val av segel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
omega
Diamantmedlem

val av segel

Inlägg av omega » lör 02 sep 2006, 22:45

hej
går segelköpar tankar.men lite huvudbry får man.
Vad är egentligen viktigt när ett segel väljs.har frågat på många ställen och priserna varierar vilt, uppemot dubbla priset hos vissa.spcen är likadan hos alla dacron är dukvalet
skall man välja efter
1 priset
2 att segelmakaren känner båttypen
3 häftigare material
man börjar få beslutsvånda. vilka är era erfarenheter
hur kan priset varier såpass mycket på samma saker?
Johan

Ravage
Diamantmedlem

Re: val av segel

Inlägg av Ravage » lör 02 sep 2006, 23:06

omega skrev:hej
går segelköpar tankar.men lite huvudbry får man.
Vad är egentligen viktigt när ett segel väljs.har frågat på många ställen och priserna varierar vilt, uppemot dubbla priset hos vissa.spcen är likadan hos alla dacron är dukvalet
skall man välja efter
1 priset
2 att segelmakaren känner båttypen
3 häftigare material
man börjar få beslutsvånda. vilka är era erfarenheter
hur kan priset varier såpass mycket på samma saker?
Johan
Johan,

Förstår dina problem, jag har varit där själv många gånger.

Efter en del "trial and error" har jag kommit fram till att man får prisvärda segel där man får bra och snabb respons på sina frågor och att svaren är givande och logiska. Min erfarenhet är att du man måste ha förtroende för stället man handlar segel från och inte lita på att "det vet nog vad de gör". Fråga när du har frågor och förvänta dig bra svar. För min del blir det bara kvalitetsloft i framtiden, det är värt merpriset. Det enda billighetsloft jag fortfarande inte hört negativt om är Kabat segel. Ironiskt nog det jag skippade före Q-sails som jag fick mindre bra segel ifrån.

Vet inte om det är ett svar men jag kan inte svara bättre, det är ingen lätt fråga.

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 02 sep 2006, 23:50

Hej
Om du skall ha seglen för crusing tycker jag att du ska välja någon av lågpris loften.
Gäller det kappsegling så får du vad du betalar för, inget annat.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 03 sep 2006, 08:00

Som Dan säger, får man bra och snabba svar tyder det på att de tar dig på allvar. Det är värt mycket och tyder på att de kommer att göra ett bra jobb i hela kedjan. Jag köpte själv en \"lågprisfock\" förra hösten och blev mkt nöjd. Är därför nu på G att köpa en rullgenua till nya båten från samma ställe.

Om det är dacron du siktar på tycker jag att du ska höra med AMT Segelimport, tala med Alvar, jag har fått ett mycket bra bemötande. www.mestalimport.se Och då är jag ingen storkund, köpte en fock på 9 kvm förra hösten, men i år blir det 22 kvm och säkerligen kommer jag att fortsätta handla där (och göra reklam) då jag är nöjd.

De stora loften verkar ha lite ont om tid (fullt upp med att offerera kanske ) att det går ut över tiden/viljan att ägna en småkund som jag tid....

Men som sagt, handlar det om racing tror jag säkert att det är rätt väg att gå ändå. Ovannämnda är iniktida på cruising.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 03 sep 2006, 12:04

segelvalet gäller mest cruising, men det är ju kul om båten får lite fart.
förfrågningarna har jag gjort hos ganska kända namn .
Den med billigaste priset hade kappseglat mycket med båttypen o hade alla svar klara även måtten fanns från huvudet. nr 2 i pris som bara var lite dyrarevar också intressant men de hade ej samma erfarenhet av båttypen, sen braka priset iväg till nästan det dubbla hos de 2 sista dessa ställen var ej några stora aktörer,så man undrar vad som motiverar sådana prisökningar,Tycker det är onödigt att namnge segelmakarna , men vill gärna höra mer åsikter
Johan

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 03 sep 2006, 12:18

omega skrev:segelvalet gäller mest cruising, men det är ju kul om båten får lite fart.
förfrågningarna har jag gjort hos ganska kända namn .
Den med billigaste priset hade kappseglat mycket med båttypen o hade alla svar klara även måtten fanns från huvudet. nr 2 i pris som bara var lite dyrarevar också intressant men de hade ej samma erfarenhet av båttypen, sen braka priset iväg till nästan det dubbla hos de 2 sista dessa ställen var ej några stora aktörer,så man undrar vad som motiverar sådana prisökningar,Tycker det är onödigt att namnge segelmakarna , men vill gärna höra mer åsikter
Johan
Jag misstänker att du har talat med Pontus Paulin hos Boding? Han har ju en Omega 30, deras segel duger gott till cruising. Jag har precis beställt därifrån själv. Stor i dacron med fullattor och självslående fock i triradialskuren CL-duk från bainbridge.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 03 sep 2006, 12:46

Prisbilden hos segelmakare verkar bygga på litet olika faktorer. Alla verkar inte lika rimliga. Jag köpte segel i våras, och så här uppfattade jag situationen:

De allra billigaste seglen får man genom att själv beställa hos segelmakare i Fjärran Östern, Polen eller något annat lågkostnadsland. Det är bara att leta på Internet så hittar man dem. Fördel: Pris. Nackdel: man köper \"grisen i segelsäcken\". Det verkar också som att man blir oproportionellt dyrare när det skall sys i bättre dukar eller med modernare design.

