Lanterna 2 nm

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Lanterna 2 nm

Inlägg av SteX » tor 31 aug 2006, 13:05

Nå hur var det nu igen, aktuellet nu när det börjar mörkna tidigare......

På min segelbåt, ca 9 m, ska ljuset från sidolanterna synas 1 nm, akterlanternan 2 nm
Kan jag tolka detta som att 1 nm motsvarar 10W lampa och 2 nm 25 W lampa?

Segelbåt mindre än 12 m:
sidolanternor 1 nm
akterlanterna 2 nm
topplanterna (motorlanterna) 2 nm

Som seglare vill jag så gärna att det räcker med 10 W för varje lampa när jag seglar......
Stefan

Användarvisningsbild
paulandre
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 12 dec 2004, 14:19

Inlägg av paulandre » tor 31 aug 2006, 13:21

Mange lanterner er kombi, slik at det bare er en 25 watter som står foran.

Motorgangslanternen er underordnet, for da har du lading mens du går.

Mine Hella Naviled 2NM, tror jeg trekker mindre enn 10W tilsammen, for S/B og akter. Hvis vanlig forbruk er 50 watt, sparer jeg 40 watt på denne måten. Det betyr ganske mye for batteriforbruket. Dessuten lyser LED-lampene godt, selv om batterispenningen faller under 12V.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 31 aug 2006, 13:40

Vill man spara batteri är LED en bra ide, men hu så dyrt! en, har man kvar vanliga lanternor ett tag till kan de här synpunkterna kanske vara intressanta:

Det handlar inte om Watt, enbart. De röda och gröna lanternorna har färgat glas, och det minskar lyskraften. Däremot är det klara glaset i motor, ankar och akterlanterna mer gynnsamt.

En \"optimal\" kombination (ur batterisynpunkt) är en kombination med trefärgslanterna(röd/grön/vit, 25 W) i masttoppen för segling och en uppsättning lanternor för motorgång vid relingen/masten (akter, motor, röd/grön). För den nedre uppsättningen lanternor spelar förbrukningen mindre roll, om du har laddning från motorn vid motorgång.

En annan möjlighet att spara är att använda en runtlysande lanterna i masttoppen (vit, \"ankarlanterna\") som kombinerad motor- och akterlanterna tillsammans med en kombinerad röd/grön vid däck. Det är tillåtet sedan rätt många år.

Rätteligen skall dina lanternor vara godkända och ha ett tillverkarcertifikat. Där står den nominella lysvidden och det är också angivet vilken lampa som gäller för godkännande. Detta sagt, så är det inte fel att ha starkare lampor än minimum i lanternorna. Läs tråden om spökskepp...
Anders S

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Inlägg av SteX » tor 31 aug 2006, 13:56

Tack för synpunkterna.

Jag är i princip i skärgården och Mälaren. Planerar ingen oceansegling med min NF......Just nu handlar det om att \"övervintra\" med existerande lanternor tills LED blir billigare, vilket de absolut kommer att bli.

Glödlampan i min kombinerade röd-gröna lanterna gick sönder. Det satt en 25 W lampa eller var det 20W??. Köpte en (eller rättare sagt 2 st) lampa på Biltema med samma sockel på 10W för 25 kr, dvs 12,50 per lampa. De har även 25W lampor för samma pris. På Hjertmans ligger priset 5 - 6 gånger högre....Samma sockel BAY15d.

Finns det någon form av certifiering för just lanternaglödlampor som motiverar den astronomiska prisskillnaden? Jag kan inte se någon skillnad på innehållet i lampan.

Jag har 10 W fram (borde nog vara mer), 10 W motorlanterna men det spelar ju ingen roll för den används ju när motorn laddar, i akterna vet jag inte styrkan för den har alltid fungerat sen jag köpte båten.
Stefan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 31 aug 2006, 14:25

Ledtråden (bokstavligen) till en lantern-lampa är att glödtråden placerad rakt upp och ner, med en spiralformad hållare. Så måste det vara för att lysvinklarna skall stämma. Om Biltemalampan är avsedd för lanternor bör du i så fall se det direkt. Skulle orginallampan vara litet mer avlång och piratlampan vara litet rundare är av mindre betydelse. En \"vanlig\" lampa kan man inte använda, det blir alldeles fel.

Ja, glödlampor till lanternor skall vara certifierade, precis som lanternorna. Om Biltema (eller ens båtaffären) nödvändigtvis säljer godkända lampor vet jag förstås inte...

Men jag tycker i vart fall att du bör sätta i 25W i sidolanternan.
Anders S

rogerhq
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 14:56
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av rogerhq » tor 31 aug 2006, 15:02

Det är inte effekten till lampan som är intressant utan ljusflödet som jag tror mäts i Lux.
Dvs byt dina klassiska lampor mot t ex lysdioder och din strömförbrukning kommer säkert att minska rejält!
***********************************
Segla i Östgötaskärgården!
http://rogerhq.googlepages.com/
***********************************

Skriv svar