Vilken båt ? X-79, Banner28 racer mkII, Express, Maxi Racer?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Carl

Vilken båt ? X-79, Banner28 racer mkII, Express, Maxi Racer?

Inlägg av Carl » sön 21 nov 2004, 00:17

Hej

Jag funderar på att skaffa mig en segelbåt men jag vet inte vilken jag vill ha. Jag hade tänkta att lägga ca 100 tkr. Jag är ute efter en båt som seglar bra och ändå är hyfsat bekväm valet står nog mellan dessa: X-79, Banner28 racer mkII, Express, Maxi Racer?. Tacksam för svar och egna erfarenheter.

MVH

Calle

Tore

Inlägg av Tore » sön 21 nov 2004, 23:24

Mitt råd skulle nog bli att kolla vad det finns för båtar i närheten. Helt ovärderligt att exempelvis ha nån att testa nya seglet mot.
Förresten, varför inte lägga J-24 och 806 till listan?

Orvar

Inlägg av Orvar » mån 22 nov 2004, 22:40

Detta är en lista med segelbåtar som seglar fantastiskt bra, men de är knappast bekäma att bo i. Däremot är de säkert helt rätt om du är intresserad av bankappsegling.

Om jag vore i dina kläder skulle jag köpa en IF. Mycket trevlig seglare, mycket stor kappseglingsklass. Extremt stryktålig. Lätt att köpa och lätt att sälja. Och går ungefär lika bra att överleva två veckors semester som de båtar du listat upp. En IF kostar dock hälften så mycket.

Alternativt skulle jag gå upp ett snäpp i pris och köpa något för c.a. 200 000:- Omega 28, en fin rival 22 eller en NF.

Däremot är det inte lika lätt att hitta något som BÅDE seglar bra och har hyffsad komfort i 100000:- klassen.

bryggarn

vilken båt? beror på hur du vill segla

Inlägg av bryggarn » tis 23 nov 2004, 08:58

Hej,
var själv för några år sedan mycket intresserad av Banner 28.
Bannern är ju snäppet större än de andra tre båtarna du funderar på + att den är något snabbare, ja åtminstone på pappret, LYS-talet är väl på 1.17 jämfört med 1.11 för Express 1.12 för Maxi racer och 1.14 för X-79.
Bannern ger nog mest båt för pengarna, men om den är bästa valet beror väl på hur du tänker segla.
Det finns inte många Banner 28 i Sverige, så om du vill kappsegla så gäller LYS.
Vill du tävla entyp gäller Express, går väl med Maxi racer också ivarjefall på västkusten. För att segla entyp med X-79 så ska du nog bo mycket nära eller helst i Danmark...
Alla båtarna går att bo i om man inte ställer för höga krav på komforten.
Vad jag vet så är kvaliten på X-79 bra, men ett liten osmos-varning är nog på sin plats, tror det har rapporterats båtar med blöta laminat. Sen är det kanske värt att kolla om kölinfästning är dimensionerad för danska sandbottnar eller svensk granit...
Finns en bra norsk Banner 28 sida (minns inte adressen, men går lätt att hitta).
Utifrån mina prioriteringar och hur jag seglar så hade jag rankat båtarna:
1) Banner 28
2) X-79
3 Express och Maxi Racer (med litet pluss för Express).

Sen är skillnadena i min subjektiva ranking inte större än att jag fattar att en Express i toppskick är ett bättre köp än en halvdan Banner...

Hoppas det kan ge nått

Beril

X-79

Inlägg av Beril » tis 23 nov 2004, 15:30

Vad jag har hört så finns det en del fel på X-79. Bland annat klarar inte aktern riktigt av att bära rodret med följd att aktern mer eller mindre ger sig.

Sumprunkarn

Inlägg av Sumprunkarn » tis 23 nov 2004, 18:09

Undersök/fundera noga när det gäller kvaliteten på olika båtar (både typer och exemplar), särskilt som de är gjorda för att segla fort (= risk för underdimensionering) och ofta har kappseglats (= slitna):

X-79 - skrovet delaminerar pga dålig plast och/eller felaktigt plastat i kombinatioin med balsasandwich

Express - ett antal problem, se Seglings beg-test och Expressens hemsida. Lär vara OK, om förebyggande förstärkningar finns (maststötta som ger sig, svajköl, mm?)

Precis som Tore skulle jag lägga International/Monark 806 till listan. Tycker den ser trevligast ut, men känner inte till kvaliteten.

Martin Malmström

Inlägg av Martin Malmström » ons 24 nov 2004, 09:05

Jag har inte mycket erfarenhet av banner 28, men om man jämför de andra tre så tycker jag följande.

Expressen är bekvämare än maxi racern om man vill laga mat, speciellt om man är två, då köket i expressen är vid nedgången samt att det är lite högre i tak på expressen. Är man fler så är det lite mer plats i racern vilket ju är trevligt. Men generelt kan man nog säga att expressen är lite bekvämare, jag tänker på sittbrunnen och förpiken.

