Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 31 aug 2006, 13:15

Håkan skrev:
Ravag skrev:
Håkan skrev:
Håller med att ni gick äckligt fort med den lilla båten efter start!
Seglade själv på Diva 38:an och vi gjorde nog allt fel förutom starten :cry:
Det började med att rorsman gick mot fel förstamärke så där tappade vi ledningen och sen gick det bara utför...

Lycka till med den nya båten.
Så du seglade med Divan, ja vi kom bra loss i starten båda 2. Precis som ni tappade vi med tiden men det berodde bara på för lite rutin och ingenting på båten. Får man till rätt trim och seglar koncentrerat tror jag den lilla råttan kan segla upp till sitt lystal. Nästa år....

Melgesen är inte lätt att slå, de vinner i alla vindar och går fort som tusan. De som seglar den är mycket duktiga men jag börjar även tro att lystalet är reltivt gynsamt. Vet inte om det är så men det känns lite på det viset.

Hur var Diva 38:an att segla. Vi seglade jämnt med den i Ravagen men då hade varken han eller vi fått skruv på båtarna.

/Dan
Melges 24:an har ett bra lystal som går att segla upp till i alla vindar.

Diva 38 seglade fort men tungt och behöver längre banor och vind.
De har placerat sig topp 5 i många tävlingar som Ven Runt och Själland Runt tror jag.
Sen är inte båten optimerad för kappsegling då nästan alla tampar går bak till rorsman vilket gör manövrar lite annorlunda. Har man bara grejerna på plats går det som tåget.
Vidare har jag lite svårt att förstå varför man kopplar bort spinnakern mellan sättningarna men det är ju mer hur man seglar och inte beroende på båttyp.

Ses nästa onsdag?
Håkan,

Jag tror vi ses nästa onsdag, vet bara inte i vilken båt och med vilka segel. Det börjar bli lite jobbigt att inte ha samma förutsättningar vid någon segling. Antingen har vi ny båt aller ett par nya segel (som igår). Känns dock förbaskat skönt att ha hittat rätt båtmodell. Om jag skulle våga mig på en gissning kommer vi att segla med den nya 707:an på onsdag, hoppas kunna segla hem den på söndag natt. Den har en väldigt speciell däckslayout och en rejk som heter duga. Måste sätta nya skotpunkter och fixa nytt förstag. Det löser sig nog, vi brukar hinna till start om än precis....

/dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 31 aug 2006, 13:33

Ravag skrev:
Håkan,

Jag tror vi ses nästa onsdag, vet bara inte i vilken båt och med vilka segel. Det börjar bli lite jobbigt att inte ha samma förutsättningar vid någon segling. Antingen har vi ny båt aller ett par nya segel (som igår). Känns dock förbaskat skönt att ha hittat rätt båtmodell. Om jag skulle våga mig på en gissning kommer vi att segla med den nya 707:an på onsdag, hoppas kunna segla hem den på söndag natt. Den har en väldigt speciell däckslayout och en rejk som heter duga. Måste sätta nya skotpunkter och fixa nytt förstag. Det löser sig nog, vi brukar hinna till start om än precis....

/dan
Vi har olika bekymmer, du har för många båtar och jag har ingen... :(

Se följande länk:
http://www.rhss.m.se/

Veckoseglingar / Delresultat veckoseglingar 2006
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 31 aug 2006, 13:34

MiniMe,

Jag hittade resultaten, enkelt t.o.m

De fanns inte då jag kollade på semestern. Perfekt att ha dessa i sammanställning. Nästa år hoppas jag på en bättre serie. Eller som Matsa säger \"det gäller inte att vinna, det gäller att vinna stort\". Inget hyckleri där inte :lol:

Skall jag gissa kommande 2 seglingars resultat i år skulle jag säga att vi kommer 10 på nästa och därefter 4. Skall försöka få koll på den nya 707:an såfort det bara går. Den jag seglar med nu är skrovlig som en krockodilrygg och är full av oslipad spackel och utan bottenfärg. Allt för att få prova den innan vintern. Ångrade inte att jag kastade i den ofärdig. De sista 2 seglingarna (de med 707:an) har varit roligare än alla Trisseglingarna tillsammans. Och detta trots att resultaten med 707:an varit tvärkass. Hellre ha roligt på havet än på prisutdelningen men helst både och :D

/Dan

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 31 aug 2006, 13:42

Håkan skrev: Vi har olika bekymmer, du har för många båtar och jag har ingen... :(

Se följande länk:

Håkan,

Jag har en snabb lösning på dina problem, gå in på blocket och sök på 707. Vips så har du en helt klar, perfekt optimerad 707 att hämta på trailer. Allt för det facila priset av 63 papp (- prutmån). Kan inte tänka mig mer segling för pengarna och trailermöjligheten medföljer.

