Hans skrev:Problemet med chartergäster är att de (oftast) inte tar på sig någon skuld utan påstår att det var föregående gäst som tex i det här fallet spolade ner en Wettex i toaletten. Att bevisa skuldbördan blir svår. Uppenbara skador på båten är lättare att hantera - fanns inte skadan vid utlämnandet så är det ganska uppenbart att det skett under hyresperioden. Men en trasa kan rent teoretiskt legat o flutit i tanken en tid.
Jo, det kan vara svårt. Det visar också på en poäng med att ha en deposition innestående vid (privat)-uthyrning, åtminstone om man hyr ut.
Jag har drabbats av något liknande - först en utskällning vid återlämnadet för att inte grejorna varit i ordning och sedan upptäckten av en tampong i toapumpen, upptäckt efter att hyresmannen (-kvinnan) åkt iväg. Då försökte de hävda att toan inte funkat på hela tiden. Vi kom till slut överens om halva nya toan (ungefär vad en timme och en packningssats skulle kostat).
Tyvärr hade jag ingen deposition innestående. Men en ny toa får man förstås inte (det satte jag i, bläh för att laga...) men ersättning för arbete och packningssats skall man begära. I ert fall, skriv ett brev. Låt kunden förklara det hela och ge inte undanflykten själv!
Kanske är de ordentligt folk som förstår vad ont de gjort...