Säsongens sista kappsegling avklarad!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Säsongens sista kappsegling avklarad!

Inlägg av Seglaren » lör 09 sep 2006, 15:50

Som sagt, sista kappsegling, dock första i sista (eller ska jag säga senaste) båten i år. Kommunmästerskap, det låter det. Men det var bara ett 10-tal båtar, med mig i hälarna som stängde grinden. Helt i sin ordning då jag hade lägst LYS, men kanske blev det näst sist på beräknad tid? Vi får se. Det var en repris på frustration från Guy 22:an i somras när det blåset lite. Det blåste kanske 7-9 m/s idag och var mycket fint väder. Men min gamla genua gör ingen glad (ja det skulle va segelmakarn där jag beställt en ny då).

Jag kommer att slänga upp några bilder senare i kväll och nån filmsnutt så ska ni få se på akterlik som lever om!

Hm rorkult mitt i sittbrunn som allt fastnar i. Skotskena till storen bakom ryggen med 60-talsstandard på justering. Winschar där \"rillorna\" är helt nednötta, Dan om du lyckas få så fin finish på botten nästa säsong lär du inte bli besviken. Får jag låna några av dina tulpaner till mina winschar?
Utan gast, blir det lite vingligt och tappad fart i slagen, samt starten. Lite ovant med långkölat och ett blygsamt roder. Här gäller det att göra som båten tycker, man slänger ju inte runt den på en 5-öring i närsituationer precis...

Nej, nästa år ska det bli ordning på skutan - tror jag. Förhoppningsvis har vi (farsan och jag) då också en båt till, en 707. Men det ska väl inte hindra mig från att fixa iordning Vegan också. Ska bli skoj det med.

16.37 när jag började skirva detta inlägg hörde jag ett målskott, troligen frpn \"Axel Janssons minne\" Det är en årlig regatta till minne av denna hr Axel som grundade Segelsällskapet Svearna i Augusti 1905! Tyvärr kunde jag inte vara med då jag var tvungen att segla hem till familjen. Men det var en härlig dag, med fin vind och många båtar på fjärden!

OK, skickar in lite bilder senare och lyckönskar er som ska kappsegla i morgon - MED KAMERA 8)
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravage
Diamantmedlem

Re: Säsongens sista kappsegling avklarad!

Inlägg av Ravage » lör 09 sep 2006, 20:13

Seglaren skrev:Som sagt, sista kappsegling, dock första i sista (eller ska jag säga senaste) båten i år. Kommunmästerskap, det låter det. Men det var bara ett 10-tal båtar, med mig i hälarna som stängde grinden. Helt i sin ordning då jag hade lägst LYS, men kanske blev det näst sist på beräknad tid? Vi får se. Det var en repris på frustration från Guy 22:an i somras när det blåset lite. Det blåste kanske 7-9 m/s idag och var mycket fint väder. Men min gamla genua gör ingen glad (ja det skulle va segelmakarn där jag beställt en ny då).

Jag kommer att slänga upp några bilder senare i kväll och nån filmsnutt så ska ni få se på akterlik som lever om!

Hm rorkult mitt i sittbrunn som allt fastnar i. Skotskena till storen bakom ryggen med 60-talsstandard på justering. Winschar där "rillorna" är helt nednötta, Dan om du lyckas få så fin finish på botten nästa säsong lär du inte bli besviken. Får jag låna några av dina tulpaner till mina winschar?
Utan gast, blir det lite vingligt och tappad fart i slagen, samt starten. Lite ovant med långkölat och ett blygsamt roder. Här gäller det att göra som båten tycker, man slänger ju inte runt den på en 5-öring i närsituationer precis...

Nej, nästa år ska det bli ordning på skutan - tror jag. Förhoppningsvis har vi (farsan och jag) då också en båt till, en 707. Men det ska väl inte hindra mig från att fixa iordning Vegan också. Ska bli skoj det med.

16.37 när jag började skirva detta inlägg hörde jag ett målskott, troligen frpn "Axel Janssons minne" Det är en årlig regatta till minne av denna hr Axel som grundade Segelsällskapet Svearna i Augusti 1905! Tyvärr kunde jag inte vara med då jag var tvungen att segla hem till familjen. Men det var en härlig dag, med fin vind och många båtar på fjärden!

OK, skickar in lite bilder senare och lyckönskar er som ska kappsegla i morgon - MED KAMERA 8)
Seglaren,

Jo jag vet hur frustrerande det kan vara med att ha en båt som ej är gjord för kappsegling och dessutom inte fit for fight. Man kan bli smått vansinnig för mindre. Det tar bort seglingsglädjen. Vegan vill väl helst ha 10 m/s halvind utan rundningar på en distanskappsegling.

