Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Re: Blekeskenare

Inlägg av Ravage » mån 04 sep 2006, 06:56

axafluff skrev:Blir lite nyfiken på vad ni anser kvalar in som blekeskenare, någon som vågar sig på en knop-vindstyrkekorrelation? 0,5 m/s 2 knop? 2 m/s 6 knop?
När jag seglade hem min Ravage 36:a komvi upp i 5,5 knop i 2m/s. Och Ravagen är definitivt ingen blekskenare trots sina 70 m2 på 4,3 ton.

http://img176.imageshack.us/my.php?imag ... 2msgh2.jpg

mvh /Dan

Tuta o kör
Trogen medlem

Inlägg av Tuta o kör » mån 04 sep 2006, 11:44

Vilket fin 707:a du fått tag på Dan. Har tittat lite på däckslayouten.
Är grejen på förstaget till för att enkelt kunna justera förstagsspänningen. Funkar det bra. Räcker det med att justera den eller behöver du justera vanten också?

/Pontus, nyfiken

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » mån 04 sep 2006, 12:27

Tuta o kör skrev:Vilket fin 707:a du fått tag på Dan. Har tittat lite på däckslayouten.
Är grejen på förstaget till för att enkelt kunna justera förstagsspänningen. Funkar det bra. Räcker det med att justera den eller behöver du justera vanten också?

/Pontus, nyfiken
Pontus,

Blocket och taljan är bara för att se vilken förstagslängd som är optimal för segelsättningen och båten i sig. När detta var konstaterat beställdes ett nytt förstag på korrekt längd. Hämtar det imorgon och längden blev 8500 mm.

Ja denna 707:a är riktigt fin, det enda som är synd är att roder och botten är totalt beväxt. Det var målat en naturvänlig blödande färg och båten har legat stilla hela sommaren. Tyckte väl den verkade trög på hemfärden, vi kom inte upp i mer än 7 knop med spinnaren uppe då det blåste 8-9 m/s. Och den var helt "död" på kryssen i lättvind.

Om det växer som det gjorde på rodret (skall kolla idag eller imorgon) är det inte lönt att ge sig ut på onsdag. Då är det bättre att dyka och försöka mota bort den botaniska trädgården som trivs så bra på bottenfärgen.

Skall även ställa om masten (helt felställd) och flytta fram suggorna så att vi slipper nedhal. Har vi tur hinner vi känna på båten i någorlunda ok kappseglingsskick på söndag då det tydligen är triangelbane avslutning på årets veckoseglingar.

I vinter blir det nytt roder och en botten, slät som insidan på ett vaxat kvinnolår :D

/dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 04 sep 2006, 14:35

Dan, någon gång i mitten av augusti bestämde jag mig att tvätta rent botten på Mustangen. Kran??? inte alls. Jag vek ner båten på spi-fallet tills kölen kom ur vattnet. Det borde fungera med 707:an också.

Ifjol gjorde det några kompisar med en något större båt. Om man gör det på en lämplig plats med brygga utåt då behöver man inte ens jolle.

Bild

Men du är väl dykare så finns det för dig andra sätt att få rent under.... :lol:

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » mån 04 sep 2006, 14:57

Seglaren,

Ja jag skall faktiskt prova med att kränga ner båten och tvätta den. Tyvärr måste jag nog hoppa i vattnet ändå vilket bär mig emot just nu eftersom jag är rejält förkyld och för att det är världens algblomming i hamnen.

Vi har ett relativt bra ställe i Råå hamn men just nu rör det sig återigen om att hinna med allt. Eventuellt får jag skippa onsdagsseglingen och tvätta båten.

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 04 sep 2006, 16:18

1/2 - 1 timme tog det för mig. För att kränger ner båten kunde jag använda mastkranen dvs. en lång lina fästes vid spi-fall och drogs ner genom en förtöjningsögla vid piren vidare genom en förtöjningsögla under mastkranen och upp mot krankroken. Det gick utmärkt. Det kan dock behövas några linor för att hålla båten på plats.

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » mån 04 sep 2006, 16:33

MiniMe skrev:1/2 - 1 timme tog det för mig. För att kränger ner båten kunde jag använda mastkranen dvs. en lång lina fästes vid spi-fall och drogs ner genom en förtöjningsögla vid piren vidare genom en förtöjningsögla under mastkranen och upp mot krankroken. Det gick utmärkt. Det kan dock behövas några linor för att hålla båten på plats.
Tack för tipset med mastkranen, lite annorlunda förfarande. Skall se om jag hinner. Tror dock det lutar åt att jag hoppar över onsdagskappseglingen. Mår kass för tillfället och ligger back på alla områden.

Tack /Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 04 sep 2006, 17:18

Ravag skrev: Mår kass för tillfället
Ser ingen annan råd än att du får köpa en båt igen.
Döp den till "Cold Turkey"!
Anders S

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 04 sep 2006, 18:03

Anders S skrev:
Ravag skrev: Mår kass för tillfället
Ser ingen annan råd än att du får köpa en båt igen.
Döp den till "Cold Turkey"!
Anders,

Hinner aldrig döpa båtarna...

Idiotiskt nog !(så slipper du tänkta det tyst inom dig :wink: )

Hur har din båtsommar varit ?

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 04 sep 2006, 19:20

Ravage skrev:
Hur har din båtsommar varit ?

/Dan
Utmärkt!

