Kort inlägg om väjningsregler
hänsyn...
Jag har två gånger blivit passerad av stora gäng i bilar som kör street race på allmän väg, i farter upp till 150 på 70vägar.
Dessa tycker alltså Calle C att jag skall visa hänsyn till och lämna plats för, och på samma sätt för de som kappseglar, enligt Calle C.
Dessa tycker alltså Calle C att jag skall visa hänsyn till och lämna plats för, och på samma sätt för de som kappseglar, enligt Calle C.
Till MiniMe: tanken (inte så väl uttryckt) var bara att peka på att även kappseglare inser att samspelet med andra båtar måste fungera. Därför har man det här tillägget för mörkersegling, så man då inte ens av misstag skall tänkas störa en intet ont anande icke-kappseglare.
Nu går väl ändå 90 % av kappseglingssveriges tävlingar på tider och platser där det här med att samsas inte är ett problem?
I jipposeglingar typ Tjörn Runt eller Lidingö Runt blir det annorlunda - där får man förbereda och varsko - och visst blir det en belastning på omgivningen. Men vi har många liknande icke-seglingssituationer där några får avstå en del av sina rättigheter en kortare tid för att andra skall kunna ha roligt. Stockholm Maraton tar ju plats, t ex. Och bilförare får mycket väl samlas för att kappköra. Då talar man först med markägaren, sedan avlyser man vägen för allmän trafik och sedan kör man av hjärtans lust. Skillnaden mot sjön är att man går myndighetsvägen via tillstånd och avlysning.
Nu går väl ändå 90 % av kappseglingssveriges tävlingar på tider och platser där det här med att samsas inte är ett problem?
I jipposeglingar typ Tjörn Runt eller Lidingö Runt blir det annorlunda - där får man förbereda och varsko - och visst blir det en belastning på omgivningen. Men vi har många liknande icke-seglingssituationer där några får avstå en del av sina rättigheter en kortare tid för att andra skall kunna ha roligt. Stockholm Maraton tar ju plats, t ex. Och bilförare får mycket väl samlas för att kappköra. Då talar man först med markägaren, sedan avlyser man vägen för allmän trafik och sedan kör man av hjärtans lust. Skillnaden mot sjön är att man går myndighetsvägen via tillstånd och avlysning.
Anders S
Re: hänsyn...
Håkan, menar du att du själv inte håller undan för kappseglande båtar?Slöfocken skrev:Jag har två gånger blivit passerad av stora gäng i bilar som kör street race på allmän väg, i farter upp till 150 på 70vägar.
kappsegling
Calle C får gärna avstå från att kommentera mitt inlägg.
Det finns inga dumma frågor, men det finns dumma svar.
Är det något jag har har missförstått, med kappsegling på vatten som alla andra samtidigt har rätt att segla på eller gå för motor på enligt sjövägsreglerna, så kanske någon annan har lust att svara.
Det finns inga dumma frågor, men det finns dumma svar.
Är det något jag har har missförstått, med kappsegling på vatten som alla andra samtidigt har rätt att segla på eller gå för motor på enligt sjövägsreglerna, så kanske någon annan har lust att svara.
Nä, Håkan, du har inte missförtått. Ytterst gäller regelverket, lika för alla.
Men ifall man vill använda analogier, så kanske man skall fråga sig om man vill vara den elaka pensionären, som dukar upp sin campingfilt mitt på gräsmattan när ungarna vill spela brännboll.
Alla har ju lika rätt till parkens gräsmatta?
Den som är normalt vänlig och vaken har förstås inga problem med det här.
Men ifall man vill använda analogier, så kanske man skall fråga sig om man vill vara den elaka pensionären, som dukar upp sin campingfilt mitt på gräsmattan när ungarna vill spela brännboll.
Alla har ju lika rätt till parkens gräsmatta?
Den som är normalt vänlig och vaken har förstås inga problem med det här.
Anders S
svar till Brendan
Brendan, jag håller undan för alla som jag uppfattar som att de behöver plats som till exempel stora fartyg, eller seglare som kryssar osv.
Jag manövrerar då så att en närkontakt inte uppkommer utan att vi klarar mötet så att säga själva utan behov av sjövägsregler.
Men om jag kommer i närkontakt med en annan båt utgår jag från att han följer sjövägsreglerna.
Finns det något tillfälle där sjövägsreglerna inte gäller?
Om du svarar kappsegling, berätta då för en relativt oerfaren seglare som jag är, hur jag entydigt och utan missförstånd skall veta vem som kappseglar, och vilka regler som då gäller.
Jag manövrerar då så att en närkontakt inte uppkommer utan att vi klarar mötet så att säga själva utan behov av sjövägsregler.
Men om jag kommer i närkontakt med en annan båt utgår jag från att han följer sjövägsreglerna.
Finns det något tillfälle där sjövägsreglerna inte gäller?
Om du svarar kappsegling, berätta då för en relativt oerfaren seglare som jag är, hur jag entydigt och utan missförstånd skall veta vem som kappseglar, och vilka regler som då gäller.
Svar till Slöfocken
Några kännetecken på kappseglande båtar:Slöfocken skrev: Om du svarar kappsegling, berätta då för en relativt oerfaren seglare som jag är, hur jag entydigt och utan missförstånd skall veta vem som kappseglar, och vilka regler som då gäller.