Nästa nivå har en mellanhand i Sverige, som i sin tur beställer i lågkostnadslandet. Dit hör KAbat, Q-sails och AMT, Segelhuset med flera. Fördel Konsumenträttigheter, enklare rådgivning. Nackdel: Priset börjar öka rejält, rådgivningen är eventuellt inte mycket att ha, därför att det blir telefongenomgångar, generaliseringar, beställningsblanketter - inte analys. Även här är det bara de allra enklaste seglen (att designa och sy) som blir konkurrenskraftiga i pris.

Tredje nivån designar seglen och syr sedan antingen själv eller lejer ut. Fördelen här är att man kan få en bra dialog, mått tagna på båten etc. Å andra sidan kostar det pengar med service. Det är här man hittar de traditionella segelmakarna som syr segel i enstyck till olika båtar eller de litet större som gör segel i batch till båttillverkare eller generalagenter.

Inom varje grupp förändras priset beroende på vad man väljer för material (duk) och hur arbetskrävande syarbetet är. Ett panelat storsegel i dyr Aluma-Shield duk blir dyrare än ett crosscutskuret i Cruisingdacron. Det paradoxala är att de två seglen kan vara likvärdiga, en kortare tid, och i rimliga vindstyrkor. Dyra segel är ofta långsiktigt intressanta, kortsiktigt (om man byter båt ofta) är det en annan sak.

Sedan finns rock'n-Roll-segelmakarna som syr tävlingssegel till elitkappseglare eller till entypsbåtar. Här brukar man inte ha så mycket att välja på - det är vid varje tillfälle mer eller mindre givet vilken segelmakare som är expert till ens egen båt. Finns det flera är de ändå lika dyra... Många segelmakare (loft) är med i franchisingkedjor - här har man över huvud taget ingen aning om vad man får eller inte. De kopmmer och går i takt med företagsförsäljningarna.

När jag gjorde min prisjämförelse på en cruisingrullgenua+ valde jag ett svenskt segelmakeri som sydde själva. Priset var inte avsevärt annorlunda än offerten från Kabat och bara litet högre än lågprisimportörerna, och resultatet svarade mot mina förväntningar (de var rätt högt ställda - jag valde inte budgetsegel).
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 07 sep 2006, 21:43

Omega
Om det är Pontus på Boding som du har kontakt med.
Fortsätt där, han är seriös, bra och snabb.
ex. Min genua(50m2) gick sönder efter 2 år(TR när det blåste), han tog in den direkt och fixade den utan någon kostnad, den blev klar på 2 dagar.

Det är viktigt att du kan känna förtroende även efter att du har betalt.
Jag kan rekommendera Bodings.
Calle

Se gla ut

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 08 sep 2006, 06:01

Har mest hört gott om Boding. De har bra priser och seglena ser bra ut.

Lite smolk: de är ena segpottor på att svara på offertförfrågningar, speciellt om det är lite ovanligt (bara lite).
Tyvärr så menar jag i likhet med en del andra att segelmakarns insträllning visar sig redan här: den som inte ens giter svara med en offert, har nog svårt att kommunicera i fortsättningen också. Orsakerna till detta kan ju bero på det ena eller det andra, men resultatet talar för sig själv.
(jodå: 3 ggr har jag begärt offert från Boding. Inget svar alls. )

För att fortsätta med konstiga beteenden hos segelmakare så kan jag nämna att Schultz som någon (MiniMe?) har som favorit prompt avslutade diskussionen när han fick höra att jag i första hand ville köpa en ny stor, och ta ev försegel senare. Ett sketet storsegel för 40'-50' (hans pris) var inte inte nog.

Segelmakare är individualister. På gott och ont.

