Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tuta o kör
Trogen medlem

Inlägg av Tuta o kör » tis 29 aug 2006, 21:53

Klart man skall vara laglig så då är det i så fall 9,9 kvm focken som gäller. Du får komma med en rapport Dan när du provkört med focken och och vid vilka vindar den hissas. Vad kör du för material i focken förresten?

Det här med en högsmal genua. Att det blir mer lättskotat är ju klart men hur påverkas seglingsegenskaperna. Vad sa segelmakare Ottoson eller har möjligen Matsa koll?

/Pontus

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Hur stor är maxfocken då...?

Inlägg av Håkan » ons 30 aug 2006, 11:58

Ravage skrev:
Tuta o kör skrev:Intressant diskussion det där med segelsättningen på 707:an. Köpte mig en 707:a förra året och håller på och lär mig. Är som sagt min första båt. Jobbigt att skota genuan men ett par rejäla vinschar har fått lösa det problemet.

Men hur är det med fock. Hur stor är maxfocken?Enligt sailguide.com/fakta så står det 9,9 kvm för fock. Innebär det att det inte är tillåtet enligt LYS att köra med en 110% fock som mäter 11 kvm(enligt Lundh sails hemsida).
Läser på 707 forumet att båten ska bli riktigt vass på kryssen från 5 m/s med en rejält överlappande fock. Skotvinkeln är ju inte den bästa för genuan varför höjdtagningen blir lidande.

/Pontus
Pontus,

Om du syr med laglig förlikslängd (7,55) kan focken bara bli på max 9,9m2. Maxfocken jag pratar om är på denna yta. 9,9 m2 får man bara om man gör akterundan maximal med hjälp av lattor(3-4 st). Lundhs variant måste vara på mapraktisk förlikslängd vilket innebär 8,20 m. En fock på dessa mått kräver lysbrev. Jag har personligen noll praktisk erfarenhet av 707:an eftersom jag bara seglat den en gång. Vad jag hört fungerar focken optimalt efter 7m/s.

mvh /dan
Frågan är nog hur 707:ans klassregler är utformade?
Står det inget där gäller följande:
Du får segla Lys med en 110% fock vilket antaglingen Lund räknat med så länge den inte överskrider 1,1 x FB (FB=förtriangelbas).
Du får ni -0,01 på ert lys.
MEN har 707:an klassregler gäller inte Lys-regeln.

Hoppas ni blev klokare?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Tuta o kör
Trogen medlem

Inlägg av Tuta o kör » ons 30 aug 2006, 14:08

Håkan,
Jag tog och kollade det här med klassregel och vad jag förstått så finns det en regel på max förlikslängd på 7,55m även fast förtriangeln är större. Detta har nog Lundh missat. De verkar inte ta hänsyn till max förlikslängden som är 7,55 m utan anger en max förtriangel höjd på 8m. Då är det klart att det går att få ut lite mer yta i focken. Det borde innebära att 9,9 kvm focken är en 110%, alltså förtriangelbas x 1,1 men med max förlikslängd 7,55m.

/Pontus, som gärna vill utnyttja hela förtriangeln :(

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » ons 30 aug 2006, 15:40

707'an har inga klassregler så det är LYS-båtdatabladet som gäller och där står max förlik 7.55. Det härrör säkert från någon gammal riggritning som konstruktören gjort men det är rättobegripligt varför man ritar in en så kort förlikslängd när det utan vidare får plats en halvmeter till :roll:

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 30 aug 2006, 16:12

ger de sista halva metern något? Jag får väl också plats med några dess men enligt segelmakaren har det i toppen ingen betydelse. Det låter rimmligt då profilen blir inte så mycket större i toppen. Om jag minns rätt så skotas väl även 707:an mellan vanten? i så fall finns det väl vanten som begränsning?