Slå till, tveka inte, man lever bara en gång. Vissa knappt det! Ses vi nästa onsdag i vars en 707:a ?

Carpe Diem /dan

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 31 aug 2006, 13:43

Håkan,

Kan det bli bättre ?

http://www.blocket.se/vi/9237153.htm?ca=23_3_s

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 31 aug 2006, 14:09

Ravag skrev:
Håkan skrev: Vi har olika bekymmer, du har för många båtar och jag har ingen... :(

Se följande länk:

Håkan,

Jag har en snabb lösning på dina problem, gå in på blocket och sök på 707. Vips så har du en helt klar, perfekt optimerad 707 att hämta på trailer. Allt för det facila priset av 63 papp (- prutmån). Kan inte tänka mig mer segling för pengarna och trailermöjligheten medföljer.

Slå till, tveka inte, man lever bara en gång. Vissa knappt det! Ses vi nästa onsdag i vars en 707:a ?

Carpe Diem /dan
Visst är man sugen men jag har andra planer också...
Håkan

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 31 aug 2006, 15:26

Håkan skrev: Visst är man sugen men jag har andra planer också...
Håkan,

Vad kan du förlora på detta?Ingenting.. och vad kan vara viktigare för Håkans familj än att Håkan är lycklig och sprider glädje över barn och fru :wink:

Du får gärna låna min fuktmätare och min delamineringkontrollshammare när du kollar på 707:an!

/Dan

Tuta o kör
Trogen medlem

Inlägg av Tuta o kör » tor 31 aug 2006, 15:51

Håkan skrev:
Tuta o kör skrev:Håkan,
Jag tog och kollade det här med klassregel och vad jag förstått så finns det en regel på max förlikslängd på 7,55m även fast förtriangeln är större. Detta har nog Lundh missat. De verkar inte ta hänsyn till max förlikslängden som är 7,55 m utan anger en max förtriangel höjd på 8m.

/Pontus, som gärna vill utnyttja hela förtriangeln :(
Jag kollade på Lunds hemsida och hittade inget om förlikslängd, var hittar du det?

Mvh / H
Håkan, det jag menade var att Lundh inte hade med förlikslängden på hemsidan bara förtriangelns bas och höjd. Förlikslängden stod det om på 707 forumet. Det måste vara det som gör skillnaden mellan 9,9 och 11 kvm.
/Pontus

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 31 aug 2006, 15:56

Ravag skrev:
Håkan,

Vad kan du förlora på detta?Ingenting.. och vad kan vara viktigare för Håkans familj än att Håkan är lycklig och sprider glädje över barn och fru :wink:

Du får gärna låna min fuktmätare och min delamineringkontrollshammare när du kollar på 707:an!

/Dan
Man blir ju sugen, när, var, hur skall du segla ned 707:an på söndag?
Vill gärna provsegla först.

Mina andra planer är fortfarande stor båt...

Mvh /
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 31 aug 2006, 15:58

Tuta o kör skrev:
Håkan skrev:
Tuta o kör skrev:Håkan,
Jag tog och kollade det här med klassregel och vad jag förstått så finns det en regel på max förlikslängd på 7,55m även fast förtriangeln är större. Detta har nog Lundh missat. De verkar inte ta hänsyn till max förlikslängden som är 7,55 m utan anger en max förtriangel höjd på 8m.

/Pontus, som gärna vill utnyttja hela förtriangeln :(
Jag kollade på Lunds hemsida och hittade inget om förlikslängd, var hittar du det?

Mvh / H
Håkan, det jag menade var att Lundh inte hade med förlikslängden på hemsidan bara förtriangelns bas och höjd. Förlikslängden stod det om på 707 forumet. Det måste vara det som gör skillnaden mellan 9,9 och 11 kvm.
/Pontus
Kan inte en 100% fock vara 9,9m2 och en 110% vara 11m2???
Där båda har FL=7,55.

Mvh /
Håkan

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 31 aug 2006, 16:00

Håkan skrev:
Ravag skrev:
Håkan,

/Dan
Man blir ju sugen, när, var, hur skall du segla ned 707:an på söndag?