/J

HansH
Diamantmedlem

precis köpt ny stor

Inlägg av HansH » fre 08 sep 2006, 07:25

Kan bara instämma i att Pontus på Boding (i GBG) är mycket service-minded. Även hans kollegor/chef i Stockholm har åtminstone i vårt fall varit mycket lyhörda och sett till att leverera ett mycket fint storsegel - och i utlovad tid. Vi hade lite tajta tidsramar då vi ville ha seglet levererat innan Tjörn Runt :wink:
Seglet ifråga är väl inget direkt crusing-segel (triradialskuret i X-tech Alumashield kevlar) och Boding tillsammans med Robship löste problemet med specialtravare till de (två) genomgående lattorna mitt under pågående semesterperiod - min fransktillverkade mast funkade inte med standardgrejor...
Seglet blev kanon - de två nedersta (ej genomgående) lattorna är kanske lite för styva i extrem lättvind (Tjörn Runt). Pontus har redan lovat att fixa fram ett par lättvindslattor :D
Min besättning som bla seglat årets IMS-SM mm, tyckte att seglet var väl så bra som de \"dyr-lofts segel\" de var vana vid.
Jag är mycket nöjd, så när det blir dax för nästa segelinköp (en schysst kryssfock) tvekar jag inte att anlita Boding.
Vi har fö även bra erfarenheter av KABAT - kompisarna köpte gennakrar förra året till sin 37-fotare därifrån och är mycket nöjda med både hantverk och pris. Men här pratar vi om standardsegel som kan \"postorder-beställas\"
Segel som skall användas till mer än ren cruising tror jag däremot att man skall köpa av ett loft vars personal både kan och vill komma ut o mäta på båten innan seglet sys upp.

TOR_A
Guldmedlem

Inlägg av TOR_A » fre 08 sep 2006, 09:05

Hur är det när det gäller spinnaker om man vill ha bästa prestanda? Gäller samma här att man bör vända sig till ett \"tredje nivå loft\" (enligt Anders S definition ovan) eller duger det lika bra med ett lågprisloft?

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 08 sep 2006, 09:10

Spinnakrar är ingen skillnad.....även här finns en uppsjö av olika dukar och designval att göra så en segelmakare man kan prata med är viktigt.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 08 sep 2006, 09:13

Jaramaz skrev:
För att fortsätta med konstiga beteenden hos segelmakare så kan jag nämna att Schultz som någon (MiniMe?) har som favorit prompt avslutade diskussionen när han fick höra att jag i första hand ville köpa en ny stor, och ta ev försegel senare. Ett sketet storsegel för 40'-50' (hans pris) var inte inte nog.

Segelmakare är individualister. På gott och ont.

/J
Jag beställde visserligen stor, genoa och fock men de var så små att hela paketet gick på ca. 25k. Jag hade första kontakt med Schultz på mässan i Hamburg och sedan flera gånger kontakt via mail och per telefon och känner inte igen det Jaramaz säger. Kan det vara anrda orsaker att personen i fråga (Reinhardt Schultz eller Uwe Kock) avslutade diskussionen? Men jag håller med att segelmakare är individualister och så också människor.

40-50k, det måste vara en stor rackare som stor... :lol: Vad var det som de offererade? Hur låg de till i förhållande till konkurrenterna? Jag valde de bl.a. pga. deras erfarenhet med mindre kölbåtar/sportbåtar. dessutom offererade de exect samma som t.ex. Quantum till betydligt lägre pris. När man får på förfrågan på kappseglingssegel till en Mustang 616 allt från cruisingsegel till hightec kevlarsegel så är det inte så lätt att välja det som är mest optimal. Många av de mer renomerade segelmakare offererade dock i stor sätt samma sak. Endast priset skillde i offerterna. Hur seglen sedan fungera är en annan sak och då förekommer det även hos de märkesloften att misslyckas. Där är det antagligen en viss fördel att ha bra kontakt med sin segelmakare.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 08 sep 2006, 14:23

Jaramaz skrev:Lite smolk: de är ena segpottor på att svara på offertförfrågningar, speciellt om det är lite ovanligt (bara lite).
Tyvärr så menar jag i likhet med en del andra att segelmakarns insträllning visar sig redan här: den som inte ens giter svara med en offert, har nog svårt att kommunicera i fortsättningen också. Orsakerna till detta kan ju bero på det ena eller det andra, men resultatet talar för sig själv.
(jodå: 3 ggr har jag begärt offert från Boding. Inget svar alls. )
Jag har också begärt in en offert från Boding utan svar, tre år sedan nu.
Påpekade det på mässan för deras representanter.
Fick svaret att om jag talade om vilken båt jag hade lovade de att svara på den offerten. Mitt svar var då att om de svarar på alla sina offerförfrågningar svarar de även på min.
Jag väntar fortfarande...
Alla borde ha skägg

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 08 sep 2006, 14:42

Jag köpte stor och genua av Boding inför den här säsongen. Seglen är
till belåtenhet. Jag fick en offert snabbt (Pontus) , svar på frågor lika
snabbt. Pontus skötte den lilla affären synnerligen aktivt - inga missför-
stånd eller besvikelser.

Bara en erfarenhet bland andra, förstås.

Rudi

Skriv svar