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 30 aug 2006, 20:02

Godkväll,

Har precis kommit hem från onsdagsseglingen, körde med fock idag trots att det var på gränsen till genua. Anledningen var att vi ville prova den nya Edman focken i stålplåtsdacron. Hade inga skotgenor till focken så vi band tampar från mastfot till en ögla i sittbrunnen och försedde dessa tampar med knutar för justering av skotpunkten. Som vanligt skedde allt då de andra seglat ut :roll: . Vi gick dock över linjen på sekunden rätt och gick högt och fort, skotpunkterna satt klockrent med perfekt tvist hela vägen. Vi höll J80:an bakom oss tills vi valde att gå in mot land vilket borde vara rätt men var inte rätt just idag :| .

Därefter tappade vi flytet och jag koncentrerade mig för mycket på styrningen och för lite på trimmet. När vår nya gast för dagen skotade in focken skotade han för hårt och båten bara dog. Det tog ett tag innan jag fattade vad som pågick och med tanke på att det är andra gången vi är i båten och första gången med fock kan man bara säga att det krävs mer rutin innan det börjar gå bra.

Oavsett detta kan jag bara ösa positiv kritik över 707:an, det är en underbar båt att segla och går fantastisk bra med fock. Den behöver ca 7 m/s innan focken bör användas, det märktes idag.

Tror ingen blir förvånad vid detta laget men jag har köpt en 707:a till idag. Den är tipp topp och totalt dedikerad till kappsegling. Jag kände att 707:an var en båt jag ville fortsätta med men att exemplaret jag hade skulle kräva för mycket tid att få i det skick jag vill. Skall nu sälja den första och segla hem den andra på söndag. Annars kan man behålla båda och döpa dem till \"Örn\" och Orm\" :roll: ...

Den nya 707:an är gråtfärdigt fin, fy fan vad kul det skall bli att prova den nästa onsdag.

När det gäller 707:an segel är det precis som tidigare sa 7,55 som gäller i förlikslängd. Kör man med längre har vissa valt att korta underiksmåttet som kompensation och sökt lysbrev. Otroligt nog har lysbreven tills nu kommit tillbaks med samma lystal men nu funderar lysnissarna på att ändra sig och kan inte garantera 1,09 längre. Rörigt :roll: .

Lönar det sig att ha högre förlik? Nej enligt expertisen är det inte lönt, du får ingen effekt av toppbiten. Har för mig att AC och VOR båtarna är smala precis i toppen och övergår sedan till en bredare design en bit ner. Kanske något med detta att göra!?

mvh /Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 30 aug 2006, 20:06

Godkväll,

Har precis kommit hem från onsdagsseglingen, körde med fock idag trots att det var på gränsen till genua. Anledningen var att vi ville prova den nya Edman focken i stålplåtsdacron. Hade inga skotgenor till focken så vi band tampar från mastfot till en ögla i sittbrunnen och försedde dessa tampar med knutar för justering av skotpunkten. Som vanligt skedde allt då de andra seglat ut :roll: . Vi gick dock över linjen på sekunden rätt och gick högt och fort, skotpunkterna satt klockrent med perfekt tvist hela vägen. Vi höll J80:an bakom oss tills vi valde att gå in mot land vilket borde vara rätt men var inte rätt just idag :| .

Därefter tappade vi flytet och jag koncentrerade mig för mycket på styrningen och för lite på trimmet. När vår nya gast för dagen skotade in focken skotade han för hårt och båten bara dog. Det tog ett tag innan jag fattade vad som pågick och med tanke på att det är andra gången vi är i båten och första gången med fock kan man bara säga att det krävs mer rutin innan det börjar gå bra.

Oavsett detta kan jag bara ösa positiv kritik över 707:an, det är en underbar båt att segla och går fantastisk bra med fock. Den behöver ca 7 m/s innan focken bör användas, det märktes idag.