Jag har sålt en båt utan att genast köpa en ny (nej, det var fel, jag köpte genast en ny, kommer jag ihåg nu...) och så har vi seglat i delvis rasande tempo till Norge och tillbaka under en 10-dagarssemester. Så har jag varit på ett förVM, ett VM och ett NM som (stolt) sponsor/farsa/coach/mekaniker - mycket nöjsamt.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 04 sep 2006, 19:30

Ravag skrev:Seglaren,

Ja jag skall faktiskt prova med att kränga ner båten och tvätta den. Tyvärr måste jag nog hoppa i vattnet ändå vilket bär mig emot just nu eftersom jag är rejält förkyld och för att det är världens algblomming i hamnen.

Vi har ett relativt bra ställe i Råå hamn men just nu rör det sig återigen om att hinna med allt. Eventuellt får jag skippa onsdagsseglingen och tvätta båten.

/Dan
Du får tacka MiniMe för tipset, det var han som sa´t. Men jag håller med om metoden, bytte själv Windex på det viset på H-båten en gång.

Dan, vad är det som gäller för 707:an? Vanten, är det Dyform som gäller? Stumt och bra antar jag? Har inte koll på såna finesser. Hm Vegan har inte ens en akterstagssträckare :oops: Blir att fixa lite under vintern.

Skotskenan, hur är det original är den konkav på det viset, varför har man så, inte så vanligt eller?

MiniMe, hur lätt är det att få tag på en Mustang och till vilket pris och var hämtar man dom? Du och Dan är ju lite partiska och som man frågar får man svar. Men frågan är om det inte vore idé med en Mustang till här hemma :twisted: Fast å andra sidan finns det ju en 707 hos er i V:ås också, men det finns väl ingen annan som är lika aktiv som du. Och det är ju kul med fler av samma båt på banan.

Ja, ja det är än så länge bara fantasier (enligt sambon) men när farsan fått i väg sin renoverade Scanper kan det bli köpläge och äga en tillsammans med honom. 707/Mustang/??? Vi får se.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » mån 04 sep 2006, 20:04

Dan, det ligger en mycket optimerad Dominant race här i Björlanda Kile Göteborg med ett upphöjt lystal till 1,18! Han har en bom i fackverkskonstruktion, ändrad köl och roder och en annorlunda tvåspridarrigg jämfört med de andra Racearna som finns här.
Har dock inte sett båtens segelgarderob denna sommaren.

/Janne

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 04 sep 2006, 20:08

Att får tag i en Mustang är kanske inte det lättaste. Men det byggdes över 250 st och någonstans borde de väl finnas? Det gäller att hålla ögonen öppna och då bör man även titta i utlandet. 3:an i serien (f.d. DEN 003) hamnade t.ex. via Tyskland i närheten av Prag. Iår fick de till det och leder serien där. http://www.volny.cz/slapskypohar/ Som jag fick förklarad så seglar de scratch dvs utan handikap.
I Norge går det inte lika bra i år. Om de tappar suget så finns den kanske snart till salu??? Sedan jag köpte min för två år sedan såg jag minst 3 till salu (2 st i Tyskland och 1st i Finland). Priset liger mellan 35-50k SEK. men så får man en fin liten leksak. Kanske kommer priserna tom sjunka.

Men gänget med 707:an kommer att vara aktivare nästa år vill jag tror, I år vann de sin klass på 24-timmars. De kom två i serien för tisdagseglingar i Västerås (bara för att de missade en segling!) Men visst nästa år är du hjärtlig välkommen att segla med. Det känns så om Mustangen vill ha 3-4 pers i besättningen för att segla optimalt.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 04 sep 2006, 20:08

Seglaren skrev:
Ravag skrev:Seglaren,

/Dan
Du får tacka MiniMe för tipset, det var han som sa´t. Men jag håller med om metoden, bytte själv Windex på det viset på H-båten en gång.

Dan, vad är det som gäller för 707:an? Vanten, är det Dyform som gäller? Stumt och bra antar jag? Har inte koll på såna finesser. Hm Vegan har inte ens en akterstagssträckare :oops: Blir att fixa lite under vintern.

Skotskenan, hur är det original är den konkav på det viset, varför har man så, inte så vanligt eller?

MiniMe, hur lätt är det att få tag på en Mustang och till vilket pris och var hämtar man dom? Du och Dan är ju lite partiska och som man frågar får man svar. Men frågan är om det inte vore idé med en Mustang till här hemma :twisted: Fast å andra sidan finns det ju en 707 hos er i V:ås också, men det finns väl ingen annan som är lika aktiv som du. Och det är ju kul med fler av samma båt på banan.

Ja, ja det är än så länge bara fantasier (enligt sambon) men när farsan fått i väg sin renoverade Scanper kan det bli köpläge och äga en tillsammans med honom. 707/Mustang/??? Vi får se.
Seglaren,

Dyform är egentligen overkill till en 707:a, det är så små längder/laster att det knappast kan göra speciellt mycket. Det är smartare att lägga mer tid på havet men återigen, tid är mer än pengar ibland.

707 eller Mustang, tror det kan kvitta. Det är roliga båtar båda 2. Vet inte vilken som är snabbast på seglad tid, det får MiniMe svara på eftersom han seglar ofta mot en 707:a. Mustangen är mer unik och 707:an förmodligen mer allround.

Du blir nog nöjd i vilket fall.

mvh /dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 04 sep 2006, 21:09

Låter som att 707 skulle passa bra ändå, gillar att den förmodligen går bra på 2 pers och så verkar de ju dyka upp i annonserna då och då, och om ett år eller så finns det säkert ett fint beg raceställ i Råå att köpa lite billigt också.

Hur länge räknar ni 707 och Mustangseglare med att era ställ håller/räcker för att ni ska känna er nöjda?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar