätt exemplar
Fick ett sms av Matsa som hade spikat ett par gånger igen, vet inte på vilken segling men oavsett vad återigen topp placering alltså.
Hade kameran uppe men hann inte fotta, hade som vanligt nog med att överleva. Tog några bilder väl på land, skall försöka lägga in dem.
Må väl /Dan
Men å andra sidan kanske det har sin naturliga förklaring. Med fin botten nästa år bör det vara åtgärdat eftersom Ottosson seglen står suveränt, speciellt i de vindstyrkor vi hade idag ca 5m/s. Våra spinnakersättningar är dock under all kritik. Hade en ny 3:dje man denna gång också.
Håkan seglade inte ifatt oss innan första märket men väl vid sista och då hade han perfekt möjlighet att fotta oss. Vi slog i nosen på X99:an, kanske lite på gränsen med tanke på de missnöjda skriken men jag tyckte det var lugnt. Hade jag suttit på X99:an kanske jag varit av en annan mening och sett det annorlunda. Den starka strömmen gjorde ju också sitt till. Jaja, får ta det lugnare nästa gång. X99:an går verkligen bra på kryssen, nästan mäktigt fort om man sitter och ser på från en mindre båt.
Varenda segling med den nya 707:an är givande eftersom man vet vad som måste ändras i vinter. Någon tidigare ägare har tydligen byggt om rodret och förlängt det i toppen för att kunna skjuta bladet längre ner i vattnet. Sedan tog nog energin slut eftersom den framkant på rodret som tidigare låg över ytan inte har fått en radie utan bara en platt framkant trots att den nu ligger under ytan. Resultatet är att vattnet träffar rodrets övre framkant och trycks upp i luften som en mindre fontän med inkluderat porlande. Dessutom vibrerar rodret ganska rejält i farter över 5 knop. Bara detta och borttagandet av snäckorna på kölen borde ge ett markant lyft i båtfart. Resultatet blev återigen mycket blygsamt, hamnade väl 3 från slutet (ca 10 båtar) eller något.
Det mest positiva är att man äntligen hittat rätt båtmodell och rätt exemplar
Fick ett sms av Matsa som hade spikat ett par gånger igen, vet inte på vilken segling men oavsett vad återigen topp placering alltså.
Hade kameran uppe men hann inte fotta, hade som vanligt nog med att överleva. Tog några bilder väl på land, skall försöka lägga in dem.
Må väl /Dan
Jag pratade med Matsa idag. Det var väl KM igen där han spikade. Den här gången hans egen klubb. Det resulterar nu i att han kommer att segla Seacaten på Byxelkroken och defintivt inte på ett fullblod.Ravage skrev:
Må väl /Dan
Jag förstår honom. Man ska väl inte ändra ett vinnande koncept?
Nu finns det minst en gastplats ledig på Mustangen. Någon som är sugen???
Besättningen på Chess klagade i början också över att inte kunna segla så bra höjd. Men de fick fart på skutan ändå. Dan, kanske de kan avslöja för dig vad de har gjort? Dan, med så många olika faktorer som har viss bromsande effekt så finns hopp för nästa säsong att får upp även farten. Men visst var det bra att ha provat och nu veta vad som bör ändras?Ravage skrev:Ok, då var sista veckoseglingen avklarad, omvänd lysstart. Den nya 707:an fungerar helt okej på alla sätt förutom att vi nte har fart och höjd![]()
Må väl /Dan
På Mustangen fungerar det inte heller så bra med höjdtagning så länge genuan är uppe. Det blir en stor skillnad när focken kommer upp men då behövs det tillräcklig med vind. Det gör det svårt om vinden ligger precis mittemellan.
Hade med kameran men hur f-n skall man hinna med och fota om man kör storen, backstag, lovartsgaj, genuatrim och dessutom kommer det båtar in för babord vid rundningen, de borde skjutas...Ravage skrev:
Resultatet blev återigen mycket blygsamt, hamnade väl 3 från slutet (ca 10 båtar) eller något.
Må väl /Dan
Skämt åsido, det var gränsfall Dan.
Det hade räckt med en vindputs så hade vi rivit din rigg!
Men visst var det väl mer än 10 båtar med? Vi lyckade gå imål som trea tillsammans med 3 andra båtar så jag gissar att vi var runt 15 båtar. Vi seglade om många småbåtar till slut...
Ses på fredag?
Håkan

Jo, det är sant, är det tajt kan det vara svårt att få tid till det. Enklare om man sitter på railen, då går det ju bra att fota. Men hade ni svept ned Dans rigg hade ju i alla fall han haft tid att fotaHåkan skrev: Hade med kameran men hur f-n skall man hinna med och fota om man kör storen, backstag, lovartsgaj, genuatrim och dessutom kommer det båtar in för babord vid rundningen, de borde skjutas...![]()
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...