Du kommer att bli lyrisk när du byter till 707:an.

Var ute en kort runda idag för att se var fockskotpunkterna skulle sättas, finns givetvis inga skenor på den nya heller. Det blir tampar och block imorgon om det skulle visa sig vara fock väder. Tror dock det blir genua.

Denna 707:a har en mycket bra layout, det mesta sitter där det skall och idag fick jag monterat det som fattades. Den känns dock lite trögare än den andra, förmodligen bara inbillning eftersom jag vet hur kölen ser ut.

Hur gick det för Matsa och Minime idag då,eller seglade Matsa inte på er segling med Seacaten ?

/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 09 sep 2006, 20:40

Så kommer det några bilder. Andra båtar ses endast på avstånd... enda närkontakten var när vi möttes :oops: Men seglar man Vega har man tid att njuta av vädret och att fota lite också. Så mycket som jag vinglade idag, med min ovana i denna båt där allt är bakvänt i sittbrunn så spelade lite fotograferande inte så stor roll på resultatet.

BildBildBildBild

BildBildBildBild

BildBildBild

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 09 sep 2006, 20:46

Och så ett par filmsnuttar. Tagna med mobilen, så det är ingen höjdarkvalitet. Försök inte förstora fönstret de öppnas i, det är dålig kvalitet redan som det är. Klickar du på den bör du kunna välja att öppna den i RealPlayer.

Fladdrande akterlik eller snarare halva genuan...

www.sailfast.se/vega/Vega1604_1.3gp

www.sailfast.se/vega/Vega1604_1.4gp

I´m flying........ ser mer ut som om man satt på lovatskrovet på en katta tycker jag :D

www.sailfast.se/vega/Vega1604_1.2gp

www.sailfast.se/vega/Vega1604_1.3gp

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 09 sep 2006, 20:50

Bildkommentarer är kul.

Jag hade nog istället tagit ett rev på storen istället för att rulla in genuan, obs hur du även stryper genuans akterlik.
Kan göra en eller två placeringar... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 09 sep 2006, 20:53

Ravage skrev:
Seglaren,

Jo jag vet hur frustrerande det kan vara med att ha en båt som ej är gjord för kappsegling och dessutom inte fit for fight. Man kan bli smått vansinnig för mindre. Det tar bort seglingsglädjen. Vegan vill väl helst ha 10 m/s halvind utan rundningar på en distanskappsegling.

Du kommer att bli lyrisk när du byter till 707:an.

Var ute en kort runda idag för att se var fockskotpunkterna skulle sättas, finns givetvis inga skenor på den nya heller. Det blir tampar och block imorgon om det skulle visa sig vara fock väder. Tror dock det blir genua.

Denna 707:a har en mycket bra layout, det mesta sitter där det skall och idag fick jag monterat det som fattades. Den känns dock lite trögare än den andra, förmodligen bara inbillning eftersom jag vet hur kölen ser ut.

Hur gick det för Matsa och Minime idag då,eller seglade Matsa inte på er segling med Seacaten ?

/Dan
Jo, precis undanvind är det som gäller, men faktiskt även lätta vindar om jag förstått saken rätt. Jag såg inte till vare sig Mustang eller Seacat då jag tillhör Eskilstuna kommun och MiniMe Västerås och i dag fick bara skeppare bosatta i E-tuna vara med. Men de kanske är på annat håll? Tro inte i V:ås. Talade de inte om att traila iväg Mustangen, pysslade inte MiniMe med sin trailer?

Jo, 707:an låter skoj, ser fram emot det. Se till att ha riktigt kul i morrn och dra till med att du har LYS-cert för din "bilogiska" kölodling. Bör väl ge 0.05 avdrag 8)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 09 sep 2006, 20:53

ang. winchar, du bör ha skotet 3 varv runt winchen, 2 varv i lättvind.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 09 sep 2006, 20:59

Calle C skrev:Bildkommentarer är kul.

Jag hade nog istället tagit ett rev på storen istället för att rulla in genuan, obs hur du även stryper genuans akterlik.
Kan göra en eller två placeringar... :wink:
Jo, jag vet Vegan ska seglas med full genua och revad stor i detta läge. Men jag har inte hunnit få dit några rev ännu och vill göra det ordentligt. Ska vara enlinerev så det går snabbt och smidigt har jag tänkt.

Du skulle se hur många meter extra duk akterliket har -det har töjts sig rejält och ser faktiskt än värre ut om jag inte drar år i akterliket, då flaxar det nog mer som en måsvinge hela seglet. Ja, ja jag visst vad j ag gav mig ut på och jag väntar på mitt nya segel och ny säsong med lite bättre förberedelser.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 09 sep 2006, 21:02

Calle C skrev:ang. winchar, du bör ha skotet 3 varv runt winchen, 2 varv i lättvind.
Jo, det är sant. Men winscharna är så pluttiga och skotet 12 mm. Ska byta till 10 mm, och inte fick jag loss ena winschandtaget heller när jag skulle slå, så det blev lite mycket trassel och därför snålade jag också på antal varv.