Tror ingen blir förvånad vid detta laget men jag har köpt en 707:a till idag. Den är tipp topp och totalt dedikerad till kappsegling. Jag kände att 707:an var en båt jag ville fortsätta med men att exemplaret jag hade skulle kräva för mycket tid att få i det skick jag vill. Skall nu sälja den första och segla hem den andra på söndag. Annars kan man behålla båda och döpa dem till \"Örn\" och Orm\" :roll: ...

Den nya 707:an är gråtfärdigt fin, fy fan vad kul det skall bli att prova den nästa onsdag.

När det gäller 707:an segel är det precis som tidigare sa 7,55 som gäller i förlikslängd. Kör man med längre har vissa valt att korta underiksmåttet som kompensation och sökt lysbrev. Otroligt nog har lysbreven tills nu kommit tillbaks med samma lystal men nu funderar lysnissarna på att ändra sig och kan inte garantera 1,09 längre. Rörigt :roll: .

Lönar det sig att ha högre förlik? Nej enligt expertisen är det inte lönt, du får ingen effekt av toppbiten. Har för mig att AC och VOR båtarna är smala precis i toppen och övergår sedan till en bredare design en bit ner. Kanske något med detta att göra!?

mvh /Dan

Tuta o kör
Trogen medlem

Inlägg av Tuta o kör » ons 30 aug 2006, 21:08

Men Dan, ska du köpa upp alla 707:or.....Håller med dig om att den är grymt trevlig. Mycket båt för pengarna

Vad hade ni för förhållanden på onsdagsseglingen då? Låter ju väldigt bra om du lyckades hålla en J/80 bakom dig under en stor del av kryssen. Måste väl vara ett bra betyg för focken. Ska nog investera i en fock till nästa säsong. Sen ska jag försöka bygga ett nytt roder då jag vill ha ett mer strömlinjeformat. Har du gått i samma tankar Dan eller har du redan ett bra roder? När det börjar gå fort känner jag turbulensen i rodret och det bromsar nog en hel del.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 30 aug 2006, 21:27

Ravage skrev:
Tror ingen blir förvånad vid detta laget men jag har köpt en 707:a till idag. Den är tipp topp och totalt dedikerad till kappsegling. Jag kände att 707:an var en båt jag ville fortsätta med men att exemplaret jag hade skulle kräva för mycket tid att få i det skick jag vill. Skall nu sälja den första och segla hem den andra på söndag. Annars kan man behålla båda och döpa dem till "Örn" och Orm" :roll: ...

mvh /Dan
Nej, vi är inte förvånade :wink: Kul säger jag att du hittat rätt! Om det inte vore för att jag är en toffelhjälte skulle jag köpa din avlagda 707:a. Men jag får hålla mig i skinnet och låta familjen få lite tid på sig att vänja sig vid tanken på att det behövs en båt till när man har en Vega. En att kappsegla med. Det skulle kunna vara en 707 eller 606. Skulle passa perfekt då den skulle kunna ligga ner i "hemmaviken" bland roddbåtar och annat smått. Då skulle jag bara ha 10 min till kappseglingsbanan, mot 1 timme idag. Bara det är ju ett argument att skaffa en liten båt till kappseglingarna :)

Jag vet att du har ont om tid och prioriterar flytande skotpunkter och sånt tjafs, men släng med dig kameran nästa gång...

MiniMe ska du vara med på 24h? Såg också era diskussioner om bättre banor på tisdagsseglingarna. Låter vettigt, det tycker jag ni ska kämpa för.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 30 aug 2006, 21:38

Tuta o kör skrev:Men Dan, ska du köpa upp alla 707:or.....Håller med dig om att den är grymt trevlig. Mycket båt för pengarna

Vad hade ni för förhållanden på onsdagsseglingen då? Låter ju väldigt bra om du lyckades hålla en J/80 bakom dig under en stor del av kryssen. Måste väl vara ett bra betyg för focken. Ska nog investera i en fock till nästa säsong. Sen ska jag försöka bygga ett nytt roder då jag vill ha ett mer strömlinjeformat. Har du gått i samma tankar Dan eller har du redan ett bra roder? När det börjar gå fort känner jag turbulensen i rodret och det bromsar nog en hel del.
Tror inte man skall dra för stora växlar på det där med J80:an, vi gjorde en klockren start och de en mindre bra. Men faktum är att vi gick mycket bra med focken då den skotades rätt. Focken är jag helnöjd med precis som med båtmodellen.