1) de för ingen nationsflagga.
2) oftast förekommer samma typ av båtar i större eller mindre fält seglande åt samma håll.
3) man hör och ser olika typer av signaler, ofta kanonskott med kraftig
vit rök, flaggor mm.
4) båtarna ses segla mot gemensamma submål i form av bojar, ofta stora och väl synliga.
5) det förekommer gott om följebåtar.
6) besättningarna är oerhört sammanbitna och koncentrerade, det gormas och skriks och kommer man i vägen för dem får man "fingret" och en grundlig utskällning.
7) vid vissa kappseglingar, som t ex Tjörn Runt har alla båtar sitt startnummer på en jättestor dekal i fören.
8) Långedrag, som du kanske har hört talas om, är ett kappseglingscentrum, som inte ligger så långt från Hinsholmskilen. Där arrangerar en klubb som heter GKSS (Göteborgs Kungliga Segel Sällskap) bl a poängseglingar varje vecka på kvällen.
You can't miss it.
Sjövägsreglerna gäller dem och dig emellan, så du är i din fulla rätt att förstöra dagen för en kappseglare, som inte har rätt till väg, om du skulle vara på dåligt humör efter för många pilsner dagen innan och om du har samvete till det.
Re: Svar till Slöfocken
Brendan skrev: besättningarna är oerhört sammanbitna och koncentrerade, det gormas och skriks
Detta låter som en helt vanlig dag ombord på Eilean...
Här på ostkusten så skjuter vi mest i samband med start och målgång, men det kanske är skillnad på västkusten? Seglar man i fem timmar är det lätt att missa det om man befinner sig på annat läge eller vid annan tidpunkt.Brendan skrev: 3) man hör och ser olika typer av signaler, ofta kanonskott med kraftig
vit rök, flaggor mm.
Är det säkert att du inte tänker på ett sjöslag med sjörövarskepp (kanonskott, skrik, gorm mm...)
//Peter
Alla borde ha skägg
Det faller sig naturligt för mig att undvika att gå igenom ett fält av kapp-
seglande båtar. Likaså att ge avkall på min rätt till företräde av hänsyn
till en kappseglande båt. Men, om man, som i Jens K:s exempel, tillropas
i kommandoton av en vilt främmande människa, dessutom med svor-
domar, så är man ju inte hänsynsfull eller en gentleman för att man ly-
der, utan något annat som jag inte bryr mig om att sätta fingret på. Här
tvingas man nog hålla kursen, om inte annat för att ge kappseglaren ett
sundare perspektiv på vikten av den syssla som han för tillfället är upp-
tagen med.
Rudi
seglande båtar. Likaså att ge avkall på min rätt till företräde av hänsyn
till en kappseglande båt. Men, om man, som i Jens K:s exempel, tillropas
i kommandoton av en vilt främmande människa, dessutom med svor-
domar, så är man ju inte hänsynsfull eller en gentleman för att man ly-
der, utan något annat som jag inte bryr mig om att sätta fingret på. Här
tvingas man nog hålla kursen, om inte annat för att ge kappseglaren ett
sundare perspektiv på vikten av den syssla som han för tillfället är upp-
tagen med.
Rudi
Det jag i första hand beskriver är bankappsegling med korta ben nära start- och målplatsen. Var man än befinner sig på banan hör man normalt sett alla ljudsignaler.Misil no87 skrev:Här på ostkusten så skjuter vi mest i samband med start och målgång, men det kanske är skillnad på västkusten? Seglar man i fem timmar är det lätt att missa det om man befinner sig på annat läge eller vid annan tidpunkt.Brendan skrev: 3) man hör och ser olika typer av signaler, ofta kanonskott med kraftig
vit rök, flaggor mm.
Är det säkert att du inte tänker på ett sjöslag med sjörövarskepp (kanonskott, skrik, gorm mm...)
//Peter
Poängseglingarna avverkas i allmänhet på en dryg timme.
Och tonläget ombord på många båtar är ofta hämningslöst rått och högljutt, något i stil med ett sjöslag kanske, ja.
Kappsegling
Jag tyckte jag skrev mycket tydligt i mitt inlägg häromdagen att jag gör allt vad jag kan för att hålla undan för de jag ser behöver plats, detta gäller naturligtvis också när jag ser att det är kappsegling.
Så Brendans ironi och formulering att jag är i min fulla rätt att förstöra dagen för en kappseglare är lite onödig, liksom den övertydliga referensen till Långedrag och GKSS, men vi känner ju varandra så det låter vi passera.
Men om man ändå råkar i närkontakt, och det finns ju också oerfarna seglare som kan råka komma ivägen för att de inte lyckas styra undan i tid, men nu enligt sjövägsreglerna har företräde - hur beter sig en riktig kappseglare då?
Gormar och svär?
Så Brendans ironi och formulering att jag är i min fulla rätt att förstöra dagen för en kappseglare är lite onödig, liksom den övertydliga referensen till Långedrag och GKSS, men vi känner ju varandra så det låter vi passera.
Men om man ändå råkar i närkontakt, och det finns ju också oerfarna seglare som kan råka komma ivägen för att de inte lyckas styra undan i tid, men nu enligt sjövägsreglerna har företräde - hur beter sig en riktig kappseglare då?
Gormar och svär?