Håkan,

Planerna varierar från minut till minut. F.d 707 ägaren ringde precis och meddelade att han skulle bort ikväll till söndag kväll. Vi får se var det bär hän.

Vill gärna provsegla först.

Mina andra planer är fortfarande stor båt...

Mvh /

Tuta o kör
Trogen medlem

Inlägg av Tuta o kör » tor 31 aug 2006, 16:07

Ravage skrev:
Original rodret är långt ifrån optimalt, tyvärr sitter ett likadant på den nya 707:an. Funderar definitivt på ett nytt roder med bättre form. Har du koll på var man får tag i ett eller hur man gör ett ?

mvh /Dan
Jag siktar på att göra ett själv då det finns dåligt med plastare här upp i skogen. Letar efter någon NACA profil att ha som utgångspunkt och sen blir det till att snickra. Om man jämför med orginalrodret så vill jag ha lite kortare men djupare roder. Men framförallt mer strömlinjeformat.
Kommer antagligen att ha en plywoodkärna som jag plastar kring och sedan spackel för att få den rätta formen. Men detta får vänta till i vinter.

Jag måste vara lyckligt lottad då min tjej älskar att segla. Hon har nu även blivit taggad på kappsegling och har tagit jobbet som fördäcksgast. Tvekar inte att gå upp på fördäck och gippa spinnakern i sjögång fast 707:an saknar staket.

/Pontus

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 31 aug 2006, 18:38

Tuta o kör skrev:
Ravage skrev:
Original rodret är långt ifrån optimalt, tyvärr sitter ett likadant på den nya 707:an. Funderar definitivt på ett nytt roder med bättre form. Har du koll på var man får tag i ett eller hur man gör ett ?

mvh /Dan
Jag siktar på att göra ett själv då det finns dåligt med plastare här upp i skogen. Letar efter någon NACA profil att ha som utgångspunkt och sen blir det till att snickra. Om man jämför med orginalrodret så vill jag ha lite kortare men djupare roder. Men framförallt mer strömlinjeformat.
Kommer antagligen att ha en plywoodkärna som jag plastar kring och sedan spackel för att få den rätta formen. Men detta får vänta till i vinter.

Jag måste vara lyckligt lottad då min tjej älskar att segla. Hon har nu även blivit taggad på kappsegling och har tagit jobbet som fördäcksgast. Tvekar inte att gå upp på fördäck och gippa spinnakern i sjögång fast 707:an saknar staket.

/Pontus
Pontus,

Tror jag kör på samma sak gällande rodret. Du har tur med tjejen som hänger på och samtidigt tycker om det. Min fru älskar också att segla, desto mer det blåser desto mer tycker hon om det. Vilket är lite ovanligt.

Tror skillnaden mellan dig och mig är 3 barn....utan barnvakt får frun vackert vara hemma när det är kappsegling. Tursegling är hela familjen med på (har en Ravage 36:a till det).

Ha det gott /Dan

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 31 aug 2006, 23:38

dan skrev:Tror du skulle gilla 707:an, köp en sunkig sak och sätt på nya Northsegel så känner du dig hemma direkt !

kanske?? men problemet är att jag gillar inte blått. så jag får riva bort northmärkena på seglen. men märkena funkade ganska bra att klistra på som skydd på dom rören som sticker upp längst ut ovanför flötena på bommarna på min ena båtplats, då skadar man inte genuan där när man seglar in å den fladdrar mot rören. sen är ju segelsäckarna blå åxå. ska försöka beställa röda segelsäckar från nån annan. till spinnakrarna blir det grå säckar med RÖD rand. bättre! så det får nog duga. tror jag?

Dan! ska du inte ha en FLYER med dubbla trapetser och 1,38 i LYS? då seglar du ifrån ALLT. blev lite sugen själv faktiskt. man kanske skulle ta trailern med sej å stick och kolla på den?

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » fre 01 sep 2006, 08:19

Matsa,

Flyer.....säkert skitkul men nu känns det som jag hittat rätt båt för mig. Och det har ju varit lite krävande...

Faktum är att jag tar tåget till Malmö nu och seglar hem den nya 707:an. Pinkryss i 9 m/s som det ser ut nu. Första riktiga möjligheten att träna slag med andra ord. Perfekt !

Har kameran med !

Ha en bra dag /Dan

Skriv svar