Men apropå winschar, undrar just omman kan fräsa egna spår så att trumman blir lite strävare för särskilt BB-winsch är löjligt hal. Tål att funderas på.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » sön 10 sep 2006, 07:32

Ravage skrev:

/Dan
I Västerås avslutas säsongen traditionsmässig med 24-timmars (i det fallet en kappsegling ändå). Jag tycker egentligen inte om de typen av segling men vart mycket sugen att delta någon dag innan. Frugan tyckte dock att det börja bli för mycket och då föredrar jag Byxelkroken. Jag hoppas att får trailern färdig och sen går båten ner till Västervik i mindre än två veckor. Jag vet bara inte riktig hur jag ska göra med prylarna som man egentligen bara har med sig under firtidssegling (sittbrunnkapell, sovsäck, värmare, osv.). Madrassarna är inte heller så bekväma (2cm) och behöver en lösning. Just det de kräver också lanternor...

Bäst att jag sätter igång.

Användarvisningsbild
tp
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av tp » sön 10 sep 2006, 13:08

Men apropå winschar, undrar just omman kan fräsa egna spår så att trumman blir lite strävare för särskilt BB-winsch är löjligt hal. Tål att funderas på.
En kompis till mej har med relativt stor framgång lettrat sina vinschtrummor. Detta kan göras till en ganska ringa kostnad av de flesta mekaniska verkstäder

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 11 sep 2006, 13:28

Ja, roligare än så har var det inte, näst sist som tippat :( Men vad gör väl det, nästa år tar jag dom antingen i en nytrimmad Vega eller en 707:a:wink:

Resultat Eskilstuna kommunmästerskap 2006-09-09
Starttid: 10:06:00
Båttyp Båtnamn Lystal Namn Klubb Segel nr Anm. Målgång Seglad Korrigerad Plac
Comfort 30 Caramba 1,06 Hans Billberg SSSv 3795 11:05:04 00:59:04 01:02:36 1
M22 Wandy II 1,07 Karl Hammarkvist SSSv 20 11:05.14 00:59:14 01:03:22 2
Albin 78 Glid 1,00 Per-Eric Johansson SSSv 71 11:10:10 01:04:10 01:04:09 3
Avance 36 Traviata 1,13 Lars-Göran Birgersson SSSv 8053 11:03:57 00:57:57 01:05:29 4
Linjett 33 Antigone 1,14 Anders Böhlin SSSv 46 11:04:27 00:58:27 01:06:37 5
H-Båt Linchita 1,07 Hans-Jörgen Möller TSS 397 11:10:09 01:04:09 01:08:38 6
Sveakryssare 1,12 Patrik Björklund SSSv 3323 11:07:40 01:01:40 01:09:04 7
Lady GT 1,19 Sören Magnusson SSSv 207 11:06:19 01:00:19 01:11:46 8
Vega Windie 0,97 Tomas Johansson SSSv 1604 11:22:03 01:16:03 01:13:46 9
Arabesque 30 Psittaca Amarus 1,03 Jonte Murtomäki TSS 2456 11:18:41 01.12:41 01:14:51 10
Safir Olivia 1,15 Peter Öbrink TSS 69 DNC DNC DNC DNC

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 11 sep 2006, 13:30

tp skrev:
En kompis till mej har med relativt stor framgång lettrat sina vinschtrummor. Detta kan göras till en ganska ringa kostnad av de flesta mekaniska verkstäder
Tack, ska undersöka det.

Användarvisningsbild
N-E Anderthal
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av N-E Anderthal » mån 11 sep 2006, 19:36

Fantastiska bilder, men jag lade märke till att din båt lutar förfärligt mycket. Jag hade samma problem med min Degerö 28, men det gick dessbättre att åtgärda. Jag investerade förra året i en s k krängningshämnare... Bild ...och nu går båten mycket bättre i sjön! Jag är ganska händig så jag installerade den själv, men är man ohändig bör man anlita en fackman för det är himla viktigt att den sitter helt rakt!

Mvh
Nils-Erik Anderthal
(erfaren medlem)

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 11 sep 2006, 22:02

Fantastiska finesser Nils-Erik, jag har då aldrig sett maken till teknikens
under! Hur samordnar du det där aggregatet med horisontalplanet, så
att det verkligen tar ut sin rättmätiga hämnd när Degerön försöker krän-
ga? Det måste nästan vara elektroniskt, va?

Rudi

PS: vad kostar den?

Skriv svar