Original rodret är långt ifrån optimalt, tyvärr sitter ett likadant på den nya 707:an. Funderar definitivt på ett nytt roder med bättre form. Har du koll på var man får tag i ett eller hur man gör ett ?

mvh /Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 30 aug 2006, 21:52

Seglaren skrev: Nej, vi är inte förvånade :wink: Kul säger jag att du hittat rätt! Om det inte vore för att jag är en toffelhjälte skulle jag köpa din avlagda 707:a. Men jag får hålla mig i skinnet och låta familjen få lite tid på sig att vänja sig vid tanken på att det behövs en båt till när man har en Vega.
Seglaren,

Om du får min 707:a för 18 tusen, accepterar frun det :wink: ?

/Dan

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 30 aug 2006, 22:04

PONTUS! Jag vet inte om den högre/kortare genuan går bättre eller sämre. jag vet bara att det finns båtar som kör med en sån.
DAN! härligt att du hittade båten som sparar tid åt dej! både på land och på kappseglingarna. vad kostar din gamla häck??
själv har jag bara seglat ett par dagar sen sist och beställt 2 stycken spinnakrar. en \"normal\", och en jävligt plan för snäva bogar. ska bli kul (hoppas jag?) att testa om 2-3veckor. det var ju i och för sej jävlig osmart att ta båda på en gång, istället för att testa en först, och sen om den va bra beställa en till. ja ja, vi får se om det bli bu eller bä? /m

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 30 aug 2006, 22:08

Ravage skrev:
Seglaren,

Om du får min 707:a för 18 tusen, accepterar frun det :wink: ?

/Dan
Du har PM!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 30 aug 2006, 22:34

matsa skrev:PONTUS! Jag vet inte om den högre/kortare genuan går bättre eller sämre. jag vet bara att det finns båtar som kör med en sån.
DAN! härligt att du hittade båten som sparar tid åt dej! både på land och på kappseglingarna. vad kostar din gamla häck??
själv har jag bara seglat ett par dagar sen sist och beställt 2 stycken spinnakrar. en "normal", och en jävligt plan för snäva bogar. ska bli kul (hoppas jag?) att testa om 2-3veckor. det var ju i och för sej jävlig osmart att ta båda på en gång, istället för att testa en först, och sen om den va bra beställa en till. ja ja, vi får se om det bli bu eller bä? /m
Matsa,

Du är en jäkel på att beställa segel, du måste lägga mer pengar på dessa än på dina båtinköp ? Kom inte och säg att du handlar nytt på North segel?

/Dan

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 30 aug 2006, 23:07

nej inte spinnakrarna! tog dom på närmre håll, men givetvis svenskt och definitvt inget lågprisskit. det har jag redan gjort en gång och det var en gång för mycket, så det gör jag aldrig om. den gången fick jag ett skitsegel och jävligt tråkigt bemötande, så jag kommer att ge dom dålig reklam så länge jag lever.
jag kom faktiskt på att jag nog köpt en till spinnaker, men den var lite begagnad. men utan spinnaker så är det ju skittråkigt att segla så det är bra att ha ett rejält lager. jag har redan 5-6 stycken ngt äldre i passande storlek till båtarna, men ett par av dom är bra sunkiga.
bra med lys-cert för då får men ju nya spinnakrar till ALLA båtarna och det blir mkt billigare. man kanske skulle gå ett steg längre? så man hade samma mått på alla segel, till alla båtarna. det är nog ingen dum ide faktiskt? köpa ett nytt komplett ställ som passar till 3-4 båtar :lol: -skitbra!!

Skriv svar