När det gäller att segla så är X-79 och banner 28 lite jobbigare då de har raka spridare och backstag som måste sättas åt. Maxi racern samt expressen har svepta spridare så där har man inte det kravet, även om maxi racern har backstag för trimning.

Sedan har man ju alltid segel, som slits och behöver bytas. Där har Expressen en stor fördel då det är den största tävlingsklassen. D.v.s. många bra begagnade segel på marknade. En annan fördel som jag ser det är att det bara finns ett försegel, vilket besparar en problemet att välja segel, samt att det är ett segel mindre att släpa runt på och att köpa.

Men som sagt det beror på vad du vill ha båten till, jag röstar på Expressen men det kan bero på att vi har en. Framför allt så skulle jag välja expressen om jag ville bankappsegla. Annars så är det lite mer upp till vad man hittar och själv tycker.


bryggarn

banner 28 på blocket

Inlägg av bryggarn » mån 29 nov 2004, 08:39

Läste annonsen på Blocket.
För den som funderar på båten i annonsen: Tänk på att Niels Jeppesen inte har nåt som helst att göra med Banner 28. Banner 28 ritades väl av Ib Nielsen.

Däremot har Jeppesen ritat Banner 30. Men det är en helt annan båt.

Calle (svar)

Re: banner 28 på blocket

Inlägg av Calle (svar) » tis 30 nov 2004, 18:46

bryggarn skrev:Läste annonsen på Blocket.
För den som funderar på båten i annonsen: Tänk på att Niels Jeppesen inte har nåt som helst att göra med Banner 28. Banner 28 ritades väl av Ib Nielsen.

Däremot har Jeppesen ritat Banner 30. Men det är en helt annan båt.
Jag är medveten om att det Ib Nielsen som ritade båten, det stod fel i annonsen.
Men nu till den stora frågan : Ska jag välja en Snabbare Banner 28, eller en långsammare x-79, de andra två går bort pga utseendet, segelbåtar ska vara vackra eller extrema :D

Sten

Bra fråga - Express, X79, Banner el. Maxi Racer

Inlägg av Sten » lör 25 dec 2004, 16:26

Hej! Jag tycker att din önskelista är bra, du har valt båtar som seglar bra och snabbt. Jag har ingen erfarenhet av någon av båtarna utom X79:an. Det är en fantastisk seglare. Särskilt i lättvind. Dock väldigt krävande. Ska man få ur max prestanda vill det till att man inte är någon rookie.

En nackdel med alla båtarna du funderar på förutom Expressen, är att det kostar en del att hålla båtarna med fräscha dukar. Att köpa ihop ett ställ med stor, fock, genua och spinnaker kanske i sandwich-material - det drar snabbt iväg i stora pengar. Där har Expressen en stor fördel! Klassreglerna tillåter bara dacron som segelduk för fock och stor. Och fock är enda förseglet, genua finns ej (du slipper alltså hålla dig med en dyr sandwich-genua!) Vidare tror jag Expressen blir lite enklare att hantera, den har ju inte backstag vilket de andra båtarna du har på listan har.

Mitt sista råd är detta: Försök att få tillfälle att provsegla innan du slår till.

Mvh Sten

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 25 dec 2004, 17:02

Som någon skrev tidigare så är alla båtarana på listan riktigt kul :D

Jag hade själv en X-79 förut och den är bland det roligaste jag seglat. Jag har även seglat en hel del Express, som inte är riktigt rktigt lika trevlig (varken med avsende på seglingsegenskaperna eller boendet). X-79 an har visserligen backstag, vilket är lite jobbigt, men de gör verkligen skillnat på kryssen. Banner är kalasfin, men är lite jobbigare att bo i. Maxi racer tror jag blir mest båt för pengarna (en kompis köpte en i ok skick för 70' härrom året).

Det finns massor av aspekter på vilken av båtarna man ska välja (inte minst beroende på var i landet man bor om man vill tävla). Bygg kvalitén tror jag är rätt jämbördig (de flesta är massproducerade under några intensiva år). Skulle jag köpa en av dem för kul och snabb semestersegling och ok komfort så faller valet på X-79:an igen.

Lycka till med ditt val, vilken Du än väljer så får Du en riktigt kul och bra båt. (Och IF är absolut inte ett alternativ om Du vill ha lite snabbare och intensivare segling).

/J

Peter67

Becker 27

Inlägg av Peter67 » tis 28 dec 2004, 22:06

jag hade en Becker 27 och sålde den 3 år sedan för 90 tusen.
Det var den absolut bärsta båte jag seglad med.
Haj har seglad med den i.........23 m/s!!!!!!!!!!! det kan Du inte göra med vilken båt som hällst

Daniel
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 28 dec 2004, 21:42

Tango 30

Inlägg av Daniel » tis 28 dec 2004, 22:44


